Vaardig communiceren in de gezondheidszorg
Een evidence-based benadering
Paperback Nederlands 2014 3e druk 9789462363595Samenvatting
Het belang van communicatievaardigheden voor beroepen in de gezondheidszorg is groot. In dit boek wordt beschreven hoe de hulpverlener met goede communicatievaardigheden betere resultaten boekt.
Op basis van onderzoek worden bewijzen geleverd die het belang van deze vaardigheden en de voordelen voor zowel de hulpverlener als de patiënt aantonen. In 'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg' staat een observatielijst centraal; deze observatielijst volgt de stappen in de gespreksvoering. De structuur van het gesprek en de benodigde vaardigheden komen hierin systematisch aan de orde. Er wordt een degelijk stelsel van basale communicatievaardigheden aangeboden die als uitgangspunt dient voor de omgang met alle communicatieproblemen.
In deze derde druk is zes jaar onderzoek toegevoegd en is meer dan in voorgaande versies aandacht besteed aan interculturele communicatie, gemeenschappelijke besluitvorming, risico-communicatie en de kennis van de patiënt over diens gezondheid. Ondersteund en geautoriseerd door de auteurs van het oorspronkelijk Engelstalige boek is de bewerking gemaakt ten behoeve van de Nederlandse situatie.
Dit boek is door de overzichtelijke structuur, vele voorbeelden, kaders en samenvattingen toegankelijk voor werkers in verschillende beroepen in de gezondheidszorg. Daarnaast is het relevant voor degenen die een opleiding in deze richting volgen, voor deelnemers aan nascholingen voor geïnteresseerde specialisten, al dan niet in opleiding.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding; een evidence-based benadering
1. Een overzicht van de leerstof
2. Begin van het consult
3. Informatie inwinnen
4. Structuur in het gesprek aanbrengen
5. De relatie opbouwen
6. Uitleg, advies en planning
7. Het consult beëindigen
8. Basale communicatievaardigheden in specifieke situaties
Bijlage De Maastricht-MAAS-Globaal
Literatuur
Register
Over de auteurs
Over de bewerker
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan