Hans Krabbe doceert organisationele communicatie-ethiek, communicatiemanagement en taalbeheersing aan de communicatie- en commerciële economieopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), domein Economie en Management.
Meer over Hans KrabbeHoe schrijf ik een onderzoeksplan?
Een stappenplan voor praktijkgericht onderzoek
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462365377Samenvatting
Een goed onderzoeksplan zorgt voor goed onderzoek. Het is misschien wel de belangrijkste fase van het onderzoek. Als je het goed aanpakt, kost het al snel een derde van de tijd van het hele onderzoeksproces. Het is niet alleen een belangrijke, maar vaak ook lastige klus. Dit boek maakt het professionals en studenten eenvoudiger een goed onderzoeksvoorstel of -plan te schrijven. Een stroomschema en bijbehorend stappenplan staan daarbij centraal.
Het stappenplan neemt de onderzoeker systematisch mee in het opstellen van een onderzoeksvoorstel of -plan. Met het stappenplan kunnen verschillende documenten geschreven worden: een onderzoeksvoorstel, een eenvoudig onderzoeksplan en een uitgebreid onderzoeksplan. Hoe schrijf ik een onderzoeksplan? is een praktische gids. De aanwijzingen zijn bondig en zeer doelgericht.
Ze zijn gebaseerd op jarenlange ervaring met studenten, afstudeerders, onderzoekers en (begeleidende) docenten en professionele onderzoekers van verschillende opleidingen en disciplines. Het boek is mede daardoor zowel bruikbaar voor professionele onderzoekers in verschillende werkvelden als voor studenten in het hoger onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
1 De praktijk 15
1.1 Stap 1: formuleer het praktijkprobleem 15
1.2 Stap 2: formuleer het praktijkdoel 18
1.3 Stap 3: formuleer de onderzoeksopdracht 18
1.4 Stap 4: analyseer het praktijkprobleem 21
2 De opleiding 27
2.1 Stap 5: formuleer de onderzoeksopdracht van de opleiding 27
3 Het onderzoekskader 29
3.1 Stap 6: formuleer de onderzoeksdoelstelling 29
3.2 Stap 7: formuleer de centrale vraag 31
3.3 Stap 8: formuleer de onderzoeksvraagstelling 35
3.4 Stap 9: beschrijf het theoretisch kader 45
3.5 Stap 10: maak een conceptueel model 47
3.6 Stap 11: formuleer probleemstelling, doelstelling en vraagstelling 50
3.7 Stap 12: maak het onderzoeksontwerp 52
3.7.1 Onderzoeksobject en afbakening 52
3.7.2 Verantwoording strategieën en methoden 54
3.7.3 Organisatie en planning van het onderzoek 55
3.7.4 Kostenbegroting en haalbaarheid 56
4 Het onderzoeksrapport 59
4.1 De onderdelen van het onderzoeksplan in het onderzoeksrapport 60
4.2 Structurerende onderdelen van het onderzoeksrapport 61
4.3 Voorlopige bronnenlijst van het onderzoeksrapport 61
Begrippenlijst 63
Geraadpleegde literatuur 65
Bijlage 1 De probleemstelling 67
Bijlage 2 Format en onderdelen van een onderzoeksvoorstel (of beperkt onderzoeksplan) 71
Bijlage 3 Format en onderdelen van een uitgebreid onderzoeksplan 73
Bijlage 4 Beoordelingsformulier onderzoeksplan 77
Bijlage 5 Adviesrapport op basis van het onderzoeksrapport 79
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan