Lees verder
Frank Faber is econoom, met een carrière in het onderwijs en de publieke sector. Hij was onder meer sociaal- en financieel adviseur van de minister van Binnenlandse Zaken in de Zeshoek, specialiseerde zich in bedrijfsvoering van overheidsorganisaties en in de publieke dienstverlening.
Meer over Frank FaberKlantgericht reilen en zeilen
Betere publieke dienstvelening als aanjager voor kostenbesparing
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462402775Samenvatting
De veranderingen in de publieke dienstverlening gaan snel. De blauwe envelop verdwijnt, Online dienstverlening rukt op, mede om kosten te drukken. Maar digitalisering op zich maakt diensten niet goedkoper. Ook niet gebruikersvriendelijker.
Dienstverlening – online en via andere kanalen – wordt pas beter als die vorm krijgt vanuit perspectief van gebruikers. Door hen met slim gebruikersonderzoek te betrekken bij het verbeterproces en van hun feedback – zoals ergernissen, verbetersuggesties of zoekgedrag op een website – te profiteren. Betere dienstverlening blijkt dan ook nog eens kostenefficiënter te zijn ('goedkoper door beter').
'Goedkoper door beter' is wat innovatieve publieke organisaties in de praktijk brengen. Zij vereenvoudigen processen met het gebruikersperspectief voor ogen en brengen synergie aan tussen het digitale en het menselijke. Een efficiency gedreven benadering maakt plaatst voor de nadruk op meer kwaliteit die minder kost. 'De vraag van burgers en ondernemers staat centraal' is al jaren het parool. De uitdaging is daar structureel vorm aan te geven. Daarover gaat dit boek.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Frank Faber
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Publieke dienstverlening: misschien kun je er ook zo naar kijken
2. Publieke dienstverlening als kunst
3. Vertrouwen in en door de overheid
4. De menselijke factor in de dienstverlening: professionals in hun kracht
5. Verborgen transactiekosten hinderen professionals
6. Effectief klantonderzoek (op gebruikersperspectief gerichte tools)
7. Kanalenstrategie met verleiding als uitgangspunt
Summary
Nawoord
Bijlagen
1: De energetische uitstraling van de dienstverlener
2: Eén overheid via de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan