Lees verder
ASH MAURYA is de bedenker van het Lean Canvas, een A4-ontwikkeltool voor businessmodellen, en auteur van Running Lean.
Meer over Ash MauryaLean scale-up
De key-metrics voor start-upgroei
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462761315Samenvatting
Is jouw briljante idee het uitwerken waard? Stel dat je je businessmodel eerder zou kunnen toetsen, voordat je er zeeën van tijd en bakken met geld tegenaan gesmeten hebt?
Je hebt met klanten gepraat. Je hebt geïnventariseerd welke problemen opgelost moeten worden. Misschien heb je zelfs al een minimaal levensvatbaar product (MVP) gebouwd. Maar nu vraag je je af of je verder moet gaan. Hoe kom je erachter of jouw idee levensvatbaar is en of je businessmodel gaat werken? Moet je echt die hele cyclus door van ontwikkelen, mislukken, itereren, bijschaven en opnieuw beginnen?
Lean scale-up is een onmisbare handleiding voor het modelleren van start-upsucces. Je maakt kennis met de essentiële kengetallen die de output van een werkend businessmodel meten. Hiermee houd je de vinger aan de pols, breng je de gezondheid van je bedrijf duidelijk over aan je investeerders en kun je gericht ingrijpen als er iets niet goed gaat.
Bovendien leer je ook:
• hoe je met een simpel rekensommetje een ruwe schatting van een businessmodel maakt
• dat je moet ophouden je omzet te gebruiken als maatstaf van vooruitgang
• dat je beter kunt rekenen met tractie, een kengetal dat je meteen ook een goede indicatie geeft van de verdere groeimogelijkheden van je businessmodel
• hoe je net als Facebook en Tesla je doelen stapsgewijs kunt verhogen richting exponentieel succes op de lange termijn
• hoe schijnbare mislukkingen je op het spoor zetten van inzichten die tot een doorbraak kunnen leiden
• hoe je met korte lean sprints van twee weken razendsnel ideeën genereert, rangschikt en toetst
Deze handleiding voor het opschalen van je business verweeft voorbeelden van start-ups uit de echte wereld, zoals Airbnb en Hubspot, met technieken uit de maakindustrie.
Geschreven door Ash Maurya, ondernemer en auteur van de start-upklassieker Running Lean, essentieel leesvoer voor elke oprichter van een start-up die de incubatiefase aan het ontgroeien is.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ash Maurya
Inhoudsopgave
DEEL 1: VOORUITGANG DEFINIËREN
1. Tractie is het doel
2. Je businessmodel toetsen op een bierviltje
3. Een tractiemodel bouwen
DEEL 2: LETTEN OP VERSPILLING
4. Blauwdruk van de klantenfabriek
5. Je klantenfabriek benchmarken
6. Beperkende factoren opsporen
DEEL 3: EEN DOORBRAAK BEREIKEN
7. De kunst afkijken bij de wetenschap
8. Zeven gewoontes die goed onderzoek opleveren
9. Omgaan met mislukkingen
10. De vloek der specialisatie mijden
11. Verantwoording afleggen
CONCLUSIE
DANKWOORD
INDEX
OVER DE AUTEUR
AANBEVELINGEN
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan