Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Zakendoen van hier tot Tokio

Slagen of falen bij cultuurverschillen

Paperback Nederlands 2020 9789463192187
Verkooppositie 1522
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Organisatietalent, samenwerkend vermogen en een vermaarde handelsgeest. Met deze typische kwaliteiten boeken de meeste Nederlandse professionals veel succes bij het internationaal zakendoen. Tegelijk hebben zij de neiging om anderen hun normen op te leggen bij het oplossen van problemen en het nemen van verantwoordelijkheid.

Nederlanders gaan opmerkelijk eigenzinnig en tot op zekere hoogte naïef te werk in het buitenland. Zij zijn te goed van vertrouwen en dit kan leiden tot een verkeerde inschatting van de buitenlandse partner of zakelijke situatie. Ook hebben Nederlanders weinig gevoel voor verhoudingen en decorum, terwijl dit in veel culturen belangrijk wordt gevonden.

Het boek laat aan de hand van vele herkenbare, en soms hilarische praktijkvoorbeelden zien waar we de plank misslaan en hoe we de kans op buitenlandse successen kunnen vergroten, zowel ver weg als dichter bij huis. Want ook in eigen polder is het kunnen omgaan met cultuurverschillen een ‘must'.

'Ik heb dit boek met genoegen gelezen en, ondanks dat ik over de grens mijn best deed, heb ik toch weer moeten vaststellen dat ik de nodige vergissingen heb gemaakt. Die had ik kunnen voorkomen als dit boek eerder was verschenen.' - Prof. dr. Leen Pape RA RO CIA, Nyenrode Business Universiteit

'Dit boek biedt een schatkist vol praktische tips en verhalen over cultuurverschillen en hoe hiermee om te gaan. Niet eerder kwam ik een boek over internationaal zakendoen tegen met zoveel herkenning. Een niet te missen onderdeel kennis en kunde voor iedere Nederlander die zaken doet – of wil doen – in het buitenland.' - Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland

'Elke interactie van twee culturen vormt een krachtenveld. Als je als onderneming en persoon succesvol wilt zijn met internationaal ondernemen, zorg er dan voor dat je dit krachtenveld in kaart brengt en leert managen. Dit heldere boek verschaft je veel inzicht en duidelijkheid om je wijze lessen mee te geven op weg naar bewust bekwaam leiderschap.' - Bart Jan Koopman, directeur Evofenedex

Specificaties

ISBN13:9789463192187
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:196
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:11-9-2020

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Esther Janssen

Esther Janssen is founder en managing director van Culture-Inc., een trainings- en consultancybureau dat expats, zakenreizigers en teams ondersteunt bij het werken met andere culturen. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring met internationaal werken, van Amerika tot Azië, woonde in China en begeleidde ambtenaren, bewindspersonen en ondernemers naar verre oorden.

Andere boeken door Esther Janssen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

DE NEDERLANDSE CULTUUR IN PERSPECTIEF
1. De Nederlandse cultuur
1.1 Van VOC tot Singapore aan Zee: de oorsprong van de Nederlandse handel
1.2 Het Nederlandse DNA
1.3 De vijf beginselen

2. Een internationale vergelijking
2.1 De Nederlander door een buitenlandse bril
2.2 Culturen wereldwijd: het Lewis-model
2.3 Nederland en zijn buren: België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland
2.4 Over de grens

SUCCES EN FALEN IN HET BUITENLAND
3. Afspraak is afspraak
3.1 Succesfactor: Betrouwbaarheid
3.2 Faalfactor: Naïviteit

4. Gewoon doen
4.1 Succesfactor: Handelsgeest
4.2 Faalfactor: Geen gevoel voor verhoudingen

5. Eerlijk is eerlijk
5.1 Succesfactor: Sociaal betrokken
5.2 Faalfactor: De Nederlandse directheid

6. Dat lossen we op
6.1 Succesfactor: Open-minded en creatief
6.2 Faalfactor: Probleemgericht

7. Regel het maar
7.1 Succesfactor: Organisatievermogen
7.2 Faalfactor: Delegeren van verantwoordelijkheid en initiatief verwachten

TOEKOMSTBESTENDIG
8. Van VOC naar Singapore aan zee: De polder internationaliseert
8.1 Koploper in internationaal ondernemen
8.2 Nieuwe Nederlanders

9. Cultureel verantwoord ondernemen
9.1 Culturele dimensies
9.2 Cross-culturele competenties
9.3 Aanpassen of niet?

Bronvermelding
Dankwoord

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zakendoen van hier tot Tokio