Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategie in het echt

Verandermanagement in middelgrote organisaties

Paperback Nederlands 2020 9789463192231
Verkooppositie 187
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Elke manager of bestuurder worstelt met de vraag op welke manier hij het beste vorm kan geven aan de vereiste veranderingen en innovatie binnen zijn organisatie. In de huidige tijd neemt het belang van deze vraag alleen maar toe. De manier waarop managers hiermee omgaan hangt sterk af van de omvang van de organisatie. Kleinere organisaties hebben vaak voldoende aan de ‘keukentafelmethode’. Grotere organisaties daarentegen zijn juist vaak gebaat bij een degelijke en gestructureerde analyse, ontwikkeling en uitvoering van beleidsmaatregelen.

De manager of bestuurder van de middelgrote organisatie (MGO’s, 20–1000 medewerkers) dreigt in een aantal opzichten tussen wal en schip te raken. Enerzijds is de omvang en de complexiteit van zowel de omgeving als de eigen organisatie vaak toch zo groot dat een enigszins gestructureerde aanpak van de beleidsvorming simpelweg onvermijdelijk is. Anderzijds is er echter binnen de MGO vaak noch de ruimte noch de tijd deze systematische aanpak expliciet te organiseren.

Wat rest is een klein aantal mensen binnen de organisatie dat zich geregeld het hoofd breekt over richtingbepalende thema’s. Aan dit proces komen niet of nauwelijks wetenschappelijke inzichten of modieuze consultancy-concepten te pas; gewoon goed nadenken en de aanwezige kennis en kunde zo verstandig mogelijk benutten. En vooral: hard werken om de vereiste veranderingen echt voor elkaar te krijgen.

Dit boek biedt een handreiking bij het veranderingsproces van MGO’s. Een waarschuwing is hier op zijn op plaats: strategie is niet iets wat je op een verdwaalde dinsdagmiddag er even bij doet. Het veranderingsproces van een organisatie bestaat uit een complexe en dynamische aaneenschakeling van gedachtevormingen, intuïtie, ervaringen, beslissingen en vergissingen van allerlei mensen die op de een of andere manier iets met de organisatie te maken hebben. De strategische reis is daarom niet alleen uitdagend en spannend, maar zeker ook complex en veeleisend.

Specificaties

ISBN13:9789463192231
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:312
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:13-10-2020
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

Strategie in het echt - 'Een duidelijk proces'
Nora Ghaoui | 17 februari 2021
Wat doe je als manager als je een richting wilt uitzetten voor je bedrijf zonder het te ingewikkeld te willen maken? Daarop geeft Strategie in het echt van Jack van der Werf antwoord. Jack van der Werf wil aan de manager van een middelgrote organisatie (MGO) ‘een handreiking bieden bij het veranderingsproces van zijn organisatie'.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Jack van der Werf: ‘Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet’
Paul Groothengel 12 maart 2021 Als bestuurder van een middelgroot bedrijf is het vaak behelpen waar het gaat om strategievorming. Je kunt niet terugvallen op slimme stafmedewerkers die de strategische lijnen uitzetten, je mist de omvang om externe strategie-consultants in te huren. Zelf doen is de enige optie. Maar hoe? Voor deze groep schreef adviseur en commissaris Jack van der Werf Strategie in het echt, verandermanagement in middelgrote organisaties.
preview
Strategie in het echt - Verandermanagement in middelgrote organisaties
Jack van der Werf 6 januari 2021 Je bent manager van een middelgrote onderneming (MGO) en je vraagt je af of en hoe je de koers van je organisatie moet veranderen. Hoe pak je zoiets aan zodat er ook echt een zinvol resultaat uitkomt? En waar vind je de benodigde tijd en de capaciteit?
Alle interviews en artikelen (3)

Over Jack van der Werf

Na zijn studie metaalkunde aan de TH Delft en bedrijfskunde aan de EUR begon Drs. Ir. J.P.D. (Jack) van der Werf (1959) zijn carrière in marketingfuncties. In het begin van de jaren negentig trad hij als exportmanager in dienst bij het staalbedrijf Nedstaal in Alblasserdam, waar hij binnen een aantal jaren doorgroeide tot commercieel directeur. Na een fusie met het Scandinavische staalbedrijf Ovako werd hij algemeen directeur van de draaddivisie met 800 medewerkers en productie-eenheden in Finland, Zweden en Nederland en eigen verkoopkantoren in de belangrijkste landen van Europa. Hij was in die periode tevens lid van de Raad van Bestuur van de Ovako Groep, welke een omzet had van bijna 1,5 miljard euro. In 2010 verzelfstandigde de divisie en kreeg de naam FNsteel. Jack vervulde de rol van CEO tot eind 2012 en was lid van de Raad van Commissarissen van FNsteel tot 2014. Daarna startte hij een onafhankelijk adviesbureau met de naam JPDW Management Consultancy. Hij vervulde een aantal advies- en interim-managementrollen bij (internationale) ondernemingen in uiteenlopende branches. Zijn ervaringen en inzichten bracht hij samen in het boek Strategie in het echt.

Andere boeken door Jack van der Werf

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategie in het echt