Monique Janssens is ethicus en neerlandicus. Zij werkt als zelfstandig adviseur ethiek, MVO en integriteit voor bedrijven en organisaties op het gebied van onderwijs, onderzoek, dierenwelzijn, menselijk welzijn en natuurbescherming.
Meer over Monique JanssensDierenzaken, Blinde vlek van bedrijven
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789464210330Samenvatting
Waaruit bestaat de ethische verantwoordelijkheid van bedrijven voor dieren? Hoe gaan bedrijven om met die verantwoordelijkheid? Op basis van empirisch en normatief-filosofisch onderzoek, laat Monique Janssens zien dat dierethiek een blinde vlek is van bedrijven in de praktijk én van de bedrijfsethiek, terwijl bedrijven wel degelijk verantwoordelijkheid dragen. Bedrijven die zich bezighouden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) maken zich wel druk om mens en milieu, maar veel minder om wat zij dieren aandoen.
Dit boek vormt de ontbrekende schakel tussen de dierethiek en de bedrijfsethiek. Het beschrijft hoe sterk de betrokkenheid van bedrijven bij dieren verschilt per bedrijf en hoe die betrokkenheid gemeten kan worden op basis van uitingen op websites. De auteur geeft allerlei tips over hoe bedrijven en managers in die bedrijven een meer ethische houding ten opzichte van dieren kunnen stimuleren door leiderschap, samenwerking en communicatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Videos (2)
Over Monique Janssens
Inhoudsopgave
1 Inleiding 13
1.1 Dierethiek 17
1.2 De verantwoordelijkheid van bedrijven 20
2 Over dieren gesproken 23
2.1 Eerst wat theorie 26
2.2 Aanpak 31
2.3 Conclusie 32
3 We are the Champions! 41
3.1 Eerst wat theorie 44
3.2 Aanpak 49
3.3 Uitkomsten 50
3.4 Conclusie 61
4 Verbinding voor verandering 65
4.1 Aanpak 68
4.2 Uitkomsten 69
4.3 Conclusie 82
5 Dierenzaken 89
5.1 De morele status van dieren 91
5.2 Morele verplichtingen van mensen en bedrijven 96
5.3 Dierenwelzijn 103
5.4 Conclusies en implicaties voor bedrijfssectoren 109
6 Eindconclusie van dit boek 115
6.1 Aanbevelingen voor wetenschappers 119
6.2 Aanbevelingen voor bedrijven en hun managers 121
Nawoord 129
Dankwoord 133
Literatuur 135
Over de auteur 145
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan