Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Leren adviseren

Het belang van echt vakmanschap

Paperback Nederlands 2013 9789490463113
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Leren adviseren is geschreven voor ervaren organisatieadviseurs die deze ervaring willen verdiepen en zichzelf verder willen professionaliseren. Het is ook geschreven voor afnemers van organisatieadvies. Want voor wie regelmatig adviseurs over de vloer heeft, is het verstandig om te weten hoe het beste met externe organisatieadviseurs wordt omgegaan en hoe u als opdrachtgever een professionele consultant in huis haalt.

Het boek geeft de stand van zaken weer over de kennis die is opgebouwd over professioneel handelen van organisatieadviseurs in adviesopdrachten. Het gaat in op de definities van organisatieadvies. Wat voor soorten kennen we? Hoe zien adviesprocessen eruit? Wat kunnen we zeggen over de effectiviteit van organisatieadvies? Hoe kunnen we daar greep op krijgen? Wat is het complete scala aan interventies waarvan adviseurs zich kunnen bedienen? Wat zijn hun competenties en hoe kun je die inzetten en ontwikkelen? Waar kan het goed gaan en fout gaan in interactie tussen klanten en adviseurs? Hoe kijken klanten naar adviseurs en hoe kijken adviseurs naar klanten?

Het boek begint met een overzicht van het terrein van organisatieadvies. Vervolgens gaan de auteurs in op onderwerpen als effectiviteit, interventies, competenties en interactie, en op vragen als wat willen klanten en wat zijn de verschillende perspectieven. Ook bevat het boek praktische instrumenten en tools. Praktische voorbeelden en casuïstiek illustreren de behandelde thema's.

Leren adviseren gaat over professioneel handelen in adviesopdrachten. Het bevat een overzicht van de gangbare internationale literatuur op dit terrein. In het bijzonder ook de oogst van tientallen jaren ervaring en onderzoek door de auteurs bij het Center for Research on Consultancy aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en bij de Management Consultancy Division van de Academy of Management. Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel externe als interne adviseurs en hun opdrachtgevers die de basiskennis en -ervaring van het adviesvak beheersen. Die zich verder willen professionaliseren en hun handelen willen verdiepen. Het is dus ook zeer geschikt voor opleidingen die daarop gericht zijn.

Specificaties

ISBN13:9789490463113
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:224
Uitgever:Mediawerf
Druk:2
Verschijningsdatum:27-3-2013
Hoofdrubriek:Advisering
ISSN:

Expertrecensies (3)

Leren adviseren
Perry Oostrum | 4 april 2011
'Leren adviseren, het belang van vakmanschap' geeft de stand van zaken weer over de kennis die is opgebouwd over professioneel handelen van organisatieadviseurs in adviesopdrachten. Het gaat in op de definities van organisatieadvies. Wat voor soorten advies zijn er? Hoe zien adviesprocessen eruit? Wat kunnen we zeggen over de effectiviteit van organisatieadvies? Hoe kunnen we daar greep op krijgen? Wat is het complete scala aan interventies waarvan adviseurs zich kunnen bedienen? Wat zijn hun competenties en hoe kun je die inzetten en ontwikkelen? Waar kan het goed gaan en fout gaan in de interactie tussen klanten en adviseurs? Hoe kijken klanten naar adviseurs en hoe kijken adviseurs naar klanten?
Lees verder
Leren adviseren
Eelke Pol | 8 maart 2011
'Leren adviseren – het belang van echt vakmanschap' is een boek waarvan de titel de lading uitstekend dekt. Adviseren draait om vakmanschap, is de kern van het boek. En dat vakmanschap moet worden geleerd en continu worden bijgehouden, is de aansluitende boodschap. Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma onderbouwen hun kernboodschap op diverse (wetenschappelijke) manieren en dwingen de lezer om als het ware in de spiegel te kijken: hoe geef ík vorm aan het organisatieadviesvak (perspectief opdrachtnemer) en hoe maak ík optimaal gebruik van een organisatieadviseur (perspectief opdrachtgever).
Lees verder
Leren adviseren
Joost van Driessen | 14 februari 2011
Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma beogen met het boek 'Leren adviseren' de state of the art op adviesgebied te presenteren. Ze doen dat door de resultaten van jarenlang onderzoek samen te vatten in één boek. De afzonderlijke hoofdstukken (hoofdthema's genoemd) laten zich prima los van elkaar lezen. Als bonusmateriaal geven de schrijvers ook enkele instrumenten die gebruikt kunnen worden in opleidingen van adviseurs.
Lees verder

Lezersrecensies

1.0 van de 5
1 stem
0
0
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

opinie
De harde grens tussen kennen en kunnen
Haiko van der Voort 27 januari 2015 Sommige mensen kunnen wat en andere weten wat. Vaak gaat het om verschillende mensen, die moeilijk met elkaar kunnen praten. Synergie tussen kunnen en kennen heeft een enorme potentie, maar is moeilijk te realiseren. Een mooie taak voor managementwetenschappers en adviseurs.
interview
Léon de Caluwé: ‘Mensen veranderen over het algemeen niet omdat anderen dit willen’
Annegreet van Bergen 21 april 2011 Léon de Caluwé is inmiddels 35 jaar werkzaam in de veranderkunde, en heeft het vakgebied in die tijd sterk zien veranderen. Toch zegt hij dat zijn manier van werken grotendeels hetzelfde is gebleven. ‘Je moet leren omgaan met de situatie zoals hij zich aan je voordoet. Die houding sluit ook aan bij hoe een veranderkundige zich naar mijn mening moet opstellen.’ Een gesprek over de ontwikkelingen in de veranderkunde, en over Léon de Caluwé’s nieuwe boeken Leren adviseren en Mensen veranderen.

Over Léon de Caluwé

Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Hij heeft gewerkt in de adviesgroepen overheid, opleidingen, innovatiemanagement en human talent. Na 1995 was hij lid van de groep O3 (onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning) die als denktank functioneert voor het hele bureau. Hij was senior partner en voorzitter van het vakcomité dat de R&D functie vervult binnen het bureau. Hij heeft honderden adviesopdrachten gedaan in alle denkbare sectoren. De rode draad daarin zijn vraagstukken waarbij de factor mens en verandering kernbegrippen zijn. Hij promoveerde op de opzet en effecten van grootschalige cultuurinterventie. 'Veranderen moet je leren' (1997) ontving de publieksprijs als boek van het jaar van de OOA in 1998. Sinds het voorjaar van 2000 is hij hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar hij tevens het Centre for Research in Consultancy (CRC) leidt. Hij was docent in vele managementleergangen en opleidingen voor adviseurs en lid van de redactie van M&O. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.

Andere boeken door Léon de Caluwé

Over Elsbeth Reitsma

Elsbeth Reitsma (1959) maakte deel uit van het team dat onderzoek deed naar de relatie tussen doel, context en aanpak bij veranderprocessen. Dit onderzoek vormt het fundament van dit boek. Zij studeerde Organisatiesociologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en volgde de beroepsopleiding Management Consultant. Sinds 1996 is zij bij Deloitte Management & ICT Consultants actief als senior manager bij de adviesgroep Operations Management.

Andere boeken door Elsbeth Reitsma

Inhoudsopgave

Inleiding
1. Adviseren en de organisatieadviseur
2. Effectiviteit en kwaliteit van organisatieadvies
3. Interventies en interveniëren
4. Competenties van organisatieadviseurs
5. Wat klanten willen en verwachten
6. Instrumenten en tools
7. Casuïstiek
8. Drie pijlers van het professionaliseren van organisatieadviseurs

Literatuur
Bijlagen
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren adviseren