Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Einde van strategie !?
Einde van strategie !?
NIEUW
Einde van strategie !?
Ard Pieter de Man

Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties en partnerships. Samenwerkingsverbanden tussen organisaties zijn de organisatievorm van de toekomst. Ik heb diverse profit en non-profit organisaties geholpen met het opzetten ervan. Uiteindelijk moet er wel iets staan dat werkt in de praktijk.

Meer over de auteurs
Voordat u deze podcast kunt beluisteren, dient u akkoord te gaan met onze marketing cookie voorwaarden. Klik hier voor meer informatie.
In een dynamische markt kijk je voor de strategie verder vooruit Karin de Zwaan 23 februari 2023 Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Of is het tijd voor een nieuwe vorm van strategie? Dat zijn de twee kernvragen die worden beantwoord in het nieuwe boek ‘Einde van strategie’ van auteurs Ard Pieter de Man, Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova. De eerste is te gast in deze aflevering van podcast De Boekenpraktijk. Lees het volledige artikel
Ard Pieter de Man, Ludwig Hoeksema, Anna Plotnikova

Einde van strategie !?

Tussen wendbaarheid en koers houden

Paperback Nederlands 2022 9789490463984
Voormalig top 100Totaal 31 dagen
Verkooppositie 401Hoogste positie: 35
Paperback | NL € 24,95 E-book | NL € 20,00
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
24,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Naarmate de bedrijfsomgeving turbulenter wordt, lijkt het nut van strategische plannen af te nemen. Traditionele benaderingen van strategievorming hebben de afgelopen jaren dan ook sterk aan relevantie ingeboet.

Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld naar de maatschappelijke waarde die zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie.

Dit boek introduceert het nieuwe concept wendbare strategie om het fenomeen van het naast elkaar bestaan van de korte termijn- met de lange termijnstrategie te verklaren. Door zes principes van wendbare strategie te volgen, zijn organisaties in staat om te gaan met een dynamische bedrijfsomgeving. Het helpt hen koers te houden en flexibel te blijven.

Het fenomeen wendbare strategie wordt geïllustreerd in een aantal bedrijfscases. In combinatie met een grootschalig onderzoek geeft dit boek een diepgaand overzicht van de stand van zaken van het denken over strategie in het Nederlandse bedrijfsleven.

Specificaties

ISBN13:9789490463984
Trefwoorden:strategie, wendbaarheid
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:144
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2022
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:

Expertrecensies (1)

Einde van strategie!? - ‘Zes principes voor een wendbare strategie’
Rudy Kor | 9 januari 2023
In ‘Einde van strategie!?’ staat de vraag centraal of in bedrijven met een bestaande marktpositie strategie nog een relevant onderwerp is. Het antwoord van De Man, Hoeksema en Plotnikova is dat om goed in te spelen op vragen uit de markt er nog steeds een strategie nodig is. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
In een dynamische markt kijk je voor de strategie verder vooruit
Karin de Zwaan 23 februari 2023 Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Of is het tijd voor een nieuwe vorm van strategie? Dat zijn de twee kernvragen die worden beantwoord in het nieuwe boek ‘Einde van strategie’ van auteurs Ard Pieter de Man, Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova. De eerste is te gast in deze aflevering van podcast De Boekenpraktijk.
Artikel lezen
interview
 Vijfjarenplannen zie je eigenlijk nauwelijks meer
Hans van der Klis 16 januari 2023 Kan het nog wel, een serieuze strategie uitzetten in een wereld die zo snel verandert? Op verzoek van de Stichting Management Studies deed Ard Pieter de Man, hoogleraar Management Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam, in samenwerking met Ludwig Hoeksema en Anna Plotnikova onderzoek naar deze vraag. De drie komen in hun boek ‘Einde van strategie!?’ met een nieuw concept: de wendbare strategie. ‘Het proces van strategievorming is leidend geworden.’
Artikel lezen

Over Ard Pieter de Man

Met meer dan tien jaar advieservaring, gecombineerd met een academische loopbaan, is het grensvlak van theorie en praktijk mijn speelveld. Het vertalen van nieuw onderzoek in praktische adviezen en het onderzoeken van nieuwe thema’s die in organisaties spelen, is een absolute noodzaak om antwoorden te geven op de vraagstukken waar moderne organisaties zich mee zien geconfronteerd. Daarbij hoort ook dat organisaties leren: liever dan het aanbieden van oplossingen aan organisaties, zie ik dat organisaties zelf leren die oplossingen te ontwikkelen. Ik hou mij bezig met strategie, innovatie en organisatiestructurering, maar het meeste werk heb ik gedaan op het gebied van allianties en partnerships. Samenwerkingsverbanden tussen organisaties zijn de organisatievorm van de toekomst. Ik heb diverse profit en non-profit organisaties geholpen met het opzetten ervan. Uiteindelijk moet er wel iets staan dat werkt in de praktijk. Naast zelfstandig bestuursadviseur ben ik hoogleraar Management Studies in het bijzonder Consulting, Kennisnetwerken en Innovatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gecombineerd met de praktische ervaring leidde dat tot meer dan tien boeken en tientallen artikelen, die ook in de praktijk zijn gewaardeerd. Zij zijn bekroond met de ROA prijs en de OOA prijs.

Andere boeken door Ard Pieter de Man

Bekijk alle boeken

Over Ludwig Hoeksema

Ludwig Hoeksema is bedrijfspsycholoog en werkzaam als managing director van de adviesgroep personeelsmanagement van Berenschot. Hij is eindverantwoordelijk voor de advisering van Berenschot op het gebied van HRM strategie, activerend HRM-beleid (inclusief competentie- en performance management) en de transformatie en professionalisering van de HRM-functie in organisaties.

Andere boeken door Ludwig Hoeksema

Bekijk alle boeken

Over Anna Plotnikova

Assistant Professor of Strategic Change at Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam)

Andere boeken door Anna Plotnikova

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord
Ten geleide
Proloog: Van ‘de’ strategie naar wendbare strategie

1 Hoe een wendbare strategie helpt koers te houden
1.1 Zes principes van wendbare strategie
1.2 Het zekere en het onzekere: vijf strategische vragen
1.3 Wat is nieuw aan wendbare strategie?
1.4 Is strategie ten einde?

2 Bied houvast en schets perspectief
2.1 Purpose en de zin van het bestaan
2.1.1 Strategische thema’s
2.1.2 Waarden
2.2 Het hele systeem

Tool: Simple rules

3 Zorg voor dynamische governance en stel voortdurend bij
3.1 De projectportfolioboard prioriteert
3.2 De projectportfolioboard alloceert middelen
3.3 De projectportfolioboard stuurt bij

Tool Radicale transparantie

4 Werk met het einddoel in gedachten en leer onderweg
4.1 Worden horizonnen korter of langer?
4.2 Parallelle tijdshorizonnen

Tool: Agile strategieontwikkeling Spotify

5 Denk groot, begin klein, schaal snel en eer het kleine
5.1 Wat is iteratief werken en waarom neemt het toe?
5.2 Experimenten en herhalingen
5.3 Flexibele budgetteren
5.4 Opschalen

Tool: Strategy crowdsourcing

6 Betrek uw mensen en ken uzelf
6.1 Interne samenwerking bij strategievorming
6.2 Strategiecommunicatie

Tool: Online strategy community

7 Zoek de samenwerking en leer van anderen
7.1 De trend naar ecosystemen
7.2 Ecosysteem en purpose
7.3 Effect op het strategieproces

Tool: Ecosystem value maps

8 Strategische profielen
8.1 Dynamiek en keuze
8.1.1 De vernieuwer
8.1.2 De zoeker
8.1.3 De uitdager
8.1.4 De orkestrator
8.1.5 De ecosysteemspeler
8.2 De dynamiek van profielen

Tool: Impactdashboard

9 Strategische stellingnames
9.1 Strategie is te belangrijk om aan het bestuur over te laten
9.2 Er wordt te veel waarde gehecht aan bekende informatie
9.3 Strategie gaat niet over de lange termijn
9.4 Hoe turbulenter de markt, hoe langer de tijdshorizon
9.5 Gebrek aan interne samenwerking leidt tot hoge executiekosten
9.6 Formulering en executie van de strategie zijn niet van elkaar te onderscheiden
9.7 Zonder budget geen purpose
9.8 Experimenten zonder richting geven geen bruikbare informatie
9.9 Bedrijfsstrategie is onderdeel van een ecosysteem, niet omgekeerd
9.10 Governance van de strategie hoort thuis bij een projectportfolioboard

10 Het einde van strategie?!
10.1 Vijf strategische vragen
10.2 Zes principes
10.3 Wanneer past welk principe?
10.4 Einde van het begin

Appendix A: Opzet van het onderzoek
Appendix B: Toos en technieken

Literatuurlijst
Over de auteurs
Stichting Management Studies

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Perspectiefvol leiderschap
    Bert-Jan van der Mieden
    Perspectiefvol leiderschap
    € 75,00
  • Systeem-Geïnspireerd Leiderschap
    Frank uit de Weerd
    Systeem-Geïnspireerd Leiderschap
    € 28,99
  • Leiderschap met Smaak
    Tjeerd den Boer
    Leiderschap met Smaak
    € 39,50
  • De Winst van Purpose
    Henk Volberda
    De Winst van Purpose
    € 29,50
  • Pretopia
    Stefaan Vandist
    Pretopia
    € 29,99
  • De waarheid over macht
    Julie Battilana
    De waarheid over macht
    € 25,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Einde van strategie !?

        Einde van strategie !?
        Ard Pieter de Man , Ludwig Hoeksema , Anna Plotnikova
        /