
Lees verder
Dr. Pieter Mostert is werkzaam bij Het Nieuwe Trivium, een scholingsinstituut dat klassieke filosofische disciplines toepast in de hedendaagse praktijk van management en organisatie.
Meer over Pieter MostertLesgeven heeft Pieter Mostert altijd een beetje onbehoorlijk gevonden,. Eigenlijk hoort dat niet: tegen mensen een verhaal afsteken die u niets gevraagd hebben. Maar zo wordt er veel les gegeven. 'Er is toch een vraag!' zeggen docenten en hoogleraren: 'Wat gebeurt er als de rente hoger wordt?''Is er leven op Mars mogelijk? 'Wie was Multatuli?''Daarover gaat dit college.' En zo neemt de docent aan dat de studenten als vanzelf mede-eigenaar van de vraag zijn.
Pieter Mostert gaat daar niet voetstoots van uit: u moet eerst vooroefeningen (progymnasmata) doen, zoals dat in sport of podiumkunst heel gebruikelijk is. Die progymnasmata komen uit de klassieke school van de retorica. Ze zijn een voorbereiding op het echte denkwerk. Mosters volgt met zijn klassieke achtergrond daarbij de methode van Socrates: vragen stellen en zoeken naar antwoorden. Niets staat vast, alles ligt open, dat is het vertrekpunt. Dit boek bevat bewerkingen van bijdragen uit Expertise Visieblad hoger onderwijs. Volgens de methode van Socrates behandelt de auteur zeer actuele thema's al 'het brein', studiekeuze, toetsen enzovoort.
Enkele heilige huisjes gaan onvermijdelijk aan diggelen. Dat is vermakelijk. Toch is dit boek door de goed uitgewerkte voorbeelden in de eerste plaatst praktisch en leerzaam voor iedereen die goed onderwijs wil geven en gemotiveerde studenten wenst.