Mark Hillen is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Social Enterprise NL, de aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers.
Meer over Mark HillenIedereen werk, iedereen winst
Hoe sociale firma's een inclusieve economie creëren
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789492004123Samenvatting
Werk betekent veel: het is de basis van onze economie en onze welvaart. Werk en de werkomgeving bepalen voor een groot deel de kwaliteit van ons leven; een eigen inkomen, interessant werk, deel uitmaken van een team. Dat geldt zeker voor mensen met een arbeidsbeperking. De arbeidsparticipatie van deze groep is laag, gemiddeld iets meer dan een derde van deze mensen heeft betaald werk. Sociale firma's bieden een oplossing voor dit sociaal-economisch probleem.
Sociale firma's zijn bedrijven die zich specialiseren in het werken met mensen met een arbeidsbeperking; het is hun missie. Maar tegelijkertijd verkopen ze hun product of dienst op de vrije markt. Sociale firma's moeten dus met een kwetsbaar personeelsbestand een marktconforme kwaliteit leveren voor een marktconforme prijs. 'Iedereen werk, iedereen winst' laat zien wat een sociale firma is en toont de kracht ervan, de uitdagingen en het bijzondere businessmodel.
Meer rendabele arbeidsplaatsen creëren voor mensen met een beperking, dát is het uiteindelijke doel. De sector zal daartoe zelf stappen zetten. Maar serieuze groei van de sociale firma is niet mogelijk zonder brede betrokkenheid van werkgevers en overheden. Dit boek schetst de weg naar een gelijkwaardige arbeidsparticipatie, naar een inclusieve economie, en bespreekt de bijdrage die iedereen daaraan kan leveren: werkgevers, rijksoverheid en gemeentes.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel 1 – Een derde is gewoon te weinig
2. Het belang van een inclusieve economie
3. Over wie hebben we het ?
4. Maatschappelijke meerwaarde; het waarom
5. Wat werkt nu werkelijk ?
6. Een inclusiviteitsdoel voor Nederland
Deel 2 – Ondernemerschap en vakmanschap
7. Wat is een sociale firma ?
8. Mensen, organiseren en leiden
9. Samen sterk
10. Ketent de klant ?
11. De balans
Deel 3 – Inclusiviteit bewerkstelligen
12. Een keurmerk en een ecosysteem
13. De keten ontketend
14. De lokale overheid
15. De regels en het spel
Twee derde moet kunnen
Appendix 1: Verdringen of verdelen
Appendix 2: Een toekomst voor de SW?
Appendix 3: Leden Social Enterprsie NL Arbeidsparticipatie
Noten
Dankwoord
Over Social Enterprise NL
Over Mark Hillen
Kaderteksten
Beleidsgeschiedenis
Loonwaarde
Beter een stok dan een wortel
De Participatiewet en het quotum
Is een sociale firma een social enterprise?
Inpassen
Overheidsaanbestedingen
Cases:
The Colour Kitchen
Jeroen Govaard - Ctaste
Fanny Kerssens – The Colour Kitchen
Vincent Wiering - Swink
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan