Marja Silvertant werkte als digitaal strateeg voor verschillende grote corporates, waaronder Philips, Liberty Global, Rabobank en Tele2.
Meer over de auteursKlanten die twijfelen kopen niet
Waarom e-commerce kapot is en hoe we het kunnen maken.
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789492107275Samenvatting
Wie herkent dit gevoel niet? Je bent op zoek naar een cadeautje. Of een nieuwe telefoon. Of een boormachine. Vol goede moed surf je naar je favoriete website. Je typt een zoekterm in of klikt wat rond en – tada! – wordt vervolgens overspoeld door lijsten van soms tientallen, maar vaker honderden, zo niet duizenden, producten.
E-commerce – zoals we het nu kennen – werkt niet. In de afgelopen 25 jaar hebben we alleen de producten uit de winkel online gebracht, niet het personeel dat ons helpt. Hierdoor dwalen klanten doelloos rond door de digitale pakhuizen op zoek naar hun naald in de hooiberg.
‘Klanten die twijfelen kopen niet’ toont aan dat "advies" het ontbrekende puzzelstukje in het e-commerce landschap is. De theorie én de praktijk komen aan bod. Zes vooraanstaande Nederlandse merken delen hun lessen, en een praktisch stappenplan maakt het makkelijk om direct te starten met guided selling. Want één ding maken de auteurs bovenal duidelijk: er is werk aan de winkel.
"Dit is niet zomaar een praktisch boek met tips voor webshops – het zet je écht aan het denken over hoe het e-commerce spel al jaren wordt gespeeld. En hoe dit beter kan." – Patrick Kerssemakers, oprichter FonQ
"Het is ongelofelijk dat zo’n belangrijk onderdeel van een goede winkelervaring digitaal zo lang onderbelicht is gebleven binnen e-commerce. Persoonlijk advies – want daar hebben we het over – is de Next Big Thing." – Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marja Silvertant
Over Simon van Duivenvoorde
Inhoudsopgave
DE THEORIE
WAAROM E-COMMERCE NIET WERKT 15
Matroesjka’s en Alibaba’s 18
Groot én slim 20
Picknick op de kermis 23
Het kan beter! 25
‘KAN IK JE ERGENS MEE HELPEN?’ 26
Adverteren en assisteren 26
Het digitale pakhuis 28
Opnieuw beginnen 32
Sleutelen 35
WAAROM GUIDED SELLING DE JUISTE KEUZE IS 38
De customer journey 38
Informatie verzamelen 39
Informatie is geen kennis 42
Kiezen uit alternatieven 44
Echt klanten helpen helpt echt 47
DE PRAKTIJK
STAP 1: LUISTEREN - BEPAAL HET DOEL 55
Bepaal je doelgroep 57
Producten gaan over mensen 58
Over use cases 61
CASE STUDY: SWISS SENSE 63
STAP 2: PRATEN - ONTWERP HET GESPREK 67
Vragen en antwoorden 69
Volgorde en flow 73
Advies 74
Duidelijke taal 79
CASE STUDY: BEVER 81
STAP 3: DENKEN - MATCH DE PRODUCTEN 85
De advieslogica 88
Een goed advies begrijpt relativiteit 91
CASE STUDY: INDEPENDER 95
STAP 4: PRESENTEREN - BRENG HET BIJ DE MENSEN 99
Hoe gaat het eruitzien? 101
Plaatsing van de keuzehulp 107
Nog even over chatbots 111
Online advies in de offline winkel 114
CASE STUDY: CENTRAAL BEHEER 116
STAP 5: DOORLEVEN - MAAK HET BETER 121
Leren door experimenteren 123
CASE STUDY: MEDIAMARKT 126
GUIDED SELLING: DE BELOFTE VERVULD 130
CASE STUDY: PLANTSOME 135
DE OEFENINGEN 139
Dankwoord 161
Eindnoten 165
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan