Lees verder
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.
Meer over de auteursSpanning rond de boardroom
Reputatielessen voor directeuren en commissarissen
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789492221353Samenvatting
De reputatie van organisaties, en ook van haar directieleden en commissarissen, wordt steeds belangrijker. Klanten, politiek, (social) media en maatschappelijke organisaties verwachten en eisen transparantie én informatie. Een goede reputatie onderscheidt je van de rest en schept daardoor kansen. Je reputatie is kwetsbaarder dan ooit en ‘de omgeving’ is nu rechter, jury en beul tegelijkertijd.
Directeuren en commissarissen moeten oog hebben voor hun omgeving, want als het misgaat wordt hun dit persoonlijk aangerekend. En aangezien iedereen tegenwoordig met elkaar verbonden is via (sociale) netwerken, kan een reputatie snel onder druk komen te staan. Je reputatie komt te voet en gaat per twitter. Hiermee komt er steeds meer spanning rond de boardroom. Reputatiemanagement is voor elke moderne leider een absolute must om succesvol te zijn of zelfs te overleven.
In 'Spanning rond de boardroom' geven Frank Peters en Eric Heres inzicht hoe je reputaties (van organisaties en personen) kunt bouwen en beschermen. Boegbeelden uit bedrijfsleven, gezondheidszorg en media geven hun visie op reputatiemanagement en vertellen hoe zij belangrijke issues hebben aangepakt. Daarbij delen ze hun best practices en lessons learned.
Daarnaast zijn er interviews met bestuurders als Eelco Blok (KPN), Dick Berlijn (Deloitte) Cees ’t Hart (Carlsberg Group), Daniel Ropers (bol.com), Gerard van Olphen (APG), Jos de Blok (Buurtzorg) en Susi Zijderveld (NS). Topcommissarissen als Mijntje Lückerath-Rovers en Erik van de Merwe, Jacqueline Rijsdijk en Mirjam Sijmons belichten het onderwerp vanuit de rol als toezichthouder. Margot Scheltema, vier jaar op rij nummer 1 van de Management Scope Top 50 Corporate Vrouwen, geeft haar visie in het voorwoord.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Frank Peters
Over Eric Heres
Inhoudsopgave
Voorwoord Margot Scheltema
1. Heb oog voor de omgeving
Eelco Blok – KPN
Erik van de Merwe – commissaris
2. Zoek de verbinding
Susi Zijderveld – NS
3. Be a Mensch
Jos de Blok – Buurtzorg
4. Verklein je kwetsbaarheid
Dick Berlijn – Deloitte
5. Je bent voor alles verantwoordelijk
Gerard van Olphen – APG
Jacqueline Rijsdijk – commissaris
6. Organiseer tegenspraak
Cees ’t Hart – Carlsberg Group
Mijntje Lückerath-Rovers – commissaris
7. Wees een leider en aanspreekbaar
Salem Samhoud - &samhoud
8. Acteer snel en daadkrachtig
Mirjam Sijmons – commissaris
Daniel Ropers – bol.com
9. Bouw samen aan je reputatie
Jan de Jong – NOS
Dankwoord
Boekentips
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan