Lees verder
Jorien Weerdenburg is een ervaren consultant, en is senior manager bij IG&H Consulting & Interim.
Meer over Jorien WeerdenburgDe Veranderformule
9 inzichten voor blijvende organisatieverbetering
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789492221490Samenvatting
Er zijn veel methodieken die je als organisatie kunt inzetten om te verbeteren of vernieuwen. Duurzaam veranderen blijkt echter lastig. De middelen zijn belangrijker geworden dan het doel, instrumentele implementatie is het gevolg en de echte impact blijft uit. Van een duurzame of blijvende organisatieverbetering is dus geen sprake.
Maar hoe verander je dan dan wel blijvend? Ongeacht de methodiek: de mensen in je organisatie maken het verschil tussen tijdelijke en duurzame resultaten. Alleen als zij bereid zijn de veranderingen echt te adopteren, zul je merken dat het geen methodiek meer is, maar de nieuwe manier van werken. Hierdoor ben je in staat de verandering ook echt te 'borgen'.
In 'De Veranderformule' presenteert Jorien Weerdenburg de 9 inzichten die nodig zijn om op de lange termijn succesvolle organisatieverandering te realiseren. Inzichten die gericht zijn op blijvende gedragsverandering en resultaatverbetering. Je kiest zelf de middelen en elementen die passen bij de organisatiecultuur en de stap(pen) die je wilt maken. 'De Veranderformule' vraagt dus om zelf na te denken over wat geschikt is voor je eigen organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jorien Weerdenburg
Inhoudsopgave
Blijvende organisatieverbetering
Quick scan
Inzicht 1
Het is cruciaal dat jijzelf, je medewerkers en je klanten de grotere context, het ‘waarom’, en daarmee de urgentie van veranderen snappen.
Inzicht 2
Je wilt een helder, concreet en aantrekkelijk doel schetsen met duidelijke prioriteiten en kaders, zodat je medewerkers hun speelveld kennen.
Inzicht 3
Als het doel scherp genoeg is en de kaders bekend zijn, kan (en moet!) je daarbinnen keuzevrijheid laten aan je medewerkers voor de invulling.
Inzicht 4
Alles begint en eindigt met persoonlijk leiderschap, in alle lagen van de organisatie; het goede voorbeeld geven door het zelf (voor) te doen en niet alleen te vertellen.
Inzicht 5
De focus van veel organisaties ligt op het creëren van antecedenten, maar consequenties bepalen uiteindelijk het gedrag; met een voorkeur voor het stimuleren van gewenst gedrag.
Inzicht 6
Prestaties en gedrag hoogfrequent en pragmatisch meetbaar maken, zorgt voor inzicht en overzicht op team- en individueel niveau en maakt dat je tussentijds al successen kunt vieren.
Inzicht 7
Door één taal te creëren binnen de organisatie wordt onderling communiceren makkelijker en zullen er minder misverstanden ontstaan.
Inzicht 8
Structuren en systemen moeten zo ingericht worden dat ze het gewenste gedrag ontlokken; dus niet mensen die de processen ondersteunen, maar precies omgekeerd.
Inzicht 9
Je kunt continu verbeteren pas echt onderdeel maken van het dagelijks werk, door de menselijke maat te hanteren.
Negen inzichten in blijvende organisatieverbetering…
En nu?
Checklist
Literatuurlijst
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan