Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Green Belt LEAN

Mindset, Skill set & tool set

Gebonden Nederlands 2021 9789492240255
Verkooppositie 1738Hoogste positie: 318
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

In 2014 verscheen het eerste boek in de serie 'Climbing the Mountain' en in 2017 verscheen de vertaling naar het Nederlands. Inmiddels zijn in deze serie meer dan 35.000 exemplaren verkocht en heeft het velen geholpen bij het ontwikkelen van een continue verbeterorganisatie en het oplossen van problemen. Voor u ligt de geheel herziene druk van de Green Belt, opgebouwd volgens de laatste versie van het CIMM-raamwerk en de LSSA skill set (v3.2).

Met de juiste combinatie van specialistische kennis van het proces en toepassing van Lean-technieken, is de Green Belt in staat significante verbeteringen te realiseren binnen een bepaalde afdeling of proces. Green Belts kunnen zelfstandig werken of binnen een team.

Het eerste hoofdstuk van dit boek gaat in op de geschiedenis en principes van de meest toegepaste verbetermethodieken, waaronder Kaizen, TPM, Lean, Six Sigma en Agile. Het tweede en derde hoofdstuk gaan in op het transformatieproces, waarbij het creëren van een continue verbetercultuur centraal staat. Hierin komen zaken als organisatiestructuur, verandermanagement en teamontwikkeling aan de orde. We gaan tevens in op de cruciale rol van leiders en managers als inspirators en cultuurdragers.

In de volgende drie hoofdstukken gaan we in op de tools en technieken. We volgen hierin het ‘Continuous Improvement Maturity Model’ (CIMM): het creëren van een solide fundament, het creëren van een continue verbetercultuur en het creëren van stabiele en voorspelbare processen. Het CIMM-raamwerk beschrijft welke aanpak en instrumenten het beste passen bij een bepaald volwassenheidsniveau van een organisatie.

De beklimming naar de ‘Top of the Mountain’ is niet altijd eenvoudig. De weg naar boven zit vol met technische en organisatorische obstakels. Om de top te bereiken zul je die obstakels moeten ontdekken en stuk voor stuk moeten wegnemen. Tegelijkertijd is het ook een interessante reis, leerzaam en bevredigend. Houd hierbij het doel van de reis altijd in het oog: het fantastische uitzicht.

Specificaties

ISBN13:9789492240255
Trefwoorden:Lean, Lean Green Belt
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:237
Uitgever:LSSA
Druk:1
Verschijningsdatum:6-9-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over H.C. Theisens

Having graduate from the University of Twente (Enschede, The Netherlands) in 1994, Theisens (1969) developed his experience of process improvement as a consultant in the automotive and high-tech industry at Texas Instruments, Sensata Technologies, Thales and several other companies. During a period of 20 years he was given opportunity to help a broad range of organizations deploying Continuous Improvement in a wide range of industries. In a production plant in Mexico he led several 5S programs, Kaizen initiatives and a Lean transformation. In several plant in Europe and Malaysia he executed and coached around 50 Six Sigma breakthrough projects. At an automotive engineering department he supported the introduction of Design for Six Sigma. Currently Theisens is managing Director and Master Black Belt of a consultancy and training company in the Netherlands that is specialized in ‘Business improvement’, and he is a guest lecturer at the University of Twente. Theissens is also founder of the LSSA – Lean six sigma Academy, witch is Scheme owner of the world wide Lean Six Sigma certification program of the APMG (APM Group Limited), iSQI (International software Quality Institute) and ECQA (European Certification and Qualification Association).

Andere boeken door H.C. Theisens

Inhoudsopgave

INLEIDING
HOE DIT BOEK TE GEBRUIKEN
VOORWOORD

1 WORLD CLASS
1.1 CONTINU VERBETEREN
1.1.1 Geschiedenis van continu verbeteren
1.1.2 Waarden en principes van continu verbeteren
1.1.3 Continuous Improvement Maturity Model
1.1.4 Rollen en verantwoordelijkheden
1.2 KLANTWAARDE
1.2.1 Voice of Customer (VOC)
1.2.2 Critical to Quality (CTQ)

2 POLICY DEVELOPMENT EN DEPLOYMENT
2.1 POLICY DEVELOPMENT
2.1.1 Visie en missie (True North)
2.1.2 Transformatie roadmap
2.1.3 Performance en financiële indicatoren
2.2 POLICY DEPLOYMENT
2.2.1 Verandermanagement
2.3 COMPETENTIEONTWIKKELING EN COMMUNICATIE
2.3.1 Lerende organisatie
2.3.2 Coaching en intervisie
2.3.3 Effectieve communicatie

3 PROJECTMANAGEMENT
3.1 MANAGEN VAN EEN PROJECT
3.1.1 Project selectieproces
3.1.2 Project charter
3.1.3 Project team
3.1.4 Project planning
3.1.5 Project uitvoering
3.2 ROADMAPS VOOR PROCESVERBETERING
3.2.1 Kaizen-roadmap (PDCA)
3.2.2 Lean Six Sigma roadmap (DMAIC)
3.2.3 Problem solving roadmap (8D)
3.2.4 Scrum

4 CIMM LEVEL I – CREËER EEN SOLIDE FUNDAMENT
4.1 PROFESSIONELE WERKOMGEVING
4.1.1 Georganiseerde werkomgeving
4.2 GESTANDAARDISEERD WERK
4.2.1 Standaarden en protocollen
4.2.2 Training Within Industry (TWI)
4.3 KWALITEITSMANAGEMENT
4.3.1 Kwaliteitsmanagementsysteem

5 CIMM LEVEL II – CREËER EEN CONTINUE VERBETERCULTUUR
5.1 VISUEEL MANAGEMENT
5.1.1 Visuele werkomgeving
5.2 PERFORMANCE MANAGEMENT
5.2.1 Prestatiedialoog en stand-up meetings
5.2.2 Kaizen-events en problem solving
5.3 BASIC QUALITY TOOLS
5.3.1 Brainstormtechnieken
5.3.2 Visualisatie van data

6 CIMM LEVEL III – CREËER STABIELE EN VOORSPELBARE PROCESSEN
DEFINE
6.1 PROCESS MAPPING
6.1.1 High level procesbeschrijving en SIPOC
6.1.2 Stroomdiagram
MEASURE
6.2 PRESTATIEMAATSTAVEN
6.2.1 Prestatiemaatstaven (Tijd)
6.2.2 Prestatiemaatstaven (Kwaliteit)
6.3 BASIS STATISTIEK
6.3.1 Data typen en meetschalen
6.3.2 Technieken voor verzamelen van data
6.3.3 Beschrijvende statistiek
ANALYZE
6.4 WAARDESTROOM ANALYSE
6.4.1 Waardetoevoegend versus Niet-waardetoevoegend
6.4.2 Value Stream Mapping (Current State)
IMPROVE
6.5 VERMINDEREN VAN VERSPILLING (MUDA)
6.5.1 Verspillingen identificeren en elimineren
6.6 VERMINDEREN VAN OVERBELASTING (MURI)
6.6.1 Flow
6.6.2 Gebalanceerde werkbelasting
6.6.3 Managen van resources
6.7 VERMINDEREN VAN ONEFFENHEDEN (MURA)
6.7.1 Pull
6.7.2 Nivelleren van volume en type
6.7.3 Omsteltijdreductie (SMED)
6.8 WAARDESTROOM VERBETERING
6.8.1 Value Stream Mapping (Future State)
CONTROL
6.9 BEHEERSBARE PROCESSEN
6.9.1 First Time Right (FTR)
6.9.2 Proces-FMEA (PFMEA)
6.9.3 Control plan
6.10 TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE (TPM)
6.10.1 TPM principes
6.10.2 Overall Equipment Effectiveness (OEE)

BIJLAGE A – THEORIE-EXAMEN
BIJLAGE B – PRAKTIJKEXAMEN
BIJLAGE C – REFERENTIES
BIJLAGE D – AFKORTINGEN
INDEX

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Green Belt LEAN