Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
Michiel de Vries

Michiel de Vries (1979) is een ervaren strateeg en organisatieadviseur. Hij is gespecialiseerd in strategiebepaling en scenarioplanning. Als partner bij Jester Strategy adviseert hij bedrijven en overheden op het vlak van strategieontwikkeling, organisatieontwerp en het versterken van intern toezicht. De Vries is geschoold als bedrijfskundige, controller en organisatieadviseur.

Meer over Michiel de Vries
Michiel de Vries: ‘Een goede strategie beantwoordt de juiste strategische vragen’ Peter Spijker 15 februari 2021 Hoe ontwikkel je als organisatie een toekomstbestendige, breed gedragen strategie waarmee je de klant wint en de concurrentie verslaat? De ontwikkeling van een goede strategie gebeurt in een doordacht proces, waarbij de organisatie zelf fundamentele keuzes maakt. Michiel de Vries schrijft dit in zijn boek Klaar voor de toekomst. Hij presenteert daarin de ‘Strategy CUBE’, een model om in zes stappen tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen. Dit model, uitvoerig getest in de praktijk, gebruikt inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control. Lees het volledige artikel
Michiel de Vries

Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen

Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789492790330
Voormalig top 100Totaal 3 dagen
Verkooppositie 3975Hoogste positie: 97
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
29,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

We leven in een tijd waarin verandering het nieuwe normaal is. Juist daarom is het voor organisaties cruciaal om toekomstbestendige keuzes te maken. Organisaties hebben een heldere strategie nodig die inspeelt op trends en onzekerheden in de externe omgeving en tegelijkertijd voortbouwt op de unieke krachten van de organisatie.

Dit boek beschrijft een praktische aanpak van slechts 6 stappen, de Strategy CUBE, waarmee elke organisatie of afdeling een strategie kan ontwikkelen. Deze beproefde methode combineert inzichten uit verschillende scholen, zoals design thinking, scenarioplanning, corporate governance en management control. Dit boek laat zien dat het ontwerpen van een strategie zeker niet taai of complex hoeft te zijn. Niemand kan de toekomst exact voorspellen, maar met een goede strategie kun je er wel 100% klaar voor zijn.

Dit boek is geschreven door Michiel de Vries, met medewerking van Bas Schulten en Maurits Speksnijder.

'Dit boek demystificeert strategie en leidt niet alleen tot zinvolle en goed onderbouwde strategische keuzes, maar tevens tot concrete acties.' - Dr. Marc Baaij, Associate Professor Strategic Management RSM Erasmus University

'De aanpak in dit boek biedt ruimte aan ondernemende bestuurders om zowel hun intuïtie te volgen als te werken aan een gedegen onderbouwing.' - Albert Arp, CEO Koninklijke Jaarbeurs/VNU Group

Trefwoorden

strategie   strategisch management   strategy cube   strategievorming   outside-in analyse   inside-out analyse   strategische planning   strategische keuzes   strategische opties   strategische uitdagingen   ontwerpopdracht   businessmodel   onzekerheid   portfolioanalyse   scenario-analyse   toekomstvisie   implementatie   design thinking   management control   corporate governance   strategisch denkraam   concurrentieanalyse   strategische ruimte   organisatie   ontwerpteam   marktanalyse   verandering   toekomstgericht   besluitvorming   kpi's  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789492790330
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:256
Uitgever:NUBIZ
Druk:1
Verschijningsdatum:4-1-2021
Hoofdrubriek:Strategisch management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (2)

interview
Michiel de Vries: ‘Een goede strategie beantwoordt de juiste strategische vragen’
Peter Spijker 15 februari 2021 Hoe ontwikkel je als organisatie een toekomstbestendige, breed gedragen strategie waarmee je de klant wint en de concurrentie verslaat? De ontwikkeling van een goede strategie gebeurt in een doordacht proces, waarbij de organisatie zelf fundamentele keuzes maakt. Michiel de Vries schrijft dit in zijn boek Klaar voor de toekomst. Hij presenteert daarin de ‘Strategy CUBE’, een model om in zes stappen tot een robuuste en geaccepteerde strategie te komen. Dit model, uitvoerig getest in de praktijk, gebruikt inzichten uit strategisch management, design thinking, corporate governance en management control.
Artikel lezen
preview
Klaar voor de toekomst - Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
22 januari 2021 Ken je dat? Je staat aan de start van een strategietraject. Je hebt het gevoel dat er de laatste jaren veel is veranderd en dat het tijd is eens fris naar de toekomst te kijken. Of het is weer zover: elke vier jaar wordt aan jou en jouw team gevraagd een nieuw meerjarenplan op te stellen.
Artikel lezen

Over Michiel de Vries

Michiel de Vries (1979) is een ervaren organisatieadviseur. Hij is gespecialiseerd in strategiebepaling en scenarioplanning. Als partner bij Jester Strategy adviseert hij bedrijven en overheden op het vlak van strategieontwikkeling, organisatieontwerp en het versterken van intern toezicht. De Vries is geschoold als bedrijfskundige, controller en organisatieadviseur. In zijn adviesaanpak probeert hij bewezen methoden uit de hoek van strategisch management, corporate governance, design thinking en management control te integreren tot robuuste adviestrajecten, zowel qua vorm als qua inhoud. Hij schreef verschillende boeken, waaronder Klaar voor de toekomst, over strategieontwikkeling in 6 stappen, en Scenarioplanning in de praktijk.

Andere boeken door Michiel de Vries

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 9

INLEIDING 13
1. Omarm onzekerheid 14
2. Focus op concrete strategische uitdagingen 16
3. Hanteer richtinggevende kaders 17
4. Creëer een multidisciplinair ontwerpteam 19
5. Hanteer heldere rollen en verantwoordelijkheden 20
6. Redeneer vanuit het concrete naar het abstracte 21
7. Maak het concreet 23

DE STRATEGY CUBE 27
Stap 1: De ontwerpopdracht 28
Stap 2: Inside-out analyse 31
Stap 3: Outside-in analyse 33
Stap 4: Strategische opties 34
Stap 5: Strategische keuzes 36
Stap 6: Strategische planning 39
Leeswijzer en casus 41

HOOFDSTUK 1. ONTWERPOPDRACHT 43
1.1 Introductie 43
1.2 Ontwerpteam 47
Kidosei: Het ontwerpteam 49
1.3 Strategische uitdagingen 50
Doe de test 51
Kidosei: De strategische uitdagingen 55 1
Kidosei: Uitwerking strategische uitdaging 56
Praktijk: Het belang van focus 60
1.4 Ontwerpcriteria 62
De intern toezichthouder 63
Kidosei: De ontwerpcriteria 66
Praktijk: Vroegtijdig gesprek over grenzen 68
1.5 Samenvatting 70

HOOFDSTUK 2. INSIDE-OUT ANALYSE 73
2.1 Introductie 73
2.2 Het businessmodel 76
Kidosei: Analyse van het businessmodel 81
Kidosei: Klantsafari 86
Kidosei: Activity mapping 87
Praktijk: Inzicht in uitdagingen 90
2.3 Producten en markten 91
Kidosei: Inzichten uit portfolio-analyses 98
Praktijk: Portfolio-analyse evenementen 100
2.4 Samenvatting 102

HOOFDSTUK 3. OUTSIDE-IN ANALYSE 105
3.1 Introductie 105
3.2 Externe ontwikkelingen 108
Kidosei: De externe omgeving 113
Praktijk: COVID-19 en externe ontwikkelingen 120
3.3 Omgaan met onzekerheid 121
Kidosei: Kritische onzekerheden 127
Kidosei: Scenario’s 131
Praktijk: De toekomst van een netbeheerder 134
Kidosei: Risicotolerantie 138
3.4 Samenvatting 141

HOOFDSTUK 4. STRATEGISCHE OPTIES 145
4.1 Introductie 145
4.2 Opties genereren 148
Praktijk: Genetische vooruitgang ontrafelen 152
Kidosei: Inductieve logicaboom 155
Kidosei: Strategische opties 158
Praktijk: De World Café-methode 161
4.3 Teamdynamiek 164
Kidosei: Selectie van kansrijke opties 165
Kidosei: De teamsamenstelling 170
4.4 Samenvatting 172

HOOFDSTUK 5. STRATEGISCHE KEUZES 175
5.1 Introductie 175
5.2 Keuzes maken 178
Praktijk: Netflix 182
Kidosei: Beoordeling strategische opties 184
De Raad van Commissarissen 186
5.3 Strategie formuleren 187
Toekomstig businessmodel 195
Kidosei: De strategie 198
5.4 Samenvatting 201

HOOFDSTUK 6. STRATEGISCHE PLANNING 203
6.1 Introductie 203
6.2 Concretiseren van de strategie 206
Kidosei: Visie, doelstellingen en keuzes 207
Kidosei: KPI’s, acties, eigenaren en timing 212
Praktijk: OGSM bij een pensioenuitvoerder 214
6.3 Leren en bijsturen 215
Praktijk: Externe controlcyclus laboratorium 224
6.4 Samenvatting 225

STRATEGIE IN EEN WEEK 229
Zondag: De voorbereiding 229
Maandag: De ontwerpopdracht 231
Dinsdag: De inside-out analyses 235
Woensdag: De outside-in analyses 237
Donderdag: Strategische opties 240
Vrijdag: Strategische keuzes 242
Zaterdag: Strategische planning 245

Over de auteurs 249
Dankwoord 251
Noten 253
Register 254

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Meesterschap in strategie
    Wim Buekens
    Meesterschap in strategie
    € 32,00
  • Herbeslissen
    Mil Rosseau
    Herbeslissen
    € 29,50
  • Strategie in het echt
    Jack van der Werf
    Strategie in het echt
    € 29,50
  • Strategic control
    Ewald Breunesse
    Strategic control
    € 35,95
  • Scenarioplanning in de praktijk
    Michiel de Vries
    Scenarioplanning in de praktijk
    € 15,99
  • KPI's die wél werken
    Peter Geelen
    KPI's die wél werken
    € 34,90

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2022

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen

        Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
        Michiel de Vries
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen

        Verwijder uw beoordeling