Lees verder
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.
Meer over Frank PetersCrisiscommunicatie voor iedereen
46 praktijklessen voor crisismanagement
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789492939227Samenvatting
Iedereen krijgt zakelijk of privé wel eens te maken met een crisissituatie. En dan telt eigenlijk niet meer wat je de afgelopen twintig jaar hebt opgebouwd, maar hoe je vandaag omgaat met deze crisissituatie.
In dit social media tijdperk zijn de responstijden bij crisis teruggelopen van 24 uur naar 24 minuten. En soms moet het zelfs nog sneller. Je bent kwetsbaarder geworden dan ooit het geval was. Want de omgeving oefent steeds meer druk uit. Het is feitelijk iedere dag ‘judgement day’. De omgeving is nu rechter, jury en beul tegelijkertijd.
Social media hebben de wereld transparant gemaakt. Bovendien is stakeholderdruk -of zelfs volkswoede- nu eenvoudig te organiseren. Iedereen met een smartphone en Internettoegang is ‘journalist’ geworden en kan een organisatie, merk of persoon met een gerichte tweet direct onder druk zetten.
Als er een crisis ontstaat dan verwacht de omgeving dat je opstaat, leiderschap toont en acteert. Maar beter nog is het om de regie in eigen hand te nemen en proactief te zijn in de crisiscommunicatie. Kies open voor de aanval en bepaal zelf het crisisbeeld. Dit vereist echter wel gedegen voorbereiding en mandaat, want anders ben je machteloos.
Iedere crisis is weer anders, maar een aantal basisprincipes voor crisiscommunicatie geldt altijd. Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor effectieve crisiscommunicatie, gebaseerd op 30 jaar crisiscommunicatie-ervaring. Doe er je voordeel mee en beschouw dit boek als jouw persoonlijke crisisadviseur. Niet alleen zakelijk, maar ook in jouw privéleven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Frank Peters
Inhoudsopgave
1. Ontkenning van de crisis is het grootste gevaar 9
2. Iedere crisis biedt kansen 11
3. Zorg voor een proces en protocol 13
4. Voorbereiden is cruciaal 17
5. Ken de gevaren 21
6. Bouw relaties in vredestijd 23
7. Ken de verwachtingen 25
8. Medewerkers zijn de sleutel 27
9. Werk aan een mandaat 29
10. Kies een compact crisisteam 33
11. Oefen de kernrisico’s 37
12. Vertrouw op de waarheid 39
13. Daadkracht in het golden hour 41
14. Van analyse naar besluit 45
15. Maak omgevingsanalyses 49
16. Plan op het worstcasescenario 53
17. Breed communiceren, of niet? 55
18. Maak risico’s tastbaar 57
19. Formuleer het crisisdoel 59
20. Kies de passende crisisresponse 61
21. Oplossen doe je samen 65
22. Sta op als het spannend wordt 67
23. Wees zelf de boodschapper van slecht nieuws 71
24. Communiceren kan altijd 75
25. Stel de belangen van de gedupeerden centraal 79
26. Compassie boven ratio 81
27. Transparantie heeft ook grenzen 83
28. Zie de media als partners 85
29. Voldoe aan de informatiebehoefte 89
30. Framing in crisiswoordvoering 91
31. De kracht van beelden 93
32. Geen woorden, maar daden 95
33. Spreek met één mond 97
34. Focus op online 99
35. Blijf zelf aan de bal 103
36. De noodzaak van logging 105
37. Beter door tegenspraak 107
38. Organiseer capaciteit 109
39. Reken af met excessen 111
40. Sorry zeggen doet geen pijn 113
41. Wees alert op nepnieuws 115
42. Sluit de crisis zelf af 117
43. Leer en verbeter 119
44. De Google clean-up 121
45. Bouwen aan vertrouwen 123
46. Reken af met mythes rond crisiscommunicatie 127
Samenvatting: het Alert©-model voor crisiscommunicatie 131
Tot slot: ‘Be a Mensch’ 133
Verder lezen 135
Dankwoord 137
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan