Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Yousri Mandour | 14 september 2020 | 4-5 minuten leestijd

De strategie van de Kreeft - Bouw aan echte vernieuwing

In De strategie van de Kreeft ervaar je hoe je je pantser af moet werpen om daarmee ruimte te creëren voor echte vernieuwing. Wat daar allemaal bij komt kijken lees je in deze preview.

Het ontbreekt binnen organisaties vrijwel nooit aan strategische ambities of mooie plannen. Maar de stap van droom naar daad blijkt keer op keer lastig te nemen. We blijven meestal steken bij incrementele verbeteringen en komen niet toe aan echte vernieuwing. In het boek laten we zien waarom echte vernieuwing vaak niet van de grond komt en waarom we zo graag vasthouden aan het bekende. En we zijn daarbij vooral op zoek gegaan naar antwoorden op de vraag #hoedan (wel).  Daarbij gebruiken we de laatste inzichten, aanpakken én voorbeelden uit onze eigen praktijk en lieten ons inspireren door het groeiproces van de kreeft.

De kreeft heeft een hard pantser dat niet groeit. Het dier wordt beperkt in zijn ontwikkeling door zijn pantser. Om echt te kunnen groeien moet hij zijn knellende pantser afwerpen en een transformatie vol gevaren te doorgaan. De kreeft leert ons dat vanuit ongemak de drive ontstaat om je pantser af te werpen waarmee je ruimte en energie creëert voor echte vernieuwing. Je leest ook hoe je deze energie vervolgens omzet in positieve actie. Dat is waar het uiteindelijk om draait wil je ook in de toekomst relevant blijven voor klant en maatschappij.

Elke transformatie brengt onzekerheid en kwetsbaarheid met zich mee, de moed om dat te accepteren en vervolgens als kracht te gebruiken is daarbij essentieel. En zo werd de kreeft voor ons de metafoor om het verhaal over echte vernieuwing te vertellen. Met de basisprincipes van groeiende kreeften als het vertrekpunt voor het realiseren van echte vernieuwing binnen bestaande organisaties.

De vijf lichaamsdelen van de kreeft staan symbool voor wat het vraagt om te bouwen aan echte vernieuwing. We bieden je in 5 hoofdstukken vol strategiemodellen en leiderschapsinzichten concrete handvatten om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Het brein – Eigenaarschap: Het start met een betekenisvolle en richtinggevende visie, een toekomst waar je overtuigt met elkaar aan wilt bouwen. De kunst is om ook als het spannend wordt de juiste besluiten te nemen en boter bij de vis te doen.

De romp – Het vernieuwingsfundament: De ambidextere organisatie waarbij er ruimte is voor het optimaal organiseren van exploitatie en exploratie vormt een krachtig vertrekpunt. Vernieuwing vereist een cultuur waarbij er tolerantie is voor mislukkingen maar incompetentie niet wordt geaccepteerd. We bieden inzichten in wat het vraagt om vitale coalities voor vernieuwing te realiseren.

De voelsprieten – Verkennen en begrijpen. De blik naar buiten, onmisbaar om goed aangesloten te zijn bij de wereld van vandaag en vooral ook van morgen. Hoe je dat effectief kan doen illustreren we met krachtige onderzoeksmethodieken en tal van praktijkvoorbeelden.

De rechterschaar – Waarde ontwikkelen en testen. In dit hoofdstuk bieden we je modellen en inzichten, mede gebaseerd op cases uit onze eigen praktijk om krachtige proposities en kansrijke businessmodellen te bouwen.

De linkerschaar – Opschalen en waarde realiseren. De fase waar veel organisaties mee worstelen, nu gaat het erom om van 1 plus 1 drie te maken. Het meenemen en mee-ontwikkelen van organisatie, markt en partnerships is de essentie en tegelijkertijd is het belangrijk om snel genoeg te groeien om relevant te blijven.

De strategie van de Kreeft is een boek geworden waarin we alle facetten van het vernieuwingsproces hebben verkend. Niet met als doel volledig te zijn of één beste one-size-fits-all aanpak te bieden, wel met als doel te inspireren en vooral om de onderlinge samenhang te laten zien. Werp dus je pantser af en geef ook vorm aan jouw eigen ‘Strategie van de kreeft’!

Yousri Mandour is partner bij ICSB en adviseert organisaties op het gebied van strategisch management en business development. Hij doceert aan diverse masterprogramma’s op Nyenrode, UvA en de Hotelschool The Hague. Yousri is commissaris bij Zorg van de Zaak en auteur van diverse managementboeken, zoals Zo vernieuw je je businessmodel! en Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen.

Dorien van der Heijden is partner bij ICSB en adviseert en begeleidt organisaties bij strategieontwikkeling en business development. Het realiseren van vernieuwing is een centraal thema in haar werk. Dorien is auteur van de managementboeken Zo vernieuw je je businessmodel! en Doelgericht vernieuwen en een van de drijvende krachten achter het innovation leaders network ‘YellowCats’.

Sven Turnhout is directeur-bestuurder van hét landelijke kenniscentrum voor woningcorporaties KWH. Hij doceert aan de Masteropleiding Management & Innovatie en is toezichthouder bij een zorgorganisatie én een woningcorporatie. In zijn werk staat het bouwen aan echte vernieuwing centraal. Sven is ook auteur van het boek Van huis naar thuis.

Ze zijn de auteurs van De Strategie van de Kreeft.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden