Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Hans van der Klis | 14 oktober 2014 | 4-5 minuten leestijd

Heb jij de Helweek al gedaan?

Als je tachtig jaar oud wordt, heb je ruim 4100 weken geleefd. Welke daarvan zijn jou bijgebleven? Als het aan de Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen ligt, zal de Helweek die jij gaat meemaken na het lezen van zijn boek straks op de eerste plaats staan.

Erik Bertrand Larssen bracht deze week een bliksembezoek aan Amsterdam om het eerste exemplaar van de Nederlandse editie van zijn boek Helweek in ontvangst te nemen. Een belangrijk evenement voor zijn Nederlandse uitgeverij Boom/Nelissen, want Helweek - 7 dagen die je leven veranderen is het enige boek dat zij dit najaar uitbrengen. Alle inspanning is erop gericht de Noorse bestseller – 200.000 verkochte exemplaren op vijf miljoen inwoners – ook in Nederland tot een succes te maken. Aan het boek zal het niet liggen: Bertrands Helweek, zoals Larssen zijn concept zelf heeft gedoopt, heeft alles in zich om een nieuwe hit te worden.

Larssen zelf is een jonge veertiger met die typisch helgroenblauwe priemende ogen waar Scandinaviërs het patent op hebben. Tijdens de presentatie gaf hij alvast een voorproefje van wat de lezers kunnen verwachten: hij is een gedreven spreker die soms met theatrale uithalen vertelt hoe hij het concept van de Helweek heeft bedacht. Deze week is gebaseerd op de Helweek die Noorse officieren moeten doormaken om hun geschiktheid voor het leger te testen. Zeven dagen lang worden ze in het onherbergzame noorden van Noorwegen onderworpen aan grote beproevingen, om er sterker uit te komen dan ooit tevoren.

Voor Larssen was die week als achttienjarige een openbaring: hij was een ietwat schuchtere jongen, die op school altijd gepest werd. In zijn jeugd vond hij troost in boeken van helden als Winston Churchill en de Noorse ontdekkingsreizigers Thor Heyerdahl en Roald Amundsen, die hem lieten zien dat er hoop was als je je focus op je uiteindelijke doel hield. Tijdens de Helweek in het leger ontdekte hij het belang van wilskracht en doorzettingsvermogen. Meer dan dat: hij besefte dat je jezelf door weerstand kunt ontwikkelen.

Dat is precies het idee achter Bertrands Helweek. Door zeven dagen lang tot het uiterste te gaan, zul je niet alleen in staat zijn afscheid te nemen van je slechte gewoontes, je zult een belangrijke stap in je ontwikkeling zetten. Voor elke dag van de week heeft Larssen nieuwe opdrachten voor zijn lezers geformuleerd, uiteenlopend van het de confrontatie aangaan met je gewoontes tot het aanleren van de juiste modus en focus, timemanagement, buiten je comfortzone treden, het inlassen van rustpauzes en het overdenken van je leven. Geen wereldschokkende thema’s, erkent hij: hij geeft auteurs als Stephen Covey en David Allen ruimhartig alle credits voor hun werk. Het revolutionaire van de Helweek zit in het concept van die ene week, die het programma dezelfde aantrekkingskracht verlenen als een populair dieet.

De Helweek is een pittig programma, waarbij je geacht wordt elke morgen om vijf uur op te staan, keihard te werken en veel tijd vrij te maken voor sport. In de nacht van donderdag op vrijdag is het de bedoeling de hele nacht door te werken. Het internetgebruik wordt tot een minimum beperkt, televisie is taboe. En wie de Helweek volgt, mag dat niet halfhartig doen: het gaat om de totale ervaring. Het is Larssens doel mensen bij te brengen dat je veel meer uit je leven kunt halen als je meer aandacht besteedt aan de dingen die er echt toe doen: je werk, je relatie, je gezin. ‘Het leven heeft al genoeg weken die je je op je tachtigste niet meer zult herinneren’, zegt hij.

Larssen begon zijn burgercarrière in de financiële wereld, maar ontdekte al vrij snel dat hij daar niet gelukkig was. ‘Ik heb niets met cijfers.’ Toen hij in de krant een vacature zag staan voor een positie bij een headhuntersbureau, was het alsof hij een beschrijving van zichzelf las. ‘Interesse in mensen, in persoonlijke ontwikkeling; in Noorwegen maken headhunters er een gewoonte van om hun kandidaten ook nog te begeleiden tijdens de eerste honderd dagen in hun nieuwe functie. Vooral dat laatste trok mij erg aan.’ Toen hij niet veel later in Londen een optreden van Tony Robbins bijwoonde, besefte hij opeens dat je ook op die manier je geld kon verdienen: door op een podium te gaan staan en te proberen mensen te helpen zich verder te ontwikkelen. ‘Ik ben geen grote fan van zijn methode’, zegt Larssen. ‘Het effect wat hij bereikt, is niet blijvend. Dat is bij de Helweek anders, doordat je echt gedwongen wordt om te veranderen.’

In Noorwegen is het boek een bestseller geworden onder een breed publiek. Niet alleen managers of andere mensen die beroepshalve bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling lezen het, ook jongeren van rond de vijftien en oudere dames, zegt Larssen. Overal klinkt de vraag: heb jij de Helweek al gedaan? ‘Dat stemt mij misschien nog wel het meest tevreden’, zegt Larssen met een glimlach. ‘Dat er mensen zijn die ik met dit concept en deze methode kan helpen om niet langer genoegen te nemen met de middelmaat.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden