Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Roos Vonk | 3 november 2015 | 1-2 minuten leestijd

'Terrassie is mijn passie'

Het woord 'passie' wordt te pas en te onpas gebruikt. Connie Palmen zei laatst: 'Passie is lijden.' Dus is het een beetje raar om passie te gebruiken voor je werk. Bijvoorbeeld 'passie voor IT' in je CV. Of 'passie voor klantcontact' in een vacature. Maar hoe je het ook wilt noemen (bevlogenheid, inspiratie, betrokkenheid), hoe kom je eraan?

Kan ‘passie’ voor je werk geleidelijk groeien, of is het afhankelijk van een goeie fit tussen jou en je baan? In een recent onderzoek werd gekeken naar het effect van de opvattingen die mensen hierover hebben op hun tevredenheid met hun werk. Hun opvatting werd gemeten door te vragen in hoeverre ze het eens waren met de volgende twee stellingen:

1. Ik geloof dat er een perfecte baan is voor iedereen en dat het vinden van het juiste werkveld bepaalt hoe gelukkig en succesvol je wordt in je werk.
2. Ik geloof dat passie zich door een leerproces kan ontwikkelen binnen elk werkveld. Hoe beter je wordt in je werk, hoe meer je ervan gaat houden.

Sommige mensen zijn het meer eens met de eerste stelling, andere met de tweede (overigens kun je het ook best eens zijn met beide). Wie van deze twee zou er nu de meeste passie voor het werk hebben denk je?

Het antwoord is: het kan allebei, maar op verschillende manieren. Mensen die geloven dat een goede fit nodig is, zorgen ervoor dat ze een baan vinden waarbij ze het gevoel hebben dat die echt bij hen past. Ze zullen desnoods salaris of andere voordelen inleveren om de juiste 'match' te vinden in de inhoud van het werk.

Mensen die geloven dat passie zich kan ontwikkelen, zullen salaris en andere voordelen zwaarder laten wegen zelfs als de baan inhoudelijk niet de ideale match lijkt, want ze denken: dat komt al doende vanzelf wel.

En dat is ook zo, dus uiteindelijk is de ene groep even gelukkig met hun werk als de andere. Everybody happy! Waarmee maar weer gedemonstreerd is dat we onze eigen werkelijkheid creëren.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden