Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Expeditie #MB2016: Halverwege

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige week liet hij collega Leike van Oss aan het woord over haar ideale managementboek. Deze week: de stand van zaken, halverwege Expeditie #MB2016.

Pierre Spaninks | 7 december 2015 | 3-4 minuten leestijd

Het is december, en de jury van het Managementboek van het Jaar is halverwege de rit. Zo’n honderdvijftig titels zijn er ondertussen over tafel & tong gegaan. Daar komen er misschien nog een kleine vijftig bij van de laatste maanden, en dan is het beeld wel zo’n beetje compleet.

Langzaamaan begint er zich een longlist zich af te tekenen. Daar komen veertig tot vijftig boeken op te staan die niet alleen aan de formele criteria voldoen maar die naar het oordeel van de jury ook nog eens ruimschoots aan de maat zijn. Die longlist wordt in februari gepubliceerd op de website.

Uit die longlist selecteert de jury eind februari vijf boeken (niet meer en niet minder) voor de shortlist. Die komt in maart op de website. Het idee is dat elk van die vijf boeken serieus in aanmerking komt voor de titel van Managementboek van het Jaar 2016. De uiteindelijke winnaar wordt dan bekendgemaakt tijdens het traditionele Managementboeken Gala, op 21 april in De Rode Hoed.

Valt er al wat te zeggen over de managementboeken die dit jaar zijn verschenen, behalve dat het weer een buitengewoon divers geheel is dat het brede terrein weerspiegelt waarop de manager en de bestuurder thuis moeten zijn om hun taak naar behoren te vervullen? Hoe is het gesteld met de kwaliteit? Valt er wat dat betreft een vergelijking te maken met vorig jaar?

Dat is lastig, omdat niet ieder jurylid alle boeken ziet. Om het enigszins hanteerbaar te houden, wordt elk boek bekeken door tenminste twee mensen. Zijn die het met elkaar eens, dan is de beslissing op het op de longlist komt daarmee gevallen. Zijn die het niet met elkaar eens, dan kijken er nog een of twee anderen naar die de interesse en de kennis hebben om het te beoordelen.

Dus ik kan hier alleen maar voor mezelf spreken, en eerlijk gezegd: het valt me niet mee. Bij de pak hem beet veertig boeken die ik vorig jaar in dit stadium had gezien, zaten er zeker vijf waar ik me niet voor had geschaamd om ze als winnaar te presenteren. Vier daarvan haalden de shortlist, en de nummer een van dat jaar was een van mijn favorieten: Omnichannel in retail - Het antwoord op e-commerce, van Gino Van Ossel.

Dit jaar daarentegen vind ik het maar een moeizame geschiedenis. Het zal vast te maken hebben met de selectie: de keus wie welke boek ter beoordeling krijgt toegestuurd wordt zonder veel omhaal gemaakt bij Managementboek.nl en daarbij houden ze hooguit rekening met de vraag wie er wat zinnigs over zal kunnen zeggen, niet of die er blij van zal worden.

Met dat niet onbelangrijke voorbehoud: als ik op die manier tot nu toe vier of vijf boeken heb gezien waar ik nog eens beter naar wil kijken of het echt wat is, dan is het veel. Het ultieme geluksgevoel van in die grote stapel een boek aantreffen waarvan je denkt: ‘Yes, dat is hem,’ heb ik in elk geval nog niet mogen ervaren. Ben ik te kritisch? Misschien. Begin ik het jureren moe te worden, dat nu eenmaal noopt tot het lezen van boeken waar ik als ambteloos burger nooit aan zou zijn begonnen? Kan zijn.

Maar afgezien van die vier of vijf boeken waar ik dus in de kerstvakantie nog eens echt goed voor ga zitten, heb ik persoonlijk vooral heel veel goed bedoelde maar uiteindelijk hooguit middelmatige boeken langs zien komen. Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende ontmoeting met mijn collega’s in de jury. Die lucky bastards komen dan vast met een paar pareltjes die ik beslist moet lezen en waar ik zelf ook heel enthousiast over ga worden. U hoort nog van me.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden