Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jacques Koster | 6 mei 2019 | 2-3 minuten leestijd

Extreem klantgericht - 'Buitengewoon zinnige inhoud'

De subtitel van Extreem klantgericht is: Maatschappelijke impact + Commerciële slagkracht + Waardevolle klantrelaties. En als je het uit hebt, dan denk je: ja, klopt. Slim. Logisch. Natuurlijk. Vanzelfsprekend!

En je denkt: hoe kan het ik dit boek niet eerder in handen had? Bijvoorbeeld om aan mijn (nieuwe) medewerkers te geven? Of voor mijn zelfmanagement? Want het is allemaal zo verbazingwekkend eenvoudig, niet-doorheen-te-prikken ongecompliceerd. Bijna op z’n Rotterdams, zou je het kunnen noemen: overhemd met korte mouwen aan (want die hoef je niet meer op te rollen) en er zeer gestructureerd keihard voor gaan.

Waar zitten dan die haken en ogen waar je als recensent zo graag naar op zoek bent? Zit ‘m dat in dat softe ‘Maatschappelijke impact’, waar De Jonge 25 pagina’s aan besteedt en dat feitelijk gaat om meer aandacht voor anderen en bewust omgaan met (o.a.) dat wat je op je werk met z’n allen eet? Of om Commerciële slagkracht, Relatiegerichte vaardigheden of Fan zijn van jouw klanten, waarin je (eindelijk/weer…?) leert wat luisteren naar een ander betekent?

Nee. Wat De Jonge vooral overbrengt is hoe we los kunnen komen van de onwerkelijkheid van opgelegde procedures, processen of protocollen – door zelf het initiatief op te pakken. Dat je mensen, dingen, zaken simpelweg in beweging brengt door betrokkenheid te tonen waarmee je boven het maaiveld uit komt. Het boek ondersteunt die visie op een werkelijk prima en praktische wijze, ook door de korte samenvattingen aan het einde van elk hoofdstuk.

En dan plots, staat er op pagina 154: ‘slechts’ 12% van de werkende Nederlandse bevolking voelt zich betrokken bij hun werk. Zou dit boek voor deze mensen bedoeld zijn? Voor die 12% die het toch al in zich heeft en onprettig wordt tegengewerkt door die 13% die actief laat merken helemaal geen betrokkenheid te voelen? (citaat van pag.154).

Types zoals Arko van Brakel, René Boender en Ment Kuiper, ik ken ze (en heb met ze gewerkt). In dat rijtje zal Daniëlle de Jonge zeker toe te voegen zijn: inspirerend, helder, richtinggevend. En bovenal: allemaal ook nog eens prettige mensen.

Extreem klantgericht is een heerlijk leesbaar en zeer toegankelijk boek met een buitengewoon zinnige inhoud, die structuur en richting geeft in je werk. Randvoorwaarde blijft dat je echt wel zèlf die stap(pen) moet willen zetten om boven dat maaiveld uit te groeien.

Jacques Koster, bijna 40 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Internationale uitstap midden jaren 90 voor (lokale) fusie van 2 mediabureaus. In ’99 gestart met Opmaat media consultancy, met nadruk op fmcg. Founder SurPlace /Reality Analytics/BrandMediaOptimizer. Ruim 30 jaar ervaring als part time docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Bezoektip: Op 16 maart 2020 spreekt Daniëlle de Jonge samen met Jos Burgers en Judith Smits op het avondseminar 'Klanten winnen'.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden