Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aandachtsmarketing - 'Geschikt voor iedere marketeer of ondernemer'

Het doel van een marketeer is de aandacht trekken. Iets wat steeds moeilijker wordt. Prikkels zijn overal. Mailtjes stromen binnen, WhatsApp-groepen staan geen moment stil en de tijdlijnen van social media staan bomvol met content.

Mylene Bouwman | 17 februari 2020 | 2-3 minuten leestijd

Hoe zorg je er dan voor dat jouw bericht binnenkomt bij jouw publiek? Dat ze het niet alleen zien, maar het tot zich door laten dringen? Daarvoor heeft Klaas Weima zijn Verdiende Aandacht Canvas bedacht en deze legt hij uit in zijn boek Aandachtsmarketing.

6 aandachttrekkers

Klaas legt eerst de soorten aandacht uit en de behoeften die daarbij horen. Ook maakt hij een verschil tussen de doelstellingen van een bedrijf en de manieren waarop je aandacht kunt trekken. Dit zijn de zes aandachttrekkers; hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Zo kun je precies zien welk doel jij hebt met jouw marketing en op welke manier je de aandacht van jouw publiek kunt trekken. Deze aandachttrekkers komen later terug in het Verdiende Aandacht Canvas.

Een overzichtelijk canvas

Weima zegt het zelf ook in zijn boek: "Het zoveelste canvas?!" Maar toegegeven, het is superoverzichtelijk om een canvas in te vullen. Bestaande uit vier bouwstenen; merk, markt, doelstellingen en communicatie. Deze vormen samen de leidraad van aandachtsmarketing en nemen je mee door alle belangrijke stappen van doel, identiteit naar merkbelofte, klantprofiel en de creatieve route waarbij je aandachtstrekkers functioneel inzet. En als je dit goed doet? Dan krijg jij de aandacht die je verdient!

Concrete tips & tricks

Leuk zo'n canvas met een aantal hulpvragen, maar wat als je nu nog niet precies weet wat jouw merkwaarden zijn en hoe maak je waardepropositie concreet? Ook daar heeft Klaas aan gedacht. Hij levert je een aantal handige tools aan, die het canvas helemaal compleet maken. En geloof me, dit zijn niet de meest standaardtechnieken. Dus ook leuk als je toe bent aan iets nieuws!

Informatie vanuit de praktijk

Tot slot maakt Klaas Weima zijn boek helemaal af met inhoudelijke interviews. Niet alleen een simpele case study, maar daadwerkelijk een gericht antwoord uit de praktijk passend bij het hoofdstuk. En het leuke? Je kunt de interviews ook zelf luisteren via de QR-codes die leiden naar podcasts. Helemaal van deze tijd.

Kortom Aandachtsmarketing is een geschikt boek voor iedere marketeer of ondernemer die zijn merk eindelijk echt in de spotlights wil zetten en de aandacht wil verkrijgen die het merk verdient.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden