Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aandachtsmarketing - 'Veel praktische tips'

Aandachtsmarketing van Klaas Weima is een boek om eens even goed voor te gaan zitten. Zelf ben ik al snel van de bank verhuisd naar mijn werkkamer. Ik voelde al snel de noodzaak om aantekeningen te maken. De informatiedichtheid van dit boek is bijna overweldigend.

Fred Rutgers | 5 februari 2020 | 2-3 minuten leestijd

Aandachtsmarketing van Klaas Weima is geen boek dat je leest om daarna weer gewoon over te gaan tot de orde van de dag. Je moet echt aan de slag met dit boek. Op veel plaatsen kom je QR codes tegen die je uitnodigen om te luisteren naar podcasts. Ook zitten er erg veel praktische en aansprekende praktijkvoorbeelden in. Zelf werd ik erg enthousiast van het Earned Attention Canvas dat Weima presenteert. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en dat leverde me boeiende inzichten op.

Aan alles zie je dat er veel gedegen onderzoek ten grondslag ligt aan dit boek. De auteur geeft zelf in zijn dankwoord ook aan dat hij dit nooit had kunnen schrijven zonder de hulp van anderen. En: niet alleen de theorie is de moeite waard, ook de interviews met toppers uit de marketingwereld zijn leuk en interessant. De uitgever heeft er bovendien luxe boek met een prachtige opmaak van gemaakt. Het boek trekt daardoor je aandacht.

De auteur heeft het over fenomenen als ‘reclamedeflatie' en ‘mediaexplosies' waar we steeds meer mee te maken hebben. De gemiddelde consument krijgt dagelijks ongeveer 5000 reclameboodschappen over zich uitgestort via steeds meer verschillende media. Probeer dan nog maar eens op te vallen als marketeer met jouw boodschap!

Wat heb je aan een geweldige campagne als je daarmee niet de aandacht van jouw doelgroep weet te trekken? Aandacht is tegenwoordig superschaars. De consument wordt iedere dag opnieuw vrijwel iedere seconde van de dag gebombardeerd met ongelooflijke hoeveelheden indrukken. Alles en iedereen schreeuwt voortdurend om onze aandacht, en zelfs al zijn we heel erg bereidwillig, we kunnen onmogelijk onze aandacht geven aan al dat communicatie geweld. Het gevolg daarvan is dat het voor marketeers van onschatbare waarde is om te achterhalen wat de triggers zijn van iemand om te beslissen om ergens wél of géén aandacht aan te schenken. Weima legt goed uit dat echte welgemeende aandacht hebben voor je klanten en je doelgroep van steeds grotere waarde is voor marketeers.

Gelukkig geeft de auteur ons in dit boek ook vele praktische tips om het allemaal slimmer aan te pakken.  Voorbeelden hiervan zijn de zes principes van aanstekelijkheid, de zes triggers voor aandacht, en het al eerder genoemde canvas. Op basis van wat ik tijdens het lezen van dit boek heb geleerd ben ik ook al anders gaan posten op social media. En tot mijn grote genoegen heb ik direct al meer response op mijn posts. Dat kan natuurlijk ook een beetje toeval zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat de kans groter is dat ik dat succes aan het lezen van dit boek te danken heb.

Kortom, ik wil Aandachtsmarketing van Klaas Weima van harte aanbevelen aan iedere zichzelf respecterende marketeer.

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden