Nominaties PIM Marketing Literatuurprijs 2024
Zeven boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2024. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Maak kennis met de genomineerde titels van dit jaar. Op naar 14 november, dan wordt de winnaar bekend gemaakt.
Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.
Empathie werkt
Hoezeer de samenleving ook verandert, mensen zullen altijd een diepgewortelde behoefte hebben om zich verbonden te voelen met elkaar. Maar hoe zit dat met merken? En hoe werkt dit tussen werkgever en werknemer? Empathische merken presteren twee tot vier keer beter op KPI’s zoals merkoverweging, aankoopintentie en loyaliteit. Dit boek helpt je empathie in te zetten aan de hand van duidelijke principes en inspirerende cases.
De retentie-economie
Klantloyaliteit biedt een sterk fundament en vormt een onoverwinnelijk concurrentievoordeel. Het behouden van een klant kost aanzienlijk minder moeite dan het werven van een nieuwe klant. Daarom is het van essentieel belang om klanten aan je organisatie te binden. Dat bijvoorbeeld met een abonnementsmodel. In De retentie-economie ontdek je welke essentiële elementen nodig zijn om een nieuw businessmodel te creëren en hoe je jouw organisatie transformeert tot een ware retentiemachine.
Customer Experience, van cult naar cultuur
Meer dan de helft van alle Customer Experience (CX) initiatieven faalt. Tijd voor een praktische aanpak om werkelijk vanuit klantbeleving te werken. Dit boek biedt een aanpak om CX integraal in een organisatie in te bedden, zodat het organisatiecultuur wordt. De aanpak is gebaseerd op grondig onderzoek van de auteurs naar het werken met het Service Excellence gedachtegoed. Dat gedachtegoed beschrijft wat nodig is om klantbeleving organisatiebreed te ontwikkelen.
Duurzame verleiding
Duurzaamheid is hot. Maar de marketing van duurzame producten vaak not. Ed Stibbe en Marjolijn Meynen zijn ervan overtuigd dat drammen en dwingen niet helpen om de wereld duurzamer en leefbaarder te maken. Verleiden juist wel. Verleiden versnelt verandering en helpt een duurzame strategie te vertalen naar winstgevende waarde voor zowel klant, de wereld als je team. Kortom: goede marketing leads the way.
Handboek AI voor marketing en groei
Na big data, machine learning, algoritmisch structureren en automatisch leren draait het om kunstmatige intelligentie en de mogelijkheid machines mensachtige vaardigheden te laten vertonen. Dit management- en leerboek draait om de kansen van AI op het gebied van redeneren, dataverwerking, analyseren, educatie en creatie. Het praktische boek focust op het 'wat' en 'hoe': hoe laten we AI de complexe alledaagse taken uitvoeren om werk te vergemakkelijken?
Do tell - Stap voor stap richting een sterk duurzaamheidsverhaal
Hoe de marketing en communicatie rondom duurzaamheid aan te pakken, is een groot vraagteken bij professionals. Doe je dat luid, stil of helemaal niet? In dit boek geven de auteurs hun antwoorden én een stappenplan. Hiermee helpen ze bedrijven en organisaties op weg om doelgerichte stappen te zetten in het opstellen van een authentiek duurzaamheidsverhaal en er succesvol over te communiceren.
Met de stroming mee
Krijg grip op het merk en de reputatie van een organisatie én creëer draagvlak voor een gemeenschappelijke visie, missie en merkstrategie. Maak kennis met de vijf perspectieven op branding en reputatie: positioning-stroming, penetration-stroming, purpose-stroming, peer-to-peer-stroming en partner-stroming. De betekenis van deze merkstromingen worden voor zowel marketing als communicatie belicht, wat de samenwerking effectiever maakt.
Wat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!
Over Managementboek Redactie
Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.
Wat vond u van deze lijst?
Ook een boekenlijst maken?
Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!