Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Handboek publiek management

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789460944123
Niet leverbaar.

Samenvatting

Publieke organisaties moeten bedrijfsmatig werken, hun prestaties meten, in ketens samenwerken en aantoonbaar resultaten boeken. Dat klinkt makkelijker dan het is. Bedrijfsmatigheid, prestatiesystemen en ketens geven steeds minder houvast voor ministeries, gemeenten, uitvoerders, politie en justitie, ziekenhuizen, GGZ-instellingen, scholen, en al die andere organisaties die maatschappelijke waarde leveren.

Dit boek analyseert het management van die publieke organisaties. Door 'state of the art' kennis bijeen te brengen worden eenvoudige opvattingen over publiek management gerelativeerd en wordt een eigen perspectief op publiek management ontwikkeld. Prestatiesystemen en ketens worden niet verworpen, maar wel als beperkt en beperkend gezien. Vanuit een andere kijk op publiek management worden krachtiger managementinzichten en -aanpakken gepresenteerd.

Die zijn relevant voor studenten, maar ook voor publieke managers, beleidsmakers en -uitvoerders, politici en adviseurs. Deskundige auteurs bespreken actuele managementthema's, geclusterd naar de klassieke kernthema's Strategie, Organisatie en Bedrijfsvoering. Ze behandelen onder meer leiderschap, ketens en netwerken, samenwerking, management en media, professionals, verantwoording, organisatiecultuur, financieel management, kwaliteit, en HRM. Via inleidende en uitleidende hoofdstukken krijgt de lezer systematisch inzicht in de opkomst, achtergronden en effecten van prestatiegericht management. Publiek management, zo wordt geconcludeerd, draait om het behendig op elkaar betrekken van prestaties, primaire processen en politiek.

Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer (redactie) zijn verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Binnen de USBO coördineren zij de onderzoeks- en onderwijslijn Publiek Management. Met publiek managementdeskundigen uit Utrecht, maar ook van andere universiteiten, ontwikkelen zij nieuwe ideeën over publiek management. Aan dit handboek werkten mee: Arjen Boin, Aline Bos, Paul Boselie, Mark Bovens, Sara le Cointre, Marja Gastelaars, Teun Hardjono, Paul 't Hart, Sandra Jacobs, Martijn Koster, Peter Leisink, Martijn van der Meulen, Monique Mulders, Martijn Ridderbos, Thomas Schillemans, Sandra Schruijer, Margo Trappenburg, Wouter Vandenabeele, Leopold Vansina, Jeroen Vermeulen, Bas de Wit en Kutsal Yesilkagit.

Specificaties

ISBN13:9789460944123
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:472
Verschijningsdatum:7-11-2012
Hoofdrubriek:Non-profit
Jongbloed:Bestuurskunde

Expertrecensies (3)

Handboek publiek management
Peter van den Boom | 18 november 2014
In het ‘Handboek Publiek Management’ laten Noordegraaf, Geuijen en Meijer er geen twijfel over bestaan dat dit boek publieke organisaties centraal stelt. Kenmerken van de publieke organisaties, strategisch beleidsvorming en bedrijfsvoering zijn anders dan in het bedrijfsleven. Dat rechtvaardigt zonder meer een specifiek boek voor de publieke sector.
Lees verder
Handboek publiek management
Eelke Pol | 22 juni 2012
'Dit boek komt voort uit dat academische veld en wil de belangrijkste managementopgaven voor publieke en semipublieke organisaties aan de orde stellen en van antwoorden voorzien. (..) Het boek heeft praktische ambities, maar geeft die vorm via academische ambachtelijkheid'. Een paar citaten afkomstig uit de inleiding van 'Handboek publiek management'. De publieke manager die dit boek van kaft tot kaft doorgrondt, weet het (weer): de uitdagingen waar hij/zij voor staat zijn fors. Met dit boek neemt deze manager stevige academische bagage tot zich en daarbij gelukkig ook praktische oplossingen op een breed vlak: van leiderschap tot het omgaan met media, en van samenwerking in publieke netwerken tot financieel management.
Lees verder
Handboek publiek management
Nico Jong | 26 april 2012
De overheid zit in een klem. Zij heeft steeds vaker te maken met complexe opdrachten en tegelijkertijd wordt verwacht dat zij resultaatgericht werkt en simpele oplossingen biedt. Alle publieke managers hebben te maken met deze klem. Om daar uit te komen, kunnen zij ervoor kiezen alleen maar op de winkel te passen, omdat iedere interventie toch leidt tot negatieve en onvoorziene gevolgen. Dan worden dringende maatschappelijke problemen echter niet opgelost. Of zij kunnen de complexiteit van het probleem negeren en tegen beter weten in eenvoudige oplossingen uit hun managementbibliotheek inzetten. Ook deze aanpak is gevaarlijk. Simplificatie kan namelijk leiden tot ingrepen die negatief uitpakken en schadelijk zijn voor professionals en burgers. Het Handboek publiek management wil overheidsmanagers laten zien hoe zij kunnen laveren tussen complexiteit en simpele oplossingen.
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Mirko Noordegraaf

Prof. dr. Mirko Noordegraaf (1969) is als hoogleraar Publiek Management verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Hij richt zich op organisatie- en managementvraagstukken in publieke domeinen. Daarbij ligt bijzondere nadruk op publieke managers en hun professionaliteit, variërend van Haagse en gemeentelijke beleidsmanagers, via politiemanagers en leidinggevenden bij rechtbanken, tot bestuurders in zorg, onderwijs en welzijn.

Andere boeken door Mirko Noordegraaf

Over Karin Geuijen

Dr. Karin Geuijen is als universitair docent en onderzoeker verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Ze geeft onderwijs over Publiek Management. Ze onderzoekt (transnationale) netwerken, met name op het terrein van justitie en politie.

Andere boeken door Karin Geuijen

Over Albert Meijer

Albert Meijer is hoogleraar Publieke Innovatie aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op innovatieprocessen in de publieke sector en zijn specifieke interesse gaat uit naar smart cities. Hij is de onderzoeksleider van een groot internationaal vergelijkend onderzoek naar slimme steden in Schotland, Brazilië en Nederland en hij publiceert over zijn onderzoek veelvuldig in internationale bestuurswetenschappelijke bladen. Ook adviseert hij publieke organisaties zoals de gemeente Utrecht, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Nationale Politie.

Andere boeken door Albert Meijer

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer

Deel 1: Verkenning
2. Maatschappelijke opdrachten en bestuurlijke reacties
Mirko Noordegraaf en Karin Geuijen
3. Publieke managers: ficties en feiten
Bas de Wit en Martijn van der Meulen

Deel 2: Strategie
4. Bestuurlijke autonomie als strategisch vraagstuk
Kutsal Yesilkagit
5. Samenwerken in publieke netwerken
Karin Geuijen
6. Leiderschap in publieke organisaties
Paul 't Hart en Arjen Boin
7. Publieke managers en de nieuwsmedia
Thomas Schillemans en Sandra Jacobs

Deel 3: Organisatie
8. Professionals en managers 1
Margo Trappenburg
9. Managen van cultuur
Jeroen Vermeulen en Martijn Koster
10. Publieke managers en publieke verantwoording
Thomas Schillemans, Mark Bovens en Sara le Cointre
11. Samenwerking over organisatiegrenzen als psychologische opgave
Sandra Schruijer en Leopold Vansina

Deel 4: Bedrijfsvoering
12. Kwaliteitsmanagement
Teun Hardjono
13. Financieel management
Martijn Ridderbos
14. Human resources management
Paul Boselie, Peter Leisink en Wouter Vandenabeele
15. Informatiemanagement
Albert Meijer
16. Prestatiemanagement
Mirko Noordegraaf

Deel 5: Conclusies
17. Kritische analyse: organisatie-effecten van managementsystemen
Marja Gastelaars
18. Adviespraktijken rond publiek management
Aline Bos en Monique Mulders
19. Conclusies: reflexief publiek management
Mirko Noordegraaf, Karin Geuijen en Albert Meijer

Over de auteurs
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek publiek management