Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Achtergrond

Laat je verleiden door de wereld van managementboeken

Tientallen zijn het er. Elk jaar. Sommige met veel humor geschreven, andere stampvol tips waarbij je staat te popelen om er mee aan de slag te gaan en er zijn er ook veel met achtergrondinformatie en verdiepende inzichten.

Daniëlle de Jonge | 7 september 2020 | 4-6 minuten leestijd

Er is van alles te beleven in de wereld van de managementboeken. En daarom lees ik ze zo graag, die pak ‘m beet 40 per jaar. Met uitschieters naar zo’n 100 in de jaren dat ik jurylid en juryvoorzitter was voor de ‘Managementboek van het Jaar’-verkiezing. Geweldige tijd! Niet alleen door dat grote aantal – wat stiekem wel heel gaaf was – maar vooral doordat ik ineens ook in aanraking kwam met thema’s waarover ik zelf niet zo snel een boek besteld zou hebben. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele Nederlandse en internationale boeken die ik las als research voor de drie boeken over klantgerichtheid die ik zelf schreef. Als ik een gok moet doen schiet ik de 100 ruim voorbij. Je snapt: als enthousiast veellezer kan ik me meestal niet inhouden om anderen te overtuigen om (nog) vaker managementboeken te lezen. Een van de redenen waarom ik al vele jaren recensies schrijf voor Managementboek.nl. Laat ook jij je verleiden om je onder te dompelen in al die waardevolle materie om jezelf te ontwikkelen, te laten inspireren en je blikveld te verruimen?

Maar waarom lees je er zo veel, Daniëlle, krijg ik zo nu en dan als vraag. Tja, veel is relatief en ik ben nu eenmaal een boekenwurm. Plus: ik doe het met een doel voor ogen. Want naast romans, biografieën en boeken over mijn persoonlijke interessegebieden is het voor mij een logische keuze om mijn zakelijke kennis te vergroten met een boek in de hand. Een écht boek graag, van papier waar je bij gelegenheid met felgekleurde markerstift in los kunt gaan of met pen aantekeningen in de kantlijn schrijft. Een écht boek dat ik na het lezen in de boekenkast zet om er – soms incidenteel en soms met regelmaat – weer eens bij te pakken om stukken terug te lezen of specifieke info te zoeken. Vakkennis bijhouden of vergroten is dus mijn primaire doel. En als het gaat om boeken binnen mijn vakgebied van commercie en klantgerichtheid is het met name leuk om te lezen hoe vakgenoten er over denken. Daarnaast is het simpelweg waardevol om te lezen over ontwikkelingen in het zakenleven, een brede kennis komt altijd van pas.

Vaste prik aan boekentips
Deelnemers aan de workshops die ik geef ontvangen steevast een lijstje met boekentips, ik deel er graag een aantal met je. Bovenaan prijkt de klassieker Invloed van Robert Cialdini, een boek dat werkelijk iedereen die zichzelf zakelijk serieus neemt zou moeten lezen. Het geeft feilloos inzicht in hoe overtuigingstechnieken werken en op welke manier je ze inzet. In het verlengde daarvan is Ijs verkopen aan eskimo’s van Pacelle van Goethem eveneens een aanrader. Wat niet ontbreekt op de lijstjes zijn een aantal boeken van mijn vakgenoot Jos Burgers. Jos en ik hebben eenzelfde kijk op het omgaan met klanten en zijn beide klantgerichtheidsspreker, dus inhoudelijk zit ik bij het lezen de hele tijd te knikken – we hebben over ons mooie vak bij BNR zelfs een hele serie van Dé Klantenpodcast gemaakt. Wat hij bovendien voor elkaar krijgt is dat ik bij het lezen geregeld zit te schaterlachen, want de humor die hij op het podium laat zien weet hij net zo makkelijk op papier over te laten komen. Tot slot als vaste gast op de boekentiplijstjes staan twee boeken over productief en effectief werken, want time management blijkt voor menigeen nog wel eens een uitdaging. Mijn persoonlijke favorieten op dat vlak zijn Getting things done van David Allen (de geactualiseerde versie) en Grip van Rick Pastoor.

Volop verrijking
Het is verrijkend om over meer dan het eigen vakgebied te lezen. Vraagstukken die in de maatschappij actueel zijn, zie je gelukkig ook terugkomen in managementboeken. Maatschappelijke impact staat daarbij voorop, er verschijnt steeds meer van. Het Handboek betekenisvol ondernemen van Kees Klomp e.a. heb ik zowat verslonden – en er veel mee gedaan. Sterke merken, betere wereld van Bart Brüggenwirth staat hier flink beduimeld op de plank naast Donuteconomie van Kate Raworth. Het is buitengewoon boeiend om te lezen hoe mensen die de wereld daadwerkelijk een stuk mooier willen maken, denken en doen. Om gevoel en richting te krijgen bij de kant die we op kunnen – of beter: moeten! – bewegen met het bedrijfsleven willen we sociale en ecologische vraagstukken oplossen. Aanvullend op mijn vakgebied en vooral relevant voor mijn ontwikkeling als ondernemer zijn boeken over marketing en branding. Neem Content! van Antal de Waij, een bijna vuistdik boek over kennisdelen. Of LinkedIn Power van Marjolein Bongers, zelfs een doorgewinterde LinkedIn-gebruiker als ik vond ik er sterke tips in.

Managementboeken lezen, ik zou er een boek over kunnen schrijven . Voorlopig blijf ik ze zelf volop lezen en anderen prikkelen er ook vaker een ter hand te nemen. Binnen het eigen werkveld of daarbuiten. De managementboek top-100 is een goed startpunt om in te grasduinen. Ik wens je vooral ontzettend veel leesplezier en verfrissend wijze inzichten!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

 

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden