Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Online reputatiemanagement

Reputatie is alles! Reputatiemanagement wordt steeds meer een essentieel aspect van bijna elke business. Maar hoe hou je grip op je reputatie? Alex van Leeuwen schreef er een boek over: Online reputatiemanagement. In deze preview geeft hij een korte rondleiding in zijn boek.

Alex van Leeuwen | 8 februari 2016 | 3-5 minuten leestijd

Reputatiemanagement is een essentieel aspect voor vrijwel elke business. Social media genereren dagelijks miljoenen berichten, maar wat is werkelijk de daarvan invloed op jouw merkreputatie? Als oprichter van Buzzcapture ben ik nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van Online reputatiemanagement voor grote merken en organisaties en met experts uit het vak stelde ik dit handboek samen.

Empowerment

Door de opkomst van internet en social media zijn de relaties en de machtsverhoudingen tussen media, organisaties en het publiek blijvend veranderd. De grootste verandering is zonder twijfel de ‘empowerment’ die deze ontwikkeling biedt aan de massa. Informatie reist met de snelheid van het licht de wereld rond, individuen kunnen zich tijdelijk of blijvend organiseren en daardoor machtsblokken vormen die zelfs in staat zijn regeringen omver te werpen. De tijd van de ‘almighty corporates’ is voorgoed voorbij. Daarmee is een ontwikkeling in gang gezet die grote impact heeft op het werk van de communicatieprofessional. Organisaties dienen hun manier van werken hierop aan te passen.

Vroeger waren organisaties gewend vooral informatie te zenden, liefst via massamedia. Tegenwoordig moet je niet alleen de ontvangst van informatie (call center, webcare) heel anders en beter organiseren, je moet ook nog eens in staat zijn om per direct en met relevantie, redelijkheid en daadkracht deel te nemen aan het sociale verkeer.

Marcom-professionals

Dit boek is gemaakt voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met pr, communicatie, marketing en social media. Of die ambitie heeft. Voor ‘marcom’-professionals (marketing-communicatie) die een significant deel van hun werk besteden aan het bewaken en verbeteren van de reputatie van hun organisatie. Deze groep mensen staat in elke organisatie het dichtst bij de buitenwereld en is daardoor – vaak als enige – goed op de hoogte van de percepties in de wereld ‘buiten’.

Een boek vol concrete handvatten op het gebied van online reputatiemanagement, het opstellen van een goede (crisis)strategie, de juiste aanpak rond crises, en het inrichten van webcare. Het boek is geschreven met het doel lezers handvatten te bieden hoe je je merkreputatie kunt meten, beschermen en verbeteren. Als lezer doe je concrete ideeën op hoe je het beste kunt rapporteren, hoe je al je mediakanalen kunt inzetten om de reputatie van je bedrijf structureel te verbeteren. Zo bouw je constant aan het verbeteren van het vertrouwen – en daarmee de verbinding – tussen je organisatie en je stakeholders.

In Online Reputatiemanagement zijn ervaringen en inzichten verzameld van communicatie-experts uit diverse sectoren. Hoe hebben organisaties als ING, Ziggo, de NS, IKEA, Hartstichting, het ANP, het crisiscommunicatie team van de Nationale Politie, Rabobank, SNS en BAM ingericht om hun reputatie te meten, beschermen en verbeteren?

In het boek laten ze zien hoe de enorme hoeveelheid informatie gemeten en gemonitord en op welke berichten zij wel of niet reageren. De experts, waaronder merkwerker Roos van Vugt, laten ook zien hoe je binnen een bedrijf draagvlak kunt creëren en van je medewerkers ambassadeurs kunt maken. In dit boek staan we uitgebreid stil bij crisiscommunicatie van deze bedrijven en de verschillen die B2C en B2B bedrijven op dit gebied hebben.

Bijzondere inkijk in de dagelijkse praktijk

Waar de officiële kanalen van organisaties vroeger de meest prominente stem waren, zijn ze in de huidige situatie verworden tot een van de stemmen. In de huidige situatie wordt de merkreputatie gedomineerd door criticasters, fans, consumenten, klanten, bloggers, influentials en politici. Met hoogleraar Peter Kerkhof kijken we welke rol social media in het huidige en toekomstige onderwijs speelt en met invloedrijke bloggers Masch Feoktistova van Beautygloss.nl en Daisy Oppelaar (ilovehealth.nl) praten we over de invloed van vloggers en influencers op de reputatie van bedrijven.

Het boek biedt inzicht in ervaringen, hoe omgegaan wordt met de nieuwe kansen – en bedreigingen – die experts tegenkomen. Het geeft een bijzondere inkijk in de dagelijkse praktijk van hun (online) reputatiemanagement. Daarmee is Online reputatiemanagement waardevol voor iedereen die vanuit een professionele basis met (online) reputatiemanagement aan de slag is of moet.

Als oprichter van Buzzcapture is Alex van Leeuwen al bijna tien jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van online reputatiemanagement voor grote merken en organisaties. Hij is de auteur van Online reputatiemanagement.

Over Alex van Leeuwen

Als oprichter van Buzzcapture is Alex van Leeuwen al bijna tien jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van online reputatiemanagement voor grote merken en organisaties zoals ING, Procter & Gamble, NS en Rijkswaterstaat. Zijn toonaangevende media monitoring en reputatiemanagement bureau is specialist in online en social media monitoring, webcare, reputatiemanagement en mediaanalyse.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden