Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

CommunicaZie -  Misverstanden in één klap voorbij?!

Meestal gaan communicatieboeken over wat er allemaal mis en onhandig gaat in de onderlinge communicatie. Met als oplossing: een nieuw beproefd model, een stappenplan en tips. Nicole van Ladesteijn zoomt in CommunicaZie juist in op het wonder van communicatie. 

Nicole van Ladesteijn | 22 december 2021 | 2-3 minuten leestijd

Hoe je van baby’s af aan al weet hoe je contact moet maken. En hoe je helemaal niets hoeft aan te leren of te doen om je communicatie te verbeteren. Louter ZIEN hoe contact werkt, maakt dat de communicatie vanzelf stroomt. Hoe makkelijk en relaxed is dat?

Oxytocineniveaus  synchroniseren

In mijn boek komen wetenschappers, filosofen en spiritualiteitsexperts aan het woord. Zij laten hun licht schijnen op wat er gebeurt als mensen contact hebben: hoe hersenen en oxytocineniveaus  synchroniseren.  

‘Als je echt contact maakt met de ander, wordt liefde over en weer gekaatst. Precies op die momenten synchroniseren je hersenen zich met die van een ander’, aldus professor Barbara Fredrickson. De meesten van ons, zo blijkt, hebben alles in huis om contact te maken, elkaar te begrijpen en in elkaar over te vloeien.

De bron van communicatie

Meditatieleraar Jan Geurtz verwoordt concreet hoe louter ZIEN - of gewaarzijn zoals hij dat noemt - tot spontane communicatie leidt. ‘In gewaarzijn, als je dat beoefent, maak je je als het ware steeds minder druk om je communicatie. Hij wordt veel minder doelgericht, in de zin dat je iets moet bereiken, dat je goed moet communiceren. Er komt spontaan iets in je op. De uiting rechtstreeks vanuit gewaarzijn is altijd spontaan.’

In net wat andere woorden beschrijven twee toonaangevende ‘3 principes facilitators’ dezelfde werking van ZIEN: ‘Als bijverschijnsel van inzicht is er minder ruis in je hoofd, zijn er minder oordelen, minder vergelijkingsmateriaal. Eigenlijk van alles minder, waardoor er dít moment overblijft en wát gezegd wil worden. Zo simpel is het’, zegt Angela Mastwijk.
‘De bron van waaruit communicatie komt, is altijd dezelfde’, vult Linda Spaanbroek aan. ‘Er is communiceren vanuit onzekerheid, of die onzekerheid ontbreekt en dan is er wat mij betreft natuurlijk of gewoon bewegen.’

Praktijkervaringen

Professionals delen hun praktijkervaringen. Zij vertellen over de momenten waarop hun communicatie iets teweegbracht in de ander en wat dat weer deed met hen. De magische momenten tussen een docent en zijn klas, journalist en geïnterviewde, raadslid en belanghebbenden, coach en coachee, therapeut en cliënt, leidinggevende en medewerkers.
‘Er gebeurt in communicatie zo veel, op zo veel lagen tussen mensen. Als beide partijen zich prettig voelen, dan komt dat misschien in de buurt van een wonder’, aldus een radiopresentator. 

Mijn eigen ontwikkeling

Door het boek heen deel ik mijn eigen ontwikkeling als mens en communicatiedeskundige. Hoe ik 'verslaafd' was geraakt aan een bepaald soort contact. Hoe ik hard gewerkt heb om verbindend te communiceren. En hoe ik vervolgens meer en meer tot het besef kwam dat we vanzelf zonder ruis communiceren, zodra we doorzien hoe onze (inter)menselijke ervaring tot stand komt. Wat een rust en gemak geeft dit.

CommunicaZie is bedoeld voor wie nieuwsgierig is of communicatie makkelijker en meer relaxed kan. Van managers die aan de lopende band POP-, functionerings-en feedbackgesprekken voeren, tot (communicatie)studenten die het wezen van communicatie willen ontrafelen en professionals wiens impact valt of staat met hun wijze van communiceren.

Over Nicole van Ladesteijn
Nicole van Ladesteijn (1967) is gespecialiseerd in verbindend leiderschap en communicatievraagstukken. Ze werkt voor gerenommeerde organisaties als NOS, NS, WNF en ministeries en gemeenten. In haar decennialange ervaring als adviseur, trainer en coach van leiders en professionals is haar verwondering voor de vele dimensies van communicatie alleen maar toegenomen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden