Veertig tot zestig procent van de energie lekt onbedoeld weg in organisaties, vertelt Van der Loo. ‘Je kunt dus twee keer zo effectief zijn.’ Hij licht toe dat 30% van de bedrijven vertraagt of zelfs stil staat, terwijl 26% verandert in een vechtmachine, die lijdt onder interne competitie. Beide culturen hebben een negatief effect op de prestaties.
Vervolgens koppelt Van der Loo deze culturen aan zijn energiematrix. De vertraagde organisatie zit in de comfortzone; de organisatie kachelt door maar de mensen doen niet echt hun best. De vechtmachine correspondeert veel een hoog energieniveau, maar met weinig richting. De energiematrix bevat nog twee componenten; de ‘zombiezone’ (geen energie en geen richting) en de ‘zinzone’ (veel energie en veel richting). ‘Deze indeling geldt natuurlijk niet alleen voor organisaties, maar ook voor afdelingen, teams en individuen.’ Bovendien bewegen mensen zich tussen de verschillende zones – als je altijd in de zinzone zou zitten, raak je opgebrand.
Hoe ziet een organisatie eruit wanneer de meeste mensen zich in de zinzone bevinden? McDonald’s blijkt zo’n organisatie te zijn en oud-directeur René Savelberg vertelt hier vol enthousiasme over.
En hoe zorg je er zelf voor dat medewerkers in de zinzone raken of in elk geval uit de zombiezone komen? Enkele tips: zoek de mensen op die passen bij de nieuwe cultuur. Mensen met energie trekken anderen met energie aan. En: als mensen in de zombiezone zitten, vergroot dan eerst hun zelfvertrouwen.
Aan de hand van de vier dimensies van zin laat Van der Loo zien hoe je op een systematische manier kunt werken aan het vergroten van energie in je organisatie. Betekenis, enthousiasme, perspectief en motivatie – de vier dimensies zijn op hun beurt weer onderverdeeld in aspecten. Als je weet aan welk aspect het schort, kun je hier gericht aan werken. ‘Je kunt energie managen en hoewel het niet makkelijk is, heeft het direct invloed op de prestaties.’