Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Hoe maak je een team creatieve filmmakers succesvol?

Hoe overwin je onzichtbare krachten die in de weg staan van ware creativiteit? Het is de ondertitel van het boek Creativity, Inc. van Pixar-baas Ed Catmull waarin hij uiteenzet hoe de animatiestudio de meest succesvolle in de wereld werd. ‘Ik voelde me alsof ik moest balanceren op de rug van een kudde paarden.’

Ger Post | 28 augustus 2014 | 2-3 minuten leestijd

Dat Pixar een ongekend succes is in de filmwereld staat buiten kijf. Maar liefst acht miljard dollar brachten de veertien films van de studio op, waaronder Toy Story, Wall-E en Up. Deze cijfers zijn mede te danken aan de 69-jarige Catmull, die sinds de oprichting in 1986 verschillende managementfuncties uitvoerde bij Pixar.

Op de filmpagina’s van De Volkskrant vertelt Catmull over zijn rol als manager. Die rol hield hem in zijn beginperiode nogal eens uit zijn slaap. ‘Ik voelde me alsof ik moest balanceren op de rug van een kudde paarden. Alleen waren sommige volbloeden, andere compleet wild en weer andere pony’s, die moeite hadden om mee te komen.’

In zijn boek betoogt hij dat het vrij laten stromen van creatieve energie het geheim is achter het succes van Pixar. ‘Misschien wel het grootste misverstand over creativiteit is dat van het eenzame genie dat in drie weken een briljant script schrijft. Mijn ervaring is dat het vrijwel nooit zo werkt. De genieën die ik ken - of de mensen die wij genieën noemen - zijn onderdeel van een cultuur of een gemeenschap. Niemand weet alles, niemand heeft het hele overzicht. Sommige mensen geloven echt dat ze in hun eentje een Oscar winnen, dat is een verdraaiing van de werkelijkheid.’

De lessen die hij heeft geleerd zijn niet nieuw, vertelt Catmull in de krant. ‘Of je nu teruggaat naar India, de Bijbel of de oude Grieken, de manier waarop succesvolle organisaties werken, is altijd hetzelfde. Het probleem is niet dat mensen dit niet weten, maar dat ze toch de makkelijkste weg kiezen door problemen uit de weg te gaan. Dat gaat niet.’

Natuurlijk gaat het in het interview ook over wijlen Steve Jobs die de animatiestudio oprichtte. Zijn geest hangt in het gebouw van Pixar dat weinig wc’s heeft om de groepscreativiteit te verhogen (als medewerkers grotere afstanden naar het toilet moeten lopen, is de kans groot dat ze iemand anders tegen het lijf lopen). Ook in het boek Creativity, Inc. komt Jobs terug. Catmull in De Volkskrant: ‘Ik heb dat nooit verteld aan Steve’s biograaf (Walter Isaacson, Steve Jobs de biografie – red.), maar hij werd menselijker, empathischer. Het verschil was echt opmerkelijk.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden