Een boek lezen, wie heeft daar tegenwoordig tijd voor? Ik niet. Maar tijdens het lezen van dít boek bleek al snel, zoals vaker in het leven, dat de mooiste dingen uit onverwachte hoek komen.
People skills is namelijk een cadeau. Het boek verdient zijn titel omdat je leert om te gaan met allerlei soorten mensen vanuit al je verschillende rollen. In mijn geval de rol van presentatiecoach, waarin ik mensen leer beter te spreken in het openbaar. Maar ook de rol van manager, vader, echtgenoot en vriend. Hoe ga je om met al die mensen om je heen, die je vaak niet eens zelf hebt uitgekozen? Hoe zorg je voor een gezonde relatie en hoe los je samen conflicten op? Dat is voor iedereen een grote uitdaging.
People Skills biedt op deze vragen een eenvoudig, praktisch en diepgaand antwoord. Eenvoudig omdat het boek goed te lezen is en een simpele indeling heeft: luisteren, assertiviteit en conflicten oplossen. Praktisch omdat het boek meerdere handzame methoden biedt die je meteen kunt toepassen. De echte kwaliteit van het boek zit echter in de diepgang van de lessen, de levenswijsheden en de beproefde methodes.
People Skills is meer dan een erg nuttige handleiding, want tijdens het lezen ga je ook op een innerlijke zoektocht: hoe doe ik het eigenlijk? Hoe ga ik met mijn kinderen om? Luister ik wel echt naar ze? Geef ik mijn grenzen goed aan tegenover mijn partner, of kom ik te veel op zijn of haar terrein? En kan ik anders omgaan met mijn collega’s als we verschillende opvattingen hebben?
Deze innerlijke zoektocht werkt soms ontnuchterend. Regelmatig dacht ik: ‘Jeetje, wat doe ik veel fout!’ Maar ik realiseerde me ook dat ik veel goed doe en dat sommige stukken gewoon meer aandacht nodig hebben. En ondertussen dalen er zelfinzichten in. Bijvoorbeeld over hoe anderen jou zien: als onderdanig of juist dwingend. Je leert niet alleen feedback te geven, maar ook hoe om te gaan met (in eerste instantie vaak negatieve) reacties. Als toegift krijg je inzicht in de diepere lagen achter communicatie: welke mindset heb je? Want uiteindelijk kun je door die mindset te veranderen, de communicatie veranderen en daarmee de mindset van de ander veranderen.
Op veel momenten in het boek dacht ik ‘O ja, zo zit het’, maar op evenveel momenten dacht ik ‘Aha, zo moet het!’ Daarom is het haast ongelofelijk dat dit boek ondanks het enorme succes in de Verenigde Staten, pas een paar decennia later in Nederland voet aan de grond zet. Ik hoop van harte dat veel mensen dit boek gaan lezen, want dat zal de wereld een betere plek maken.
En dat is misschien wel het belangrijkste wat dit boek te bieden heeft in deze roerige tijden: een leidraad hoe om te gaan met de mensen om ons heen, ook als ze onredelijk, dwingend of agressief zijn. Want we weten allemaal dat dat lang niet altijd makkelijk is.
Huib Hudig is presentatiecoach bij Speak to Inspire en auteur van Het speechboekje.