‘Daar sta je dan met je Product Leadership strategie en Customer Intimacy overtuiging, in een Operational Excellence omgeving met een NPS van richting de +100… BAM! Binnen een jaar van de markt geveegd door een nieuwe toetreder in jouw sector. Wat resteert zijn nog wat stuiptrekkingen tot de kas leeg is en de investeerders zich hebben teruggetrokken.’
Welkom in de 21e eeuw. De eeuw van snelle disruptie en nieuwe paradigma’s. De eeuw waarin we geen tijd meer hebben voor langlopende marktonderzoeken, grote plannenmakerijen, tijdrovende overlegstructuren en volledig vooraf geplande big-bang campagnes. De eeuw waarin Agile Marketing veel waarde oplevert, zonder verspilling van tijd en budget. Projecten waarbij halverwege het geld op is, komen in de Agile Marketing organisatie niet voor.
Traditionele marketing is levensgevaarlijk geworden. Waar je in de vorige eeuw nog succesvol mee kon scoren, is vandaag de dag een hoog risico voor het voortbestaan van de organisatie geworden. Om het tij te keren zullen veel organisaties het roer radicaal moeten omgooien.
Steeds meer organisaties pretenderen agile te zijn en ook al Agile Marketing te bedrijven. Maar als je kijkt wat ze doen dan komt het in veel gevallen niet veel verder dan dat ze een Scrum-bord hebben met een tweewekelijkse werkplanning. Gelieve Agile Marketing ook niet te verwarren of te vergelijken met agile software development. Bij Agile Marketing gaat het niet over werkende software (hoewel dit natuurlijk wel bijdraagt). Het gaat over een snelreagerende organisatie die vanuit klantperspectief vele malen waardevoller is dan de concurrentie en daardoor als een magneet klanten aantrekt. Hierdoor groeit het marktaandeel keer-op-keer significant. Het is een Complex Adaptief Systeem dat de gehele organisatie raakt.
Agile Marketing is ook geen lang leve de vrijheid met zelfsturende teams die doen waar ze zelf zin in hebben. Agile Marketing is een zeer gedisciplineerde interactie tussen mensen met een shared vision en shared goals, in een omgeving die meewerkt. Het resultaat is een emergente groei van het marktaandeel.
Agile Marketing is niet het exclusieve feestje van de marketingafdeling, maar van alle lagen in de organisatie. Een organisatie die holistisch georganiseerd is, met zelforganiserende multidisciplinaire teams die focus hebben op echte Customer Delighters en deze iteratief, incrementeel en hoogfrequent laten groeien met de hoogste Customer Value.
In het boek worden de marketing theorieën van Tracy & Wiersema, Rogers en de NPS kritisch geherwaardeerd. Het beschrijft de nieuwe rol van het management, die in de Agile Marketing organisatie waardevoller is dan ooit. En het beschrijft hoe Scrum, Agile Teams, Design Thinking, Lean Start-up, Running Lean, Radical Management en de Lean enterprise onderdeel uitmaken van Agile Marketing. De bestaande wetenschap, technieken en modellen zijn in het boek aangevuld met inzichten en modellen die nog niet eerder in een publicatie beschreven zijn, zoals de Agile Marketing holons, de Agile Marketing Mix, DOEMLA, BrainFlow, het A2V Agile Marketing Framework, het DOEMLA Lean Business Canvas, het Holistisch Agile Marketing organisatiemodel, het Agile Marketing Adoptie Canvas en het Enterprise Adaptability Framework. Deze zijn in de eigen praktijk ontstaan en met succes in organisaties gebruikt bij de adoptie van Agile Marketing.
Adrie Dolman is eigenaar van Adapt2Value BV en heeft als zelfstandig ondernemer zowel de oude als de nieuwe marketing veelvuldig zelf bedreven. Nu is hij actief als Agile Marketing coach en begeleid hij organisaties bij Agile Leadership Design en de adoptie van Agile Marketing. Hij is de auteur van Agile Marketing.
Over Adrie Dolman
Adrie Dolman is Master of Science in Management en Organisatie. Hij heeft een achtergrond in databasemarketing en was een van de eerste business agility coaches in Nederland. Hij is agile coach, mentor en trainer voor managementteams in grotere organisaties. In 2016 verscheen zijn boek Agile marketing dat in Nederland werd genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs en in België voor Marketingboek van het jaar.