Begin 2016 was ik lid van een start-up-jury in Den Haag. Wat mij toen in gesprekken met oprichters van start-ups opviel, was dat de meeste mensen het huiswerk niet of nauwelijks hadden gedaan en zich slecht hadden voorbereid. Zo werd er enorm veel aandacht aan ‘pitchen’ besteed, maar daarna was het stil. Ik merkte hetzelfde bij het jureren van andere start-up- en pitchwedstrijden, bij het adviseren, trainen en coachen van interne start-ups bij corporate klanten en bij start-ups en scale-ups zelf.
Bij navraag bleken veel investeerders dezelfde problemen te ondervinden. Veel oprichters van start-ups bereiden zich niet goed genoeg voor. Ze verdiepen zich er niet genoeg in of ze zelf wel geschikt zijn, of ze het juiste team hebben, of ze een innovatief businessmodel hebben, hoe ze hun idee online en offline op traditionele en innovatieve manieren kunnen presenteren en welke vragen investeerders ze gaan stellen. Mede daardoor mislukt het grootste gedeelte van de investeringen van investeerders dan ook jammerlijk.
Toen ontstond het idee om een praktisch boek te schrijven voor oprichters en investeerders om zo de waardevolle kennis en ervaring te delen van een aantal succesvolle ondernemers en succesvolle investeerders. In verschillende takken van sport, online en offline. Met antwoorden op vragen als: hoe weet ik of ik zelf geschikt ben? Hoe maak ik een innovatief businessmodel en verdienmodel?, Hoe kies ik een goede medeoprichter? Hoe stel ik een oprichtersteam, Lean Start-up team en scale-up team samen? Wat is een Lean Businessplan en hoe kan ik uitlegvideo’s, storytelling, pitching en sociale media, video en mobile marketing slim inzetten in combinatie met growthhacking marketing? En hoe krijg ik de financiering rond in de verschillende fasen van idee tot succesvolle start-up?
In het boek Kan het vliegen lees je dan ook waarom de meeste start-ups en scale-ups mislukken en hoe je je slaagkans kunt vergroten om het juiste idee stap-voor-stap om te zetten in een succesvolle start-up die gaat vliegen en in de lucht blijft. Daarmee is het praktisch boek geworden vol met bekende en minder bekende start-ups en scale-ups in veel verschillende takken van sport. Het is een mooi voorbeeld van co-creatie geworden met een groot aantal ervaringsdeskundigen waaronder Meino Zandwijk, oprichter van Dutch, Quintin Schevernels, auteur van de bestseller over start-ups: Suits en hoodies, Marie-José van den Boomgaard van KPN, de CEO van Fintech-scale-up Spotcap, Niels Turfboer, de Chief Chocolate Evangelist van Tony’s Chocolonely, Ynzo van Zanten, Nicolette Loonen, eigenaresse van de crowdfundingsite voor vrouwelijke ondernemers veracommunity.nl en Fintech-investeerder Maarten van den Belt.
Met dit eerste Nederlandstalige ‘how-to’ boek dat vol staat met praktische checklists en tips, een groot aantal gratis Engelstalige e-books en een aantal andere diensten, maak je je slaagkans om te gaan vliegen en in de lucht te blijven groter. Of je nu de oprichter van een start-up, de CEO van een scale-up of een investeerder bent!
Dr. Tony de Bree EEP MBA was als ex-bankier medeverantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, start-ups en scale-ups. Hij is MIT Certified Fintech-professional, adviseur en commissaris bij start-ups en o.a. jurylid voor de Dutch Fintech Awards. Hij is zelf succesvol online ondernemer sinds 2001. Hij is een veel gevraagde spreker en adviseert, traint en coacht corporates, (ex-) senior-managers, start-ups en scale-ups binnen en buiten Fintech. Hij is de auteur van Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle start-up.