Loop je met je succesvolle startup tegen allerlei ‘groeistuipen’ aan en weet je niet hoe je startup-organisatie succesvol kunt laten groeien en schalen zonder ‘dik’, ‘traag’ en ‘intern gericht’ te worden? Uit de vele gesprekken die ik sinds 1997 met oprichters van startups en van scale-ups in binnen en buitenland heb gevoerd weet ik dat je niet de enige bent. Gehinderd door allerlei obstakels wordt 80% van alle succesvolle startups geen succesvolle scale-up. En in tegenstelling tot wat veel experts je vertellen, ligt het vooral aan jezelf, je nieuwe kernteam, je ecosysteem en je organisatie of je al dan niet succesvol bent.
Als ex-bankier, ervaren ondernemer, adviseur, trainer, business coach en mentor over strategie en verandermanagement van grote en kleine bedrijven en van starters, houd ik me al sinds 1985 bezig met het ontwerpen en toepassen van hulpmiddelen om op tijd integraal te veranderen en daar ICT bij te gebruiken. Ik ontdekte dat veel van de modellen en hulpmiddelen voor strategie en organisatieverandering waren gemaakt voor grote organisaties die ‘te dik’ en ‘te log’ waren geworden en daarom ‘lean’ en ‘agile’ moesten worden. Maar startups en scale-ups zijn niet te dik! Hun grootste wens is juist om dat te voorkomen. Dus hebben ze nieuwe modellen en hulpmiddelen nodig voor slim startup en scale-up verandermanagement om hun oprichtersteam te laten groeien tot een succesvolle scale-up-organisatie met de juiste leveranciers, de juiste partners en nieuwe technologie.
Ik heb in de afgelopen jaren tientallen startups en scale-ups geïnterviewd en geholpen, inclusief een groot aantal bekende en minder bekende CEO’s van Nederlandse scale-ups en succesvolle investeerders in scale-ups in alle takken van sport. Samen met die succesvolle ondernemers, investeerders en een aantal docenten van hogescholen ontwierpen we ‘de scale-up blueprint’. Inclusief een aantal nieuwe scale-up canvassen, waaronder het scale-up model canvas. Een mooi voorbeeld van co-creatie voor en door je klanten en partners. Wat ook te zien is door de vele lovende aanbevelingen van een groot aantal van de betrokkenen die je in het boek en op de site kunt lezen.
Een praktisch handboek ‘scale-up veranderaanpak’, speciaal voor oprichters van startups en CEO’s en directeuren van scale-ups, voor investeerders, adviseurs, docenten en opleidingsinstituten. De scale-up blueprint heeft tot doel om oplossingen te bieden voor twee vragen waar veel succesvolle startups en scale-ups mee worstelen:
1) Hoe kan ik slim schalen en groeien zonder een grote en logge organisatie te worden?
2) Welke innovatieve hulpmiddelen kan ik gebruiken om die integrale verandering te plannen en door te voeren?
Op basis van de echte, praktische hands-on schaal- en groeiervaringen en tips van succesvolle scale-ups als Alex, Knab en Bol.com en Venture Café Rotterdam, een aantal social impact scale-ups sociale ondernemingen, digitale platforms, deelplatforms, een Fintech bedrijf, een hippe opvolger van de scootmobiel, van succesvolle investeerders en van docenten aan hogescholen, leer je zelf in 3 stappen je oprichtersteam te veranderen in een succesvolle scale-up organisatie. Door vragen te beantwoorden als: Ben ik de juiste persoon voor de volgende fase? Hoe stel ik mijn nieuwe scale-up kernteam samen? Wie kies ik als nieuwe leveranciers, partners en freelancers? Hoe bepaal ik mijn nieuwe digitale strategie? Hoe onderscheid ik me van anderen? Hoe innoveer ik mijn businessmodel en mijn verdienmodel? Hoe gebruik ik ICT? Hoe plan ik de scale-up organisatieverandering? Hoe financier ik die integrale verandering? Hoe houd ik mijn beste klanten binnen en hoe zet ik daarbij disruptive marketing in met nadruk op mobile, social en video?
Dit handboek voor scale-up strategie en verandermanagement helpt je in combinatie met de gratis scale-up canvassen, e-books en checklists en de docentenhandleiding de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde te nemen en zo niet te dik en te traag te worden!
Tony de Bree heeft als passie om zo veel mogelijk organisaties en mensen te helpen ‘geld te verdienen’ met hun eigen talenten en met de juiste mensen en organisaties uit hun netwerk. Of het nu een corporate, een starter, een ontslagen executive, een MKB-bedrijf, een startup of een scale-up is. Hij is de auteur van De scale-up blueprint.