Je kunt niet meer om sociale media heen. We zijn een nieuw tijdperk ingestapt, waarin technologische en sociaal-maatschappelijke veranderingen hand in hand gaan met elkaar. Om te beginnen is het medialandschap compleet veranderd. Als ik om me heen kijk dan zie ik dat iedereen met iedereen is verbonden: bedrijven met consumenten, consumenten met bedrijven en de consumenten onderling. We communiceren met elkaar, delen content, geven tips, spuien onze mening, doen zaken… En dat allemaal zonder dat we elkaar per se in real life ontmoeten.
Social media is geen rocket science. Maar hoe zet je social media als organisatie nu strategisch in, zodat ze eindelijk concreet bijdragen aan je doelstellingen? Dat is waar de Social Shift-methodiek in het spel komt! Ik geef je een methode waarmee jij ervoor zorgt dat een bedrijf transparanter wordt en je meer interactie krijgt met de doelgroep.
Social thinking
Maar, let op, dit vraagt wel om een flinke kanteling in denken, van zowel de leidinggevende als de medewerkers.. oftewel ‘social thinking.’ In de Social Shift is de hoofdrol namelijk weggelegd voor de medewerkers: enerzijds om aansprekendere content te maken (op basis van hún verhalen), anderzijds om veel meer bereik te creëren (via hún netwerken). Waarom? Ik kies voor deze manier van communiceren, omdat ik erin geloof dat de macht op social media verschuift van de bedrijven naar de personen. Social Shift is dan ook meer dan een methode, het is een manier van doen.
Stappenplan
Met dit model (oké deze manier van doen) heeft mijn bedrijf al vele bedrijven en organisaties geholpen om de slag te maken naar een écht sociaal bedrijf. In dit boek vertel ik je hoe dit in zijn werk gaat. Ik behandel de theorie, geef een praktisch stappenplan en behandel vele inspirerende cases. Deze kennis is opgedaan in de praktijk waar we al sinds 2014 de methodiek toepassen, bijschaven en perfectioneren. Helemaal af, dat zal dat zal die nooit zijn, maar ik weet zeker dat de Social Shift-theorie en de bijbehorende voorbeelden je de handvatten geven om zelf aan de slag te gaan en inzicht geven in het inspirerende traject dat daarbij hoort. In Social Shift heb ik dan ook hele mooie ervaringen staan van durfals die het waagden om de shift te maken, zoals IT-reseller centralpoint waarbij social nu het startpunt van hun marketing is geworden. Ik zal eerlijk zijn, niet in elke case ging dit gelijk goed, maar het was het uiteindelijk wel altijd waard en zodat jij ook kan leren van onze fouten. Met deze tools laat ik zien, of je nou communicatiemanager, marketingmanager, salesmanager of recruiter bent… hoe jij social media strategisch in kan zetten op een wijze die past bij, en dus effectief is in, dit nieuwe tijdperk.
Koen Jordaans, ceo van social media-softwareontwikkelaar Apostle, was in een vorig bestaan horecaondernemer en communicatieman. Apostle werd in 2013 2e in de Sprout Startup van het Jaar verkiezing. Hij schrijft onder meer voor Marketing Online en Marketingfacts. Hij is de auteur van Social Shift.