Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Betaalpijn

Dagelijks lichten we onszelf op. Niet bewust natuurlijk, maar doordat we niet in de gaten hebben hoe ons gedrag onze financiële keuzes bepalen. En in de duurste maand van het jaar, december, kan dat hard gaan.

Bertrand Weegenaar | 19 december 2018 | 3-4 minuten leestijd

Niet alleen Sinterklaas en Kerst (en Black Friday) maken het hand-op-de-knip houden niet makkelijk. Gelukkig worden veel bankrekeningen gestut door een 13de maand of zicht op een bonus. Maar dan zijn er nog de keuzes voor nieuwe verzekeringen. Minimaal de zorgverzekering. Dat zijn de lange-termijnuitgaven. En dan weet u het misschien niet, maar uw financiële tegenstanders zijn tegenwoordig slimme tekstschrijvers, sociale en neuro-marketeers. Kortom ze weten veel van u, en uw gedrag.

Dan Ariely en Jeff Kreisler ook. Zij zijn auteurs van Geld en gedrag dat haarfijn uit de doeken doet waar we tegenaan lopen als we keuzes maken die met geld en waarde te maken heeft. Zoals de ergernis dat een paraplu altijd duurder is als het regent (en de winterbanden als het gaat vriezen). Of dat iets uw eigendom is, waarmee het opeens meer waard mag zijn. Dat er heel veel over producten gezegd kan worden, maar niets aan de waarde van het product toevoegt. Zo is dit boek zeer leesbaar en zult u de voorbeelden zeker herkennen. En de eerder gegeven reviews bevestigen mijn indruk van dit boek, en waarschijnlijk ook de uwe.

Kortom er is heel veel in ons gedrag dat met een beetje psychologisch gemanipuleer uw uitgavekeuzes sterk beïnvloedt. De remedie is simpel: realiseer dat dit zo werkt. Mijn collega kocht onlangs een nieuw huis. In de huidige markt ging daar even €10.000 boven de grens die hij eerder had aangegeven. Dat zou best weleens veel geld kosten (reken 30 jaar de hypotheekrente en -kosten)? Maar dat wist hij niet precies. Laat staan dat hij bedacht wat hij met die €10.000 anders had kunnen doen. En pijn deed het niet, hij heeft het nooit echt in handen gehad. Dat maakt creditcards zo briljant, en alles digitaal. En in het geval van bitcoins zelfs virtueel. Door deze ‘afstand’ tot fysiek geld, deze onthechting, gaan we steeds makkelijker uitgeven. We missen de betaalpijn.

Geloof niet in de taal en de rituelen die om een product zweven. De wereld van marketing is een slimme, met maar één doel: u zoveel mogelijk laten kopen tegen zo hoog mogelijke kosten. Dus als we hier schrijven: dit is een fantastisch boek dat u helpt uw geld slimmer uit te geven, dan mag, nee moet u dat wantrouwen. Belangrijke tip van de auteurs: doe onderzoek en neem rationele beslissingen. (in dit geval: zoek de reviews over dit boek op diverse sites)

En nog een belangrijk advies: werk aan financiële zelfbeheersing en wilskracht. Zet automatisch sparen voor pensioen of andere lange termijn financiële doelstellingen aan. Schaf de creditcard(s) af. Of, als u ambitieus wilt doen: word lid van de club die hypotheekvrij in een eigen huis willen wonen. (De banken moedigen dat ook aan, sinds kort.) Het geld dat u hiermee bespaart, en mogelijk kunt uitgeven, is groot.

Mocht u nog belangstelling hebben voor dit boek? Het kan u en uw gezin veel geld gaan besparen. December is zeker de beste maand om dat toe te passen. Van het boek (kosten €19) is ook een e-book (€10) beschikbaar. Maar ja die kunt u nooit in de kast zetten en is minder makkelijk door meer mensen te lezen. Bezorgkosten zijn gratis vanaf €20. Word er door managementboek.nl netjes bij vermeld. Dus nog een boek erbij dan maar?

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden