OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 840 van 19.542 resultaten
    recensie
    Verandermanagement
    7 augustus 2009
    Marco van Marle
    3-4 minuten leestijd
    'Zie crises altijd als een potentiële kans, en niet alleen als afschuwelijke problemen die automatisch gedelegeerd moeten worden aan schadebeperkingsexperts. Een crisis kan aan jouw kant staan.' Zo vat John Kotter het begin van het hoofdstuk over het gebruiken van crises samen. Aangezien we volgens sommige economen te maken hebben met de grootste 'potentiële kans' sinds de jaren dertig, is het geen verkeerd moment het nieuwste boek van John Kotter, 'Een gevoel van urgentie!', te lezen.
    recensie
    Personeelsmanagement
    7 augustus 2009
    Annelies Bakelaar
    2-3 minuten leestijd
    Het klinkt relatief eenvoudig: zorgen voor ken- en stuurgetallen voor personeelsmanagement. Je hebt tenslotte toch een goed personeelsinformatiesysteem; daar staat toch alle data in die je nodig hebt? In de praktijk, ook in mijn eigen praktijk, zie ik echter maar al te vaak dat de basisgegevens niet door een simpele druk op de knop zijn om te vormen tot de gewenste managementinformatie. 
    interview
    Economie
    7 augustus 2009
    Rob Hartgers
    5-6 minuten leestijd
    'Al die journalisten die zo nodig een boek moeten schrijven, voor mij hoefde dat niet zo’, vertelt NRC-economieredacteur Menno Tamminga. Hij deed het toch, op aandringen van een uitgever en collega’s bij de krant. Het resultaat is een goed geschreven analyse van wat Tamminga met gevoel voor dramatiek De uitverkoop van Nederland noemt. Tamminga benoemt niet alleen, hij komt ook met oplossingen. Rob Hartgers vroeg met welke precies.
    recensie
    Psychologie
    7 augustus 2009
    Justin van Lopik
    2-3 minuten leestijd
    Reteaming is een coachingsmethode die is gebaseerd op appreciative inquiry en op de oplossingsgerichte therapie. Volgens de omslag en inleiding van het gelijknamige boek kan de methode van nut zijn bij individuen, teams en zelfs hele organisaties. Met die brede scope is het de vraag of Reteaming - Oplossingsgericht werken als veranderstrategie wel voldoende de diepte ingaat.
    recensie
    Non-profit
    6 augustus 2009
    Pierre-Ine Mattheussens
    3-5 minuten leestijd
    We leven in een multiculturele samenleving. Hoe - professioneel - om te gaan met de diversiteit staat al jaren hoog op de agenda van dienstverlenende organisaties en overheden. Professionals vragen zich af hoe zij contact kunnen maken met de ander. Zij hebben behoefte aan meer kennis van culturen om zo hun klant beter te kunnen helpen. 
    recensie
    Verandermanagement
    6 augustus 2009
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    De titel van 'Change Management' van Jan Lubberding en Ben Lievers maakt het de lezer niet moeilijk te raden waarover het handelt. Centraal staat de praktijkgerichte behandeling van een door de auteurs ontwikkeld en in de praktijk getoetst integraal veranderingsmodel. Dit model, IOV genaamd, geeft inzicht in de samenhang van aspecten die bij veranderingen in organisaties aan de orde komen. Het helpt op praktische wijze een veranderpad te ontwerpen en met succes door te voeren. Daarmee weten de auteurs een fraaie brug te slaan tussen theorie en praktijk. Ook voor de reeds met veel ervaring gezegende manager of adviseur zal verrast worden door bruikbare inzichten uit dit werk.
    recensie
    Verandermanagement
    6 augustus 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    De titel van 'Change Management' van Jan Lubberding en Ben Lievers maakt het de lezer niet moeilijk te raden waarover het handelt. Centraal staat de praktijkgerichte behandeling van een door de auteurs ontwikkeld en in de praktijk getoetst integraal veranderingsmodel. 
    recensie
    Algemeen management
    6 augustus 2009
    Nico Vreeswijk
    3-4 minuten leestijd
    Zittend aan mijn Ikea-bureau in m'n Levi 501-broek met YS Laurent-polo en Nike-schoenen aan, schrijf ik deze recensie met behulp van mijn PC met Intelprocessor en Microsoft Word. Met Google zoek ik nog even hoe het ook alweer zat met de VOC en als het typewerk klaar is, rijd ik met mijn Ford nog even lang de Swatchshop en de elektronicazaak om een iPod te kopen. Zomaar een greep uit het productenpakket van bedrijven die een belangrijke rol spelen in ons huidige bestaan. Jonathan Mantle beschrijft in 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' in welke mate vijftig bedrijven de richting van de geschiedenis bepaald hebben.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    6 augustus 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    In het boek Leef! Zingeving, zelfreflectie & levenskunst probeert filosoof en psycholoog Joep Wijsbek de lezer te helpen antwoord te vinden op de grote vraag van het leven: wat is de zin van mijn bestaan? Hij maakt het de lezer niet gemakkelijk, maar dat is niet erg, want alles van waarde, kost nu eenmaal moeite.
    achtergrond
    Advisering
    6 augustus 2009
    Hugo-Jan Ruts
    7-10 minuten leestijd
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit van Hubert Rampersad en This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    interview
    Internet en social media
    5 augustus 2009
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Geert-Jan Smits en Joost Steins Bisschop, directeur en partner bij internetadviesbureau Jungle Minds, schreven een geheel nieuwe editie van hun tweeënhalf jaar geleden verschenen boek over internetstrategie: De Internet Scorecard 2.0. ‘Bedrijven willen hun internetactiviteiten steeds beter beheersen.’
    recensie
    Strategisch management
    5 augustus 2009
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Strategieontwikkeling door organisaties en bedrijven gebeurt volgens consultant Norbert Greveling nog altijd vaak op basis van successen uit het verleden. ‘Bedrijven moeten zich afvragen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze stráks aantrekkelijk zijn voor hun zakelijke relaties’, luidt zijn betoog in het onlangs verschenen boek Aantrekkingskracht.
    recensie
    Algemeen management
    4 augustus 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 augustus 2009
    Enrico Sterken
    2-3 minuten leestijd
    Coachen is dé managementstijl in horizontale organisaties. Hierin zijn evenwaardigheid, resultaatverantwoordelijkheid en commitment enkele centrale begrippen. Dit vergt een andere wijze van aansturing: van manager naar coach. Willem Verhoeven schrijft 'De manager als coach' voor managers die willen 'sturen zonder de baas te spelen'. Dit boek is een must voor managers die op zoek zijn naar theoretische achtergronden voor het coachen van individuele medewerkers en resultaatverantwoordelijke (of zelfsturende?) groepen. Maar lost Verhoeven ook de belofte in dat een manager hiermee de transitie naar coach kan waarmaken?
    recensie
    Non-profit
    4 augustus 2009
    Sonja van Vliet
    5-7 minuten leestijd
    'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. Een recensie over een boek dat veel stof heeft doen opwaaien in de zorgsector. Een boek met een aansprekende titel waarin op goed leesbare wijze handvatten worden aangereikt om de patiënt centraal te zetten. Een boek waarvan wordt gezegd dat het ook breder inzetbaar is dan de zorg, en ik kan mij daarin vinden.
    recensie
    Werk en loopbaan
    4 augustus 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    De kredietcrisis zorgt voor veel baanonzekerheid in Nederland. Moet je nu als werknemer blijven zitten waar je zit, of moet je ondanks alle economische onzekerheden toch op zoek gaan naar je ultieme droom? Dat laatste bepleit Huub van Zwieten in zijn inspiratieroman Marijn is klaar met werken!
    recensie
    Coaching en trainen
    3 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Alweer een boek over coaching, zult u denken. Coaching is in feite een specifieke vorm van begeleiden en daarom denken veel mensen het er even bij te kunnen doen. Maar afhankelijk van de situatie en de omstandigheden moet een coach steeds voor de meest passende vorm van begeleiding kiezen. Dat is een vak, dat je - enkele natuurtalenten daargelaten - door studie en veel ervaring eigen kunt maken. Alex Engel neemt u door middel van 'Het handboek voor coaching' mee in deze wereld der begeleiding.
    recensie
    Psychologie
    3 augustus 2009
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    Groen wordt hot, zo lijkt het. Plak ergens het label groen op en het verkoopt. En nu een boek 'Groene intelligentie', hoe verzint Daniel Goleman het? De ondertitel 'Het belang van ecologie voor een eerlijke markt' draait de rollen om en neemt een eerlijke markt als uitgangspunt. Dat geeft mij als lezer hoop en zet aan tot actie.
    recensie
    Verandermanagement
    3 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Veranderingen in zorginstellingen zijn nog steeds aan de orde van de dag. De fusies en reorganisaties vliegen je om de oren. Hierdoor wordt de agenda van de middenmanager steeds vaker beheerst door veranderingstrajecten. Een middenmanager is diegene die zich een positie 'verworven' heeft tussen de top en de werkvloer in. 'De middenmanager als scharnier in verandering' is gebaseerd op de afstudeerscriptie van Tonny de Groot. Samen met Tanja ten Berge heeft zij dit boekje samengesteld. De auteurs beschikken over jarenlange ervaring in verandertrajecten onder de vlag van Twynstra Gudde.
    recensie
    Internet en social media
    3 augustus 2009
    Bernard Nieuwendijk
    2-3 minuten leestijd
    Volgens onderzoekers van Millward Brown is het merk Google tegenwoordig 76 miljard euro waard. Het bedrijf is daardoor onder marketeers een veelbesproken onderwerp. Tijdschrift voor Marketing noemt Google als de belangrijkste marketingheld voor de komende 10 jaar. Google is een imponerende business. Het bedrijf wist de karakteristieken van internet en haar gebruikers het beste te benutten. Volgens Jarvis, auteur van 'WZGD?' heeft het hierdoor een compleet nieuw businessmodel en zelfs een compleet nieuwe economie veroorzaakt. Om u te helpen de toekomst van uw sector te begrijpen stelt Jarvis de volgende vraag: Wat zou Google doen? Hij geeft vervolgens antwoorden die zijn toegespitst op verschillende situaties.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden