OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 21 van 495 resultaten
nieuws
Marketing
21 februari 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Waarom wordt een maf Youtube-filmpje als Gangnam Style een wereldwijde hit en blijven massa’s ogenschijnlijk even onnozele filmpjes steken op hooguit een paar honderd views? Hoe kan het dat duizenden mensen naar Haren afreizen voor een verjaardagsfeestje van een meisje die ze niet eens persoonlijk kennen?
interview
Persoonlijke effectiviteit
21 februari 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Elke werkdag verspillen we met z'n allen zeeën van tijd, stelt Harvard-docent Robert C. Pozen in Ultieme productiviteit. Dergelijke inefficiënties kunnen met een paar simpele ingrepen verholpen worden. 'Werknemers moeten het gevoel hebben om de baas te zijn over hun eigen winkel.’
nieuws
Economie
14 februari 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Het is al vaker gezegd, maar uit de mond van een Nobelprijswinnaar klinkt het toch net wat overtuigender: het gaat de verkeerde kant op met de Verenigde Staten. Aldus Joseph Stiglitz in zijn zojuist verschenen Price of Inequality.
interview
Algemeen management
28 januari 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Auteur van Engelands eerste managementboek en medeoprichter van de London Business School. Charles Handy heeft het Europese managementlandschap fundamenteel veranderd. Ook al laat hij zich voornamelijk inspireren door eeuwenoude wijsheden. ‘Er is niets in mijn boeken dat niet al eerder gezegd is. Het verschil is dat het nog niet eerder is gelezen.’
interview
Leiderschap
24 januari 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De beste managers zien het genie in al hun medewerkers, zegt de Amerikaanse denker Kenneth Blanchard in Het geheim van Leiderschap (dat hij samen met Mark Miller schreef). Ze ontwikkelen hun mensen, geven een concrete visie en uiten regelmatig hun waardering. ‘Niemand klaagt over een overkill aan complimenten.’
interview
Leiderschap
31 december 2012
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Hij is waarschijnlijk de bestverkopende managementauteur aller tijden. Kenneth Blanchard heeft al meer dan vijftig boeken over leiderschap geschreven, en heeft genoeg materiaal voor nog eens vijftig meer. Gesprek met een vrolijke, onbevangen, en diepgelovige man. ‘Jezus was de beste One Minute Manager ooit.’
interview
Organisatiekunde
11 december 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Van accountant via bestsellerschrijver tot internetondernemer. De carrière van de Brit-Canadese managementdenker Gareth Morgan is allesbehalve voorspelbaar verlopen. Zijn onderzoeksveld is echter al die jaren hetzelfde gebleven: hoe organisaties en management in een nieuw daglicht kunnen worden gezien. ‘Ik koester mijn outsidersperspectief en vertrouw op het toeval.’
interview
Psychologie
27 november 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen gedragen zich veel beter dan je op basis van een economische theorie zou denken, stelt de Amerikaanse gedragseconoom Dan Ariely in Heerlijk oneerlijk. Tegelijkertijd zijn we behept met een enorm vermogen tot rationaliseren, waardoor we oneerlijk gedrag naar hartelust kunnen goedpraten. ‘De meerderheid die een klein beetje fraudeert richt veel meer schade aan dan de enkeling die echt crimineel
interview
Advisering
11 november 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een topconsultant die pas laat in het leven ging schrijven. Peter Block houdt zich al meer dan vijftig jaar bezig met het optimaliseren van menselijke relaties. ‘Je beroepskeuze wordt bepaald door de wonden uit je jeugd.’
interview
Economie
5 november 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Webinnovaties treden steeds meer toe tot de wereld van de dingen, zegt ondernemer en Wired-hoofdredacteur Chris Anderson in zijn boek Makers (Makers - De Nieuwe Industriële Revolutie in goed Nederlands). De democratisering van technologieën als open source en 3D-printen zullen leiden tot een nieuwe industriële revolutie. ‘Handelingen waar je vroeger een fabriek voor nodig had, kun je nu via je web browser verrichten.’
interview
Leiderschap
3 oktober 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Auteur van talloze bestsellers en jongste afdelingshoofd van Harvard Business School ooit. John Kotter is ‘s werelds expert op het gebied van leiderschap. Binnenkort introduceert hij in de Harvard Business Review zijn tweeledige besturingssysteem voor ondernemingen, een synthese van de belangrijkste inzichten uit zijn eerdere werk. ‘Leiderschap komt lang niet altijd uit de top van het bedrijfsleven.’
interview
Strategisch management
26 september 2012
Jeroen Ansink
12-16 minuten leestijd
Zijn ideeën over strategie hebben het concurrentielandschap blijvend veranderd. Harvard-professor Michael Porter is na bijna veertig jaar nog steeds vol passie over zijn vakgebied. Een gesprek over keuzes, intellectuele eenzaamheid en prestatiedrang. ‘Concurrentie in het bedrijfsleven is van een hele andere orde dan competitie in sport.’
nieuws
24 september 2012
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Bedrijven zullen zich in de toekomst moeten richten op de wisselwerking tussen strategie en de samenleving. Dat zegt Harvard-hoogleraar Michael Porter in een exclusief interview met Managementboek Magazine. Volgens Porter staan ondernemingen aan de vooravond van een doorbraak op het gebied van sociale verantwoordelijkheid. ‘Dat is van oudsher een terrein waarop het bedrijfsleven zich afzijdig houdt. Maar ik ben ervan overtuigd dat nieuwe manieren om te concurreren in toenemende mate zullen samenvloeien met innovaties om maatschappelijke problemen aan te pakken.’
interview
Strategisch management
20 september 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven hebben een te beperkt beeld van strategie, zegt Harvard-hoogleraar Cynthia Montgomery in De strateeg. Ze hebben de eindverantwoordelijkheid losgekoppeld van de CEO en beseffen niet dat strategie een organisch proces is dat constante bijstelling behoeft. ‘Permanente concurrentievoordelen zijn een illusie.’
interview
Economie
22 augustus 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bedrijven moeten op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking, stelt de Amerikaanse socioloog Richard Sennett in Together. Persoonlijke vormen van coöperatie maken volgens hem steeds meer plaats voor gestandaardiseerde en kortdurende samenwerkingsverbanden. ‘Het neo-liberale systeem is geen duurzame manier om een economie te runnen.’
interview
Organisatiekunde
5 juli 2012
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Een gezonde organisatie is het beste concurrentievoordeel, betoogt de Amerikaanse consultant Patrick Lencioni in The Advantage. Dat kan alleen als management, de operationele activiteiten en de cultuur van het bedrijf op één lijn zitten. ‘Gezonde ondernemingen worden geleid door bescheiden bestuurders die stilletjes hele mooie dingen doen.’
interview
Marketing
21 juni 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Hij is al bijna veertig jaar 's werelds meest invloedrijke marketingdenker, maar Philip Kotler weigert op zijn lauweren te rusten. Gevormd door drie Nobelprijswinnaars en gedreven door idealisme is hij nog steeds oprecht nieuwsgierig. ‘Markten zijn oneindig fascinerend.’
interview
Strategisch management
11 juni 2012
Jeroen Ansink
6-9 minuten leestijd
Het werk van strategie-denker Michael Porter is zowel onbekend als onbegrepen, zegt Harvard-medewerker Joan Magretta. Met Michael Porter: de essentie probeert ze die kenniskloof te dichten. ‘Veel bedrijven maken de strategische fout om de beste te willen zijn.’
interview
Algemeen management
14 mei 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een wereldverbeteraar en verspreider van nieuwe ideeën. Daniel Goleman is de man achter emotionele, sociale en Groene intelligentie. ‘Managers vonden het aanvankelijk niet passend om het woord ‘emotie’ in een bedrijfscontext te gebruiken.’
interview
Economie
11 mei 2012
Jeroen Ansink
7-9 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar Michael Sandel zijn we gevaarlijk dicht bij een maatschappij waarin marktwaarden alle aspecten van het leven gaan bepalen. In zijn nieuwe boek Niet alles is te koop vraagt hij zich af in hoeverre dat wenselijk is. ‘Ondernemingen hebben de morele plicht om een nivellerende factor te zijn in menselijke verhoudingen.’