OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 695 van 19.550 resultaten
recensie
Organisatiekunde
7 januari 2013
Nico Jong
De 21ste eeuw wordt wel de eeuw van angst en zorg genoemd. Voortdurende terroristische en financiële bedreigingen zorgen voor een gevoel van machteloosheid. Onze cirkel van invloed wordt steeds kleiner en we vluchten in belevenissen. Tegelijkertijd is er een sterke behoefte aan authenticiteit, vertrouwen en verbinding.
recensie
Coaching en trainen
7 januari 2013
Maarten Fijnaut
3-4 minuten leestijd
Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg doen een mooie belofte in hun voorwoord. 'Aan het werk met actiekaarten' zal trainers en docenten 'ongelooflijk veel tijd' besparen en de kwaliteit van de training verhogen, deelnemers leren meer én met meer plezier. De doos in handige boekvorm ligt uitdagend in mijn handen, de verwachtingen zijn hooggespannen.
column
6 januari 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Lang
geleden dachten de mensen dat het menselijke lichaam uit vier sappen bestond:
de gal, de zwarte gal, het bloed en het flegma. Ze gingen er daarbij vanuit dat
deze vier sappen in evenwicht moeten zijn.
interview
Algemeen management
5 januari 2013
Ronald Buitenhuis
6-9 minuten leestijd
‘Vasthouden aan wat je kunt en wat je nu doet, is een garantie voor middelmaat in de toekomst’, betoogt Jeroen Busscher in zijn nieuwe boek Onbeperkt houdbaar. Hij houdt een pleidooi voor meer persoonlijkheid en meer samenwerken. Kennis wordt bijzaak. Het boek is een cocktail van een serieuze boodschap met de nodige ironie waarbij de auteur er niet voor terugdeinst om er soms vol in te gaan.
recensie
Coaching en trainen
4 januari 2013
Veerle Blajic-Kik
3-4 minuten leestijd
Waarom urenlang een bilateraal gesprek? Waarom eindeloze voortgangsgesprekken? Victor Mion neemt zijn ervaring uit de sportwereld mee naar het bedrijfsleven en geeft ons de tip om het vooral kort te houden. 'One Minute Coaching' noemt hij dat. Het doel is mensen in beweging te krijgen, of dat nu de managers of de medewerkers zijn. In hoofdstukken die zelf net zo kort zijn, legt hij ons uit hoe we dit kunnen aanpakken.
recensie
opinie
Algemeen management
4 januari 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Dr. mr. Truus Poels is (HR- en verander)manager, senior management consultant bij Ordina, oprichter en voorzitter van het Innovatieplatform Ritmiek van Organisatieverandering en gastdocent en -spreker voor diverse universiteiten en organisaties. Zij is research fellow bij Prima Vera, Universiteit van Amsterdam. Hoe ziet haar top 3 eruit?
column
3 januari 2013
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Laatst
las ik in een Duitse krant dat in New York de kamermeisjes die werkzaam zijn in
chique hotels voorzien worden van een zogenaamde paniekknop. Draadloos en draagbaar.
recensie
Ondernemen
3 januari 2013
Johan Bel RM
1-2 minuten leestijd
Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen schreven gezamenlijk het boek 'Businessplan op 1 A4' met als ondertitel 'Word succesvoller met OGSM'. OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures en vormt de kern van dit boek.
recensie
Leiderschap
3 januari 2013
Joost van Driessen
Frank van Marwijk en Hans Poortvliet zijn experts in lichaamstaal en 'waarderingskunde'. Ze vinden de kunst van het complimenteren één van de meest onderschatte aspecten van de psychologie. Daarom delen ze hun kennis op dat vlak met ons in 'Het groot complimentenboek'.
recensie
Organisatiekunde
3 januari 2013
Henk den Uijl
Na het schrijven van het boek Toezicht en de maatschappelijke onderneming (samen met Van Leeuwen) heeft Paul Simons de verbinding gezocht met het veld. 'Het Krachtenveld van de Maatschappelijke Onderneming' geeft een aardige inkijk in het denken over besturen, toezicht houden en het maatschappelijke veld van bestuurders en/of toezichthouders.
interview
Organisatiekunde
3 januari 2013
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Twee jaar geleden verscheen van Dees van Oosterhout het boek Procesregie. Exact twee jaar later ligt de opvolger in de winkel: Procesinterventies. Reden voor Managementboek Magazine om de auteur wat vragen voor te leggen.
recensie
Leiderschap
2 januari 2013
Peter Jansen
2-3 minuten leestijd
Talloze managementtheorieën zijn in de historie ontwikkeld, onderzocht en geïmplementeerd. In het boek 'De grootste managementdenkers aller tijden' worden onder redactie van Ian Wallis de bekendste managementdenkers met hun theorieën en de toepassing daarvan belicht. Achttien gastauteurs geven korte boekbesprekingen van de werken van deze managementdenkers. Wie waren deze denkers? Wat dreef hen? Welke impact hebben zij (gehad)? Dit maakte mij als startend organisatieadviseur razend nieuwsgierig, maar is dit hét boek voor een starter of een boek om opgedane kennis bij te spijkeren?
interview
Verandermanagement
2 januari 2013
Pierre Spaninks
11-15 minuten leestijd
Nederland telt nogal wat deskundigen op het gebied van verandermanagement. Van hen is prof. dr. Anton Cozijnsen bepaald niet de minste. Al meer dan dertig jaar probeert hij zijn vak steviger te onderbouwen en managers te helpen hun projecten beter aan te sturen. Dit voorjaar verschijnen er maar liefst drie nieuwe boeken van zijn hand, waaronder De 7 V’s van verandermanagement. Een gesprek over de kloof tussen wetenschap en praktijk.
recensie
Reclame en verkoop
2 januari 2013
Nico Melkert
Het is de laatste alinea in het voorwoord van 'Hoe verliest u een tevreden klant?' die meteen tot scepsis leidt: 'Tot slot: zelfs de meest gerespecteerde bedrijven verliezen soms klanten die ze echt niet hadden willen verliezen. Wij weten wat u kunt doen om dat te voorkomen.' Flauwekul natuurlijk om als auteurs te pretenderen dat je ervoor kunt zorgen dat een onderneming 'nooit meer een key-account verliest'. Zoals ook de ondertitel 'Een strategische verkenning' (over wat loyaliteit van uw klanten werkelijk drijft) weliswaar lekker klinkt, maar de lading van deze zoektocht jammer genoeg niet dekt.
recensie
Organisatiekunde
2 januari 2013
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Terug naar de bedoeling' is de ondertitel van 'Verdraaide organisaties' van Wouter Hart, op zich is het woord bedoeling een raar woord wat ik niet direct kon plaatsen. Dit werd door het lezen van het boek al vrij snel weggenomen. Het gaat erom dat processen binnen organisaties nogal eens weglopen van wat er nu eigenlijk er mee bedoeld werd.
recensie
Coaching en trainen
2 januari 2013
Amber Zwartbol
Fan van de praktijkgerichte benadering van het Feedbackspel en Kleintje Feedback van Annemieke Nijman? Grote kans dat je haar laatste twee boeken ook interessant vindt. Met 'Conflicten, hoe ga je ermee om?' en Luisteren, dat is toch niet zo moeilijk? levert Nijman weer twee heerlijk praktische boekjes af.
recensie
Communicatie en media
2 januari 2013
Amber Zwartbol
Fan van de praktijkgerichte benadering van het 'Feedbackspel' en 'Kleintje Feedback' van Annemieke Nijman? Grote kans dat je haar laatste twee boeken ook interessant vindt. Met 'Conflicten, hoe ga je ermee om?' en 'Luisteren, dat is toch niet zo moeilijk?' levert Nijman weer twee heerlijk praktische boekjes af.
Luisteren kunnen we allemaal, vinden we. Toch zijn er talloze boeken geschreven over luisteren. Ook Annemieke Nijman draagt haar steentje bij in de vorm van het boekje 'Luisteren, dat is toch niet zo moeilijk?'
In minder dan vijftig pagina's weet Nijman duidelijk te maken dat luisteren niet zo makkelijk is als je zou denken. Aan de hand van theorie, illustraties, quotes, voorbeelden en leuke opdrachten biedt de auteur je de kans om uit te zoeken wat voor een luisteraar je bent en geeft ze oplossingen om een goede luisteraar te worden.
Houding
recensie
Communicatie en media
2 januari 2013
Amber Zwartbol
'Zoals een goede maaltijd het lichaam verzorgt, zo verzorgt een goed gesprek de geest'. Een betere samenvatting zul je niet vinden voor het bijgeleverde boekje 'De kunst van het gesprek, een kleine filosofie', dat bijgeleverd is bij het spel 'Mag ik je wat vragen?' De vrienden Stine Jensen en Leo Wentink delen hun voorliefde voor communiceren. Zo'n vijftien uur per week communiceren zij via Facebook, mail, sms, telefoon en in het echt, zo staat te lezen in hun biografie. Deze liefde is terug te zien in 'Mag ik je wat vragen?'.
40 Kaarten
opinie
Advisering
2 januari 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jos Ahlers is Senior Strateeg bij het Amsterdamse reclamebureau N=5. Hij is eerst jarenlang verbonden geweest aan grote internationale communicatiebureaus. Daarna was hij werkzaam als onafhankelijk adviseur voor bedrijven, instellingen en overheid. In zijn top 3 Marty Neumeier, Bob Garfield en René C. W. Boender.