OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 698 van 19.500 resultaten
recensie
Non-profit
15 november 2012
Mariska Fennema
2-3 minuten leestijd
Adjiedj Bakas is een bekende trendwatcher die al vele boeken heeft geschreven en regelmatig te horen is als spreker of gast in een programma op radio of televisie. Zoals de titel al aangeeft gaat dit boek over het thema gezondheid. Het bestaat uit vijf delen: Het Verleden, Het Heden, De Toekomst, Scenario's en Agenda. Het derde deel, De Toekomst, is natuurlijk het meest omvangrijke deel en bestaat uit 10 megatrends. Het boek is mooi vormgegeven, bevat aantrekkelijke afbeeldingen en het gebruik van vele columns door mensen 'uit het veld' maakt het boek afwisselend en levendig.
recensie
Strategisch management
15 november 2012
Iris van Maurik
3-4 minuten leestijd
In mijn korte loopbaan ben ik op verschillende plekken werkzaam geweest waar ik (in)direct te maken had met bestuurders en ambtenaren. Fascinerend vind ik de wisselwerking tussen deze twee 'werelden'. Soms lastig, maar over het algemeen had ik de indruk dat er sprake was van een goede werkrelatie. De beschrijving van het boek 'De politieke antenne' van Elisabeth Hunyadi en Robert Jan Blom begint over spanningen, frustraties en problemen. Getriggerd door deze beschrijving (mis ik in mijn observatie dingen die er wel zijn?) besloot ik om dit boek te gaan lezen.
recensie
Communicatie en media
14 november 2012
Sandra Goutier
Communiceren, we doen het allemaal, elke dag, de hele dag, bewust en onbewust. Dan zullen we het wel goed kunnen, denkt u nu misschien. Dat valt nog best tegen. In 'Zo begrijpen ze je wel!' combineren Ellen Steffens en Estrella Meijs verschillende communicatietheorieën om u te helpen effectiever te communiceren en de relatie met uw gesprekspartners te verbeteren. De theorieën combineren ze met handige tips en handvatten. Maar om de theorie in de praktijk toe te passen, is nog niet zo makkelijk.
recensie
Psychologie
14 november 2012
Marjolein Boeren-Hermans
3-4 minuten leestijd
In de meeste trainingen, of ze nou zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling, of om je professionele vaardigheden te verbeteren, wordt helder gecommuniceerd over emoties. Ze worden gevormd door je ego, je moet ze erkennen, maar ze vooral de baas worden. In het boek 'Op het gevoel' van Gerben van Kleef klinkt een verfrissend tegengeluid.
recensie
Personeelsmanagement
14 november 2012
Ria Russchen
Met alleen spreken over gezondheids- en verzuimbeleid, komen we er volgens Mr. Paul ter Wal niet. 'Inzetbaarheid, van visie naar praktijk' is in mijn optiek een mooi document dat zowel als leidraad kan fungeren en als naslagwerk. De schrijver geeft in duidelijke taal weer hoe een bedrijf of organisatie het nieuwe gezondheids- en verzuimbeleid kan inrichten zodat de inzetbaarheid van personeel zo optimaal mogelijk wordt en blijft; duurzame inzetbaarheid.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 november 2012
Willem Poppe
3-4 minuten leestijd
Voor de meesten van ons vergen werk en de nodige werkzaamheden thuis relatief veel van onze tijd en energie. Bovendien doen velen van ons nog nauwelijks fysieke arbeid; we werken vooral met ons hoofd en achter de computer. Fysieke inspanning echter versterkt geestelijke ontspanning, aldus Yvonne Nieuwenhuijs in 'Benedictijns leiderschap'. Een boek voor iedereen die richting wil geven aan zijn eigen leven, zijn talent wil inzetten en anderen wil inspireren hetzelfde te doen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 november 2012
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Als ik dit boek in één woord zou moeten samenvatten dan is het zonder twijfel: inspirerend! De vormgeving alleen al is een uitnodiging tot lezen. Al bladerend wordt u als lezer vooral nieuwsgierig en wilt u meteen beginnen. 'Typisch jij!' gaat over zeven type vrouwen. Te vinden in iedere vrouw, maar vaak is een bepaald type meer aanwezig. En juist dan zou het oproepen van de kwaliteiten van andere types heel handig kunnen zijn om nog beter te presteren.
interview
Strategisch management
14 november 2012
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Bijna tien jaar na zijn eerste boek over performance management heeft Wim van Beers een opvolger geschreven: Het grote boek over Human Performance Management. Het is korter en praktischer, precies zoals zijn collega’s bij Schouten & Nelissen wilden. ‘De kunst is om niet te demotiveren, maar om te faciliteren.’
recensie
Reclame en verkoop
14 november 2012
Nico Melkert
Grote bedrijven trainen hun verkopers volgens deze methode. Universiteiten, hogescholen en businessopleidingen onderwijzen hun studenten erin. Maar voor het midden- en kleinbedrijf, waar de meeste verkopers werken, is de SPIN-methode lange tijd onbereikbaar geweest. Met het schrijven van 'Praktijkboek SPIN-verkoop - Een spraakmakende verkoopmethode' is Neil Rackham erin geslaagd een waardevol, toegankelijk en bruikbaar boek te schrijven voor deze grootste groep verkopers.
recensie
Leiderschap
14 november 2012
Louis Thorig
'Leidinggeven kun jezelf' is eigenlijk het theorie- en inzichtenboek behorend bij 'Werkvormen voor managers' van Peter de Roode Beide boeken kunnen elkaar versterken, maar zijn ook absoluut afzonderlijk van elkaar te gebruiken.
recensie
Coaching en trainen
13 november 2012
Dick Bos
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Wandelcoaching' van Jeroen Hendriksen, is een bijzonder boek om te lezen. Tot op het moment dat ik het in mijn handen had, had ik nog nooit van wandelcoaching gehoord. Een leuk geschreven boek, dat inzicht geeft in wat wandelcoaching is en wat het kan betekenen. Bruikbaar voor een breder publiek dan alleen wandelcoaches, maar met de waarschuwing dat voorkomen moet worden dat het zweverig wordt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 november 2012
Marjolein Boeren-Hermans
Hoe je rationaliteit kunt inzetten om je emoties te beïnvloeden, is de vraag die in dit boek beantwoord wordt. Chip Conley benadert in zijn boek 'Emotionele vergelijkingen' emoties met behulp van wiskunde. Maar het is wel rationaliseren achteraf: of je als mens in staat bent om wiskunde toe te passen als je midden in een emotionele situatie zit, vraag ik me af.
interview
Coaching en trainen
13 november 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Trainen is meer dan hier en daar een pleister plakken, factuurtje sturen, en hoppa, mission completed. Een goede training begint met de klantvraag en eindigt met meetbare resultaten. Er tussenin zit ergens de training. ‘Tijdsdruk en krappe budgetten remmen een goed trainingsproces.’
interview
Advisering
11 november 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een topconsultant die pas laat in het leven ging schrijven. Peter Block houdt zich al meer dan vijftig jaar bezig met het optimaliseren van menselijke relaties. ‘Je beroepskeuze wordt bepaald door de wonden uit je jeugd.’
interview
Strategisch management
9 november 2012
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
De titel zou je op het verkeerde been kunnen zetten. Wat is onze naam waard? van Jeroen Geelhoed, Salem Samhoud en Ingrid Smolders zou best een accountancyboek kunnen zijn over de waardering van immateriële activa. Maar dat is het niet. Dit boek gaat over bedrijven die méér willen dan het creëren van aandeelhouderswaarde.
recensie
Werk en loopbaan
9 november 2012
Linda Poort
Bijna dertig en op zoek naar een droombaan. In die problematiek kan ik me goed vinden. Ook het wilde idee om in 1 jaar 30 verschillende droombanen te proberen en daar een blog van bij te houden, klinkt me fantastisch in de oren. Helaas vind ik het hieruit voortgekomen boek 'JobShopper' van Laura van Bouchout iets minder aantrekkelijk.
recensie
Marketing
9 november 2012
Paul Hassels Mönning
Bestaat er zoiets als een koopknop? Martin de Munnik wekt met de ronkende claim bij 'De koopknop: het geheim van het consumentenbrein' de indruk deze gevonden te hebben. Op de cover staat 'de grootste neuromarketingopenbaring aller tijden' kapitaal gedrukt. De auteur beoogt met dit boek te laten zien hoe het consumentenbrein werkt. En vooral hoe ondernemers, verkopers en marketeers beter gebruik kunnen maken van kennis over ons onbewuste.
recensie
Marketing
9 november 2012
Paul Hassels Mönning
3-4 minuten leestijd
Bestaat er zoiets als een koopknop? Martin de Munnik wekt met de ronkende claim bij 'De koopknop: het geheim van het consumentenbrein' de indruk deze gevonden te hebben. Op de cover staat 'de grootste neuromarketingopenbaring aller tijden' kapitaal gedrukt. De auteur beoogt met dit boek te laten zien hoe het consumentenbrein werkt. En vooral hoe ondernemers, verkopers en marketeers beter gebruik kunnen maken van kennis over ons onbewuste.
recensie
Leiderschap
8 november 2012
Anne Marth Kuilder
1-3 minuten leestijd
Als je aan deze recensie begonnen bent om snel iets over de inhoud van 'Filosofie en leiderschap' van Eric Bolle te weten te komen, zonder dat je van plan bent het boek echt te lezen, dan spreek Bolle je al in de inleiding vermanend toe: 'Lezen kost geen tijd, lezen spaart tijd.'
recensie
Strategisch management
8 november 2012
Dick Thesingh
2-3 minuten leestijd
Heeft u wel eens een idee gehad en er niks mee gedaan? Denkt u wel eens 'dat kan toch beter?' maar blijft het daarbij? Of loopt u wellicht met een idee of het begin van een idee rond, maar lukt het niet om de volgende stap te zetten? In dat geval kunt u zeker de uitdaging aangaan met uzelf en uw idee door 'De innovatiebrouwerij' te lezen van Jelle Kok en Noks Nauta.