OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 722 van 19.560 resultaten
interview
Marketing
23 april 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De Tao van Service van Eric de Haan is een stevig pleidooi voor ‘klantgevoelige’ service. De titel lijkt misschien wat vaag, maar De Haan heeft zijn verhaal met behulp van wetenschappelijk onderzoek goed onderbouwd. ‘We redeneren nog te veel vanuit de zakelijke kant, waardoor service een trucje wordt dat bovendien niet te veel mag kosten.’
recensie
Leiderschap
23 april 2012
Nico Jong
Ook last van de energiecrisis die in de traditionele organisatievormen rondwaart? Op zoek naar een uitweg? Lees dan 'We hebben er zin in!' Zin is de brandstof waar organisaties op lopen. Over dit onderwerp is in de breedte nog maar weinig gepubliceerd. Hans van der Loo heeft het fenomeen zin uitgebreid bestudeerd en zijn bevindingen vastgelegd in een handboek.
recensie
Verandermanagement
23 april 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Ondanks de beschikbaarheid van een uitgebreide veranderbibliotheek en uitstekende trainingen voor verandermanagers mislukken nog altijd te veel veranderingsprocessen. Arend Ardon promoveerde op een onderzoek naar de achterliggende redenen. 'Doorbreek de cirkel' is de handelseditie van zijn proefschrift.
recensie
Algemeen management
20 april 2012
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
De titel 'Business Exposed' intrigeert direct. Daarmee staat u al op scherp voordat u het openslaat. Ook de omslag suggereert nogal het een en ander, een scalpel en een snede beloofd een chirurgische precisie. Het boek bevat een op feiten gebaseerde analyse van de wereld van CEO's. De vraag komt dan op welke feiten dat zijn en tot welke conclusies dit leidt. Op welke manier zegt dit iets over het huidige beeld dat we hebben van ondernemingen?
recensie
Leiderschap
20 april 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Cultuurverandering wordt tegenwoordig niet meer gezien als een geplande aanpak om gedrag van managers en medewerkers binnen een organisatie te veranderen. Succesvolle organisaties op dit terrein gebruiken de term cultuurverandering niet en zien ook af van geprogrammeerde gedragsverandering. Zij leggen juist de nadruk op de identiteit van de organisatie, de achterliggende aannames en het organisatieconcept. De cultuurverandering is geen doel op zich, maar is gericht op het realiseren van het idee achter de organisatie en het creëren van waarde voor de afnemers.
recensie
Verandermanagement
20 april 2012
Nico Jong
Heb je een goede strategie voor je organisatie ontwikkeld, dan is de vervolgvraag of er aangrijpingspunten zijn om de strategie te realiseren en of er feedback is op basis waarvan je kunt sturen. Ofwel, kun je als manager voldoende houvast vinden om in de toekomst in control te blijven? Managementinstrumenten die strategie en implementatie met elkaar verbinden zijn schaars en richten zich vooral op sterk presterende organisaties. Wouter ten Have onderzocht welke managementprocessen het verschil maken tussen 'goed' en 'heel goed' presteren. De resultaten van die zoektocht legde hij vast in zijn proefschrift 'Weg van verandering'.
interview
Verandermanagement
20 april 2012
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Onder leiding van de bekende veranderstrateeg Leon de Caluwé deed Valentin Bejan onderzoek naar de veranderagenda van tien invloedrijke Nederlandse consultants.
recensie
Verandermanagement
20 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Een overzichtswerk met inzichten en interventies om op individueel niveau te gebruiken bij het faciliteren van verandering was er nog niet. 'Mensen veranderen' van Yvonne Burger, Léon de Caluwé en Paul Jansen voorziet daar nu in.
recensie
Psychologie
20 april 2012
Nico Jong
Mensen willen heel graag dingen kunnen voorspellen en invloed uit oefenen op de toekomst. Regelmaat en voorspelbaarheid zijn sterk bepalende factoren in hun leven. Vaak echter, moeten zij belangrijke beslissingen nemen in situaties waarin voorspellingen nauwelijks mogelijk zijn, evenmin als controle over de resultaten. Veel mensen lijden aan de illusie van controle en denken daardoor dat de toekomst voorspelbaarder is en minder onzeker dan zij in feite is. Of zij geloven zelfs dat zij toevallige gebeurtenissen door hun eigen handelen kunnen beïnvloeden. Zij ontkennen dan de rol van het lot in hun leven.
recensie
Leiderschap
20 april 2012
Richard van der Lee
Een meesterlijk verhaal! Eigenlijk zegt dit al genoeg maar dat is feitelijk ook waar het om gaat. Het boek 'No story No Glory' van Theo Hendriks gaat over het belang van storytelling en is wat mij betreft een juweeltje. Belangrijkste conclusie is dat verhalen vertellen gaat over emotie, eenvoud en authenticiteit en dat individuen en organisaties, in het tijdperk van camouflagegedrag en managersjargon, hier baat bij kunnen hebben. Het boek komt op één van de meest prominente plaatsen in mijn boekenkast te staan.
recensie
Coaching en trainen
20 april 2012
Claudia Broeke
'De trein van boos naar middel' van Frank van den Berg en Ernst Bouweriks is gearriveerd. Verschenen in de lente van 2012 geeft het nieuwe inzichten in oplossingsgerichte gespreksvoering. Handig voor iedereen die gesprekken voert met mensen die zich boos of gefrustreerd voelen, en die anderen willen helpen dat om te buigen naar oplossingsgerichte initiatieven. De trein is een doeltreffende metafoor. Niet alleen voor degene die helpt om het gesprek te structureren, maar ook voor de 'cliënt' is het een heel behulpzaam instrument om op eenvoudige wijze te zien waar de trein stil staat en waar hij naar toe zou willen rijden. Van station 'boos' naar 'zorgen', 'wensen', 'doelen' en als eindstation 'middel'.
recensie
Reclame en verkoop
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Acquisitie, het is voor menigeen een regelrechte ramp. Langsgaan bij een prospect kost je zo een paar uur, bellen is efficiënter maar weinig effectief. Een goed alternatief is Telefacing, acquireren via telefoon en online beeld. De verkoopcoaches Joost Zonneveld en Ron van der Maarel schreven hierover het boek Telefacing.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 april 2012
Richard van der Lee
'Veranderen geeft energie' en 'Dit boekje zet jouw autokracht in beweging'. Het zijn twee kreten op de achterzijde van het boekje 'Een Wasabi-Peptalk' van Irene Schoemakers. Het is dat je weet dat de auteur in kwestie werkzaam is als arbeids- en organisatiepsychologe want anders krijg je bij het lezen van dit boekje een hoog 'Psychologie van de koude grond' gevoel. Ik vind het in ieder geval niet van toegevoegde waarde voor mijn boekenkast.
interview
Leiderschap
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wat voor leider ben ik? Dat is een vraag die iedere leider zichzelf wel eens stelt. Of in ieder geval zou moeten stellen, vinden de managementtrainers Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij schreven het boek Wat voor leider ben jij? waarin ze tien dimensies van leiderschap behandelen.
recensie
Organisatiekunde
18 april 2012
Ander Opmeer
'Realiseer je dat niet iedereen een hond cadeau wil', lees: promotie is niet voor iedereen een beloning. Dit is één van de vijftig tips uit het boek 'Geef gas bij oranje' van Bastiaan van Gils, Arjon van Lieshout en Renée de Boo. Nu is een lijstje van vijftig tips altijd leuk, maar ook iets dat ik doorgaans met wat argwaan bekijk. Het doet me vrezen voor one size fits all-regeltjes die zelden all fitten, en doorgaans bijna helemaal niet passen. En als je kritisch leest, spreken in dit soort boeken tip 13 en 31 elkaar meestal nog tegen ook. Toch is dit boek net een beetje anders. En dat komt omdat het goed geschreven is.
interview
Algemeen management
18 april 2012
Jeroen Ansink
12-18 minuten leestijd
Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
recensie
Marketing
18 april 2012
Eric van Arendonk
Mijn eerste gedachte bij het zien van de titel 'Blauwe bananen' was dat het een associatie had met de bestseller 'Blue ocean', maar de enige overeenkomst met dat boek is de kleurbenaming, voor de rest niets. In dit boek gaat het met name over de kunst van onderscheidend vermogen, iets wat een blauwe banaan absoluut heeft in een gele tros soortgenoten.
interview
Coaching en trainen
17 april 2012
Ronald Buitenhuis
2-4 minuten leestijd
Al gehoord van de Emotional Freedom Technique? De EMDR, neurofeedback of biografische methode? Of toch liever paardencoaching, stemcoaching, theorie U of de machtsdriehoek? Het zijn allemaal coachingsmodellen. Nu samengevat in Het Groot Coachingsmodellenboek. Alexandra Lindner en Anja Munters zijn twee van de auteurs.
recensie
Leiderschap
17 april 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Peter Bakker wordt geroemd als leider, maar toch is het met TNT Post uiteindelijk niet goed gegaan. Volgens Arjan Eleveld komt dit doordat slechts twee van de drie FIT-factoren aanwezig waren, maar de derde niet. En bij succesvolle organisaties, zoals DSM en AMSL, zijn alle drie op orde.
recensie
Marketing
17 april 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Inspiratiegids voor klantgevoelige service zo luidt de ondertitel van 'De Tao van Service' van Eric de Haan. Een boek met zo'n titel trekt altijd mijn aandacht. Ten eerste behoren boeken voor mij tot de grootste inspiratiebronnen. Daarnaast vind ik het een prachtig idee om de Chinese filosofie Tao op service te betrekken. Alleen de woorden 'klantgevoelige service', is dat niet dubbel? Is service niet bij uitstek klantgevoelig?