We hebben de belangrijkste (management) ontwikkelingen eruit gepikt, te weten: mobiel, big data, aandacht, balanseconomie, en anders organiseren.’ Allemaal uitgekomen! Omdat ik mijn resultaten nauwgezet bijhoud en eventueel bijstel, zo lees ik in het aardige Supervoorspellers van Philip Tetlock. En omdat ik wel uitkijk niet specifiek te zijn. Met mijn voorspellingen kun je dus alle kanten op. Daarom durf ik ook nu wel een paar provocerende trends te benoemen.
Retro is op zijn retour, het patent is verlopen. Nu onze columniste Annegreet van Bergen ons allemaal heeft uitgelegd dat die zogenaamde Gouden jaren eigenlijk jaren van bittere armoe waren, is het afgelopen met dat leuke zinken teiltje als alternatieve waterdouche. Of die malle plastic cafetariakruk die opeens het label design-zitten kreeg. Functioneel is het nieuwe toverwoord.
Hetzelfde geldt voor authentiek. Wat heb je aan authentiek als de computer in control is. Wat heb je aan alternatief leidinggeven, de computer wacht gewoon op duidelijke opdrachten. Command & control dus. Met een maximale span of control. Tegelijkertijd is er wel een onmiskenbare trend om de mens centraal te gaan stellen (weg met het heilloze rendementsdenken), maar dat heeft uiteindelijk weinig met authentiek te maken, wel met voortschrijdend inzicht.
De in kleine kring geroemde exponentiële organisatie zal een hype blijken. Niet alleen omdat een paar zwaluwen nog geen zomer maken (het zogenaamde halo effect) maar vooral omdat dit type organisatie geen waarde toevoegt. Alles van waarde mag in de schone kunsten weerloos zijn (zoals Lucebert dichtte), in het bedrijfsleven is het niet minder dan een levensader.
Ook wordt dit jaar duidelijk wat de voortdurende information overload gaat opleveren: georganiseerde chaos door netwerken in toom gehouden, de missing link (iedereen beschikt over alle relevante informatie) die zelfsturing dan eindelijk mogelijk maakt (zoals Menno Lanting beweert). Of een terugkeer naar versimpeling (naar wat Bart Flos ‘de kleine groep’ noemt), naar ‘kleindenken’ als solide basis voor grootste ideeën. Als basis voor gedoseerde en gecontroleerde groei, wars van exponentiële ontworteling.
Op boekengebied komt de afgelopen jaar ingezette trend tot volle wasdom: geen weidse vergezichten, geen visies (‘een olifant die het uitzicht belemmert’ als we Mark Rutte mogen geloven), maar gewoon poetsen. Degelijk how-to werk. De crisis afspoelen. Vlees op de botten. De eersten zullen de laatsten zijn, naar goed Hollands gebruik.
Een immer terugkerende trend is het jaarlijkse trendoverzicht van de ‘trendwatcher des vaderlands’. Ook dit jaar schetst Adjiedj Bakas onder de niet mis te verstane titel Trends 2016 het aankomende jaar in een aantal pakkende lemma’s: karmakapitalisme (delen en ruilen), oorlogseconomieën (innovatie en creativiteit, onder invloed van externe dreigingen, en meerdere levens in een leven. Dat laatste staat voor discontinuïteit wat weer een verkapt woord is voor onzekerheid wat een ander woord is voor flexibiliteit. En dat is zonder meer de trend van 2016.
Team Managementboek Magazine wenst u een functioneel flexibel 2016 toe. Met veel karma en creativiteit!
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.