Uit het transformatiemoeras
Welke organisatie is niet bezig met een digitale transformatie? Geen organisatie die eraan ontkomt, met de snel voortschrijdende technologische ontwikkelingen. Organisaties die de digitale component op een slimme manier in hun businessmodel hebben verwerkt en de transformatie ook in de praktijk hebben doorgevoerd, blijken aanmerkelijk beter te presteren.
Maar de praktijk is weerbarstiger dan de theorie. Veel organisaties ondervinden tijdens hun transformatie grote problemen. Eén topmanager sprak zelfs van een moeras, waarin hij was beland. In zijn boek Uit het transformatieproces legt Menno Lanting, auteur van onder meer Connect!, Managementboek van het Jaar 2011, zijn vinger op de zere plek. Waar veel leiders zeggen met een transformatie bezig te zijn, blijkt bij nadere beschouwing dat het eigenlijk om digitale reparatie of optimalisatie te gaan. Digitale transformatie is veel meer dan het adopteren van de laatste technologie. Het einddoel van digitale transformatie is de creatie van een lerende organisatie, die steeds weer nieuwe, kansrijke businessmodellen ontwikkelt en uiteindelijk een wezenlijke bijdrage levert aan een ecosysteem.
In zijn boek wijst Menno Lanting de vijf meest voorkomende faalfactoren aan. Telkens weer blijkt dat een gebrek aan visie, focus of interesse bij het topmanagement aan de basis van de faalfactoren ligt. Een goede transformatie wordt top-down en directief doorgevoerd, met veel aandacht voor de manier waarop medewerkers bij de veranderingen worden betrokken.
De verfrissende smaak van zure appels - Pijnmanagement: onmisbaar voor succesvol leiderschap
Leiderschap in organisaties gaat altijd gepaard met pijn in de vorm van reorganisaties, ontslag en demoties. Toch vinden veel managers het lastig om daar effectief mee om te gaan. Begrijpelijk, want de huidige omgang met pijn is gericht op het mijden ervan. Mathilde Maas Kuper legt uit dat pijn een belangrijke sleutel is om gedrag te begrijpen en te sturen. Managers die effectief zijn in pijnmanagement nemen daarom betere besluiten en weten vlotter en met minder weerstand veranderingen door te voeren.
Reorganiseren kun je leren
Organisaties komen regelmatig in de problemen. Soms zijn die zo groot dat gekozen wordt voor een ingrijpende reorganisatie. Hoewel nergens goed beschreven staat wat dat precies inhoudt, komt reorganiseren bijna altijd neer op kostenreductie. Maar lang niet altijd is dat nodig, of zelfs maar de oplossing. Die ligt volgens Rein Heddema in de factor mens. Het startpunt bij elke reorganisatie ligt dan ook precies daar. Door een perfect samenspel tussen HR, directie/management en OR/MR, zodat HR-managers overzicht en controle kunnen houden over alles wat op hen afkomt.
Amazon ontketend
Amazon is hard op weg om onoverwinnelijk te worden. ‘s Werelds grootste warenhuis heeft de afgelopen jaren een heel spectrum aan industrieën veroverd, van cloud hosting tot de filmwereld. Ondanks de roep om het bedrijf op te splitsen, zal Amazon ook het komende decennium een onlosmakelijk deel van ons leven blijven, zo schrijft Amazon-kenner Brad Stone.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.