Berts keuze: De onderkant
Ik las de nieuwe bundel van Anna Enquist, De onderkant, op de dag van verschijnen, nu een paar weken geleden. En sinds die dag ben ik diep, diep onder de indruk, vooral van het gedicht ‘Demeter roept’. Sinds de dood van haar 27-jarige dochter onder de banden van een vrachtwagen, identificeert Enquist zich met Demeter, de mythische moeder die wanhopig zoekt naar haar naar de onderwereld ontvoerde dochter Persephone. Die identificatie bereikt in dit gedicht een hoogtepunt:
Stof heeft mij alweer bedrogen,
wind mij afgeleid. Gehuild, geschreeuwd, gesmeekt:
geef mij haar terug, tot elke prijs,
stuur mij naar het schimmenrijk.
De intensiteit van de moederklacht roert elke keer weer tot tranen toe, vooral als je weet dat dit gedicht van Enquist gezongen kan worden op ‘Flow my tears’ van John Dowland, wat dan weer een van de allermooiste en allertriestste melodieën is die ooit geschreven is. Hier komt dus alles samen: een goddelijke melodie en een superb taalgevoel in handen van een groot dichter. En dan is dit nog maar één van de ruim veertig gedichten.
Daans keuze: Joe Speedboot
Uit de flaptekst: “Joe Speedboot van Tommy Wieringa is een roman over liefde en rivaliteit, over een verlosser zonder belofte en een heroïsche odyssee. Het toont het lot van nieuwkomers in een Nederlands dorp, waar de last van het onverwerkte verleden op de inwoners drukt.” Als je uit de Betuwe komt zoals ik, is Joe Speedboot een feest van herkenning. De landschappen, de sfeer, de mensen: alles klopt. Ik rook de rivier en voelde het zand tussen mijn tenen op de rivierstranden. De huizen aan de dijk, ik zag ze zo staan in al hun klungeligheid. Een prachtig verhaal over ontsnappen, wat uiteindelijk toch niet helemaal lukt: je blijft altijd verbonden met je oorsprong.
Marjans keuze: Nieuw Parijs
We schrijven 1867. Het jaar waarin de paperclip wordt uitgevonden en het eerste schip door het Suez-Kanaal vaart, het jaar waarin Karl Marx Das Kapital publiceert en Charles Baudelaire zijn laatste adem uitblaast in Parijs. Hetzelfde Parijs, waar Claude Monet in april van dat jaar een brief schrijft aan de directeur van het Louvre: of hij zijn schildersezel mag opzetten, niet in een van de vele zalen, maar op het balkon van dat museum. Die toestemming krijgt hij en drie grote, indrukwekkende schilderijen zijn het resultaat: drie fascinerende gezichten op het nieuwe Parijs, de stad die dan net een onvoorstelbare gedaanteverwisseling heeft ondergaan door de gigantische verbouwingen naar de plannen van architect Haussmann en die getransformeerd is tot een moderne metropool.
In het Kunstmuseum in Den Haag zijn - nog tot en met 9 juni - die drie doeken van Monet bijeengebracht. Ze vormen het centrale punt van de tentoonstelling “Nieuw Parijs - Van Monet tot Morisot”, een fantastische expositie die Parijs rondom het jaar 1867 in beeld brengt: er hangen schilderijen en tekeningen van Monet en zijn tijdgenoten, maar ook contemporaine foto’s, spotprenten, affiches en briefwisselingen. De bijbehorende catalogus Nieuw Parijs is al net zo prachtig: hij brengt je weer terug naar 1867, en laat je al dat moois opnieuw beleven.
Lees!! Boeken bieden rust, verdieping en kennis. Bij Managementboek en Jongbloed vind je naast management-, juridische en computerboeken gewoon alle boeken. Bekijk ons totale aanbod.
Over Marjan Maandag
Marjan Maandag is redacteur bij Managementboek.