Dit citaat illustreert exact de visie over creativiteit die succesauteur Elizabeth Gilbert uitwerkt in Big magic (‘De kunst van creatief leven’). Het succes van het schrijverschap kwam haar zeker niet aanwaaien. Eat, Pray, Love (haar debuut) werd voorafgegaan door jaren van afwijzingen. (Hallberg daarentegen ontving voor zijn debuutroman twee miljoen dollar!)
Gilbert gaat terug naar de klassieke Griekse auteurs over concepten als idee, creatie en genie. Een idee komt langs. Creativiteit is een bewust, positief, deel van je leven. Het is hard werken, maar geen lijden. Het is een bewuste keuze waar voor Gilbert teleurstellingen bijhoren. Maar het beeld van de lijdende auteur die lijden nodig heeft om te creëren, werpt ze verre van zich.
Een kleine anekdote vind je in het boek van Gilbert over psychologe Brené Brown die met haar meest recente boek Sterker dan ooit meer dan ooit (sic!) in de belangstelling staat. Brown zat vast in haar schrijven en vond het werk een beproeving. Ze gedroeg zich als een martelaar, ze zweette, ploeterde en leed. Gilbert adviseerde haar het schrijverschap te benaderen als een ritselaar en Brown ging op zoek naar een methode om haar schrijverschap weer leuk en energierijk te maken. Ze huurde twee collega psychologen in, nam die mee naar haar huis aan zee en vertelde hen haar verhalen. De collega’s maakten aantekeningen die Brown vlug meenam en uitwerkte. Zo ving ze haar woorden en kon ze die weer aan het papier toevertrouwen. Dit proces herhaalde ze diverse malen om steeds beter haar ‘stem’ en ‘verhaal’ te maken. Met behulp van dit typische proces is Brown inmiddels in staat in hoog tempo uiterst originele boeken te schrijven.
In essentie gaat het bij Gilbert om het plezier van het schrijven. Plezier in creëren eigenlijk, of dat nu schrijven, musiceren, acteren is. De inspirerende pagina’s van Big Magic ondersteunen en jagen dat plezier tegelijkertijd aan.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.