Als u zich verdiept in 21e-eeuwse-vaardigheden, dan komen communiceren, ICT vaardigheden en, heel actueel, mediawijsheid snel bovendrijven. Creatief denken, daar hebben we moeite mee. Creativiteit was belangrijk op school en in ons leven, toen we nog jong waren. Dat is naar de achtergrond gedreven door aandacht voor vakken als rekenen/wiskunde, taal- en studievaardigheden. Misschien is creativiteit nog doorgetrokken in een hobby zoals muziek of dans. En daarmee is het ook in de hoek van de Kunsten terecht gekomen. En die zijn weer onderwerp van overheidsbezuinigingen en tijdsinvestering in het lager - en middelbaar onderwijs. Een moeilijke tijd voor creativiteit.
Een belangrijk boek op dit vlak is Buiten de lijntjes (Out of our mind) van Sir Ken Robinson. Een helder pleidooi en prettig beschreven. In dit werk buigt hij zijn kritiek op het onderwijs (de eerste hoofdstukken) om naar een pleidooi om binnen je eigen leven, werk en bedrijf op zoek te gaan naar creativiteit. Of in veel gevallen te onderkennen dat wat je doet gewoon creatief is. Want dit is niet voorbehouden aan de kunsten met een grote K. De manier waarop we vandaag de dag creativiteit ondergeschikt hebben gemaakt aan ‘wetenschap’ ligt in het Westen aan de opkomst van de Verlichting. In de manier waarop we nu met testen belang hechten aan bètavakken, heeft zijn oorsprong in de 18de eeuw.
Robinson laat overtuigend zien dat er een drietrapsraket is die we wel eens over het hoofd zien. We hebben onze mond vol over innovatie en innovatiekracht. Daar zitten twee belangrijke fasen voor: verbeeldingskracht en creativiteit. Innovatie is de sluitsteen, het proces om originele, creatieve ideeën in de praktijk te brengen.
Buiten de lijntjes is een startpunt dat je kunt gebruiken om een basis te leggen voor creatief leiderschap. Uit mijn stapel nog te lezen, is nu Creativity ,Inc. aan de beurt. Het verhaal (al uit 2014) over de geboorte en groei van Pixar door oprichter Ed Catmull.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.