Snoeck wees erop dat de moderne, machtige shopper niet meer in kanalen denkt, maar in manieren om zijn leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. ‘Retailers en merken dienen zich af te vragen wat hun bestaansrecht is in deze nieuwe wereld om niet hetzelfde lot te ondergaan als Mexx en V&D. Ze dienen sowieso op gelijkwaardige basis te gaan samenwerken om te kunnen concurreren met bedrijven die niet per definitie naar winst streven, maar vooral willen groeien.’
Inline
De toekomst voor retailers en merken is niet online, maar inline, stelt Snoeck. ‘Ik bedoel hiermee dat de fysieke winkel het online gebeuren naar de eigen winkelvloer moet brengen. Die winkelvloer moet ook kleiner worden, want de winkel krijgt een hele andere functie in deze tijd van metail. Het wordt een belevingsplaats voor zowel langzame als snelle shoppers.’
Pauline Neerman noemde Nederland in dit verband een trendland voor retailing. ‘Retailers streven hier naar optimaal gemak voor hun klanten. Jumbo had vorig jaar de primeur met de lancering van voice technologie voor het bestellen van boodschappen. Albert Heijn is een pilot gestart met slimme deursloten voor het leveren van boodschappen bij klanten die niet thuis zijn.’
Kleinere winkels
Wouter Kolk, ceo van Albert Heijn, ziet dat de klant als mens weer belangrijker wordt bij het retailen. ‘Vandaar dat onze winkels ook kleiner worden; ze groeiden uit hun voegen. Bij de AH XL-filialen stopten we met de verkoop van non-food producten om het het winkeloppervlak terug te schroeven. Winkelen moet weer plezierig en gezellig worden.’
Shoppen moet ook gezonder worden vervolgt hij. ‘We zijn daarom gestart met de online dienst Mijn Voedingswaarden om klanten inzicht te geven in de voedingswaarden van de gekochte producten. Daarnaast halen we de suiker weg uit onze producten; de hoeveelheid suiker is met 27 procent afgenomen. Ten slotte werken we veel nauwer samen met onze franchisers. Voor sommigen even wennen; ze deden alles immers altijd zelf. Wat mij daarin opvalt, is hun streven naar perfectie terwijl je juist nu vooral snel moet handelen!’
Over Peter Spijker
Peter Spijker is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.nl