Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

De top 3 van Jacqueline Fackeldey

Jacqueline Fackeldey neemt menselijk gedrag als uitgangspunt voor het ontwikkelen van producten en diensten en verbindt zo bedrijfsproces met klantbehoefte. Ze werkt onder de naam fackeldeyfinds als klantropoloog, spreker en adviseur. Haar topboek is de klassieker 'The Cluetrain Manifesto'. Benieuwd naar de rest van haar top 3?

Nienke van Oeveren | 26 april 2013 | 1-2 minuten leestijd

1 The Cluetrain Manifesto door Rick Levine, Chris Locke, Doc Searls e.a.
‘Had ik dit zelf maar geschreven, dacht ik toen ik The Cluetrain Manifesto las. Het verscheen in 1999, toen internet nog in opkomst was. De auteurs voorspelden toen al meer gelijkwaardigheid tussen klanten/patiënten en professionals. Het boek past bij mijn eigen manier van werken; de auteurs willen de menselijke stem laten klinken. Het gaat uiteindelijk om mensen; de een in de organisatie, de ander er buiten. Door het internet overschrijden ze de grenzen die organisaties opwerpen tussen zichzelf en hun klanten.’

2 Een compleet nieuw brein door Daniel Pink
‘Ook Daniel Pink schopt tegen de gevestigde orde aan. We zijn al eeuwenlang bezig om onze linkerhelft te trainen. Maar we leven niet meer in een industrieel tijdperk; deze tijd vraagt om de rechterhersenhelft. Die staat voor interpreteren, creatief combineren en verhalen vertellen die verbinden. Als kind gebruiken we onze rechterhersenhelft volop, maar dat leren we af naarmate we ouder worden. In mijn werk en leven speelt hij inmiddels weer een belangrijke rol. Daardoor kan ik dingen die niet bij elkaar ‘horen’ combineren, zoals het doosje van een cassettebandje gebruiken als iPhone-houder.’

3 Easycratie door Martijn Aslander, Erwin Witteveen
‘Toen ik in Seats2Meet Martijn Aslander weer eens ontmoette, vroeg hij of ik een conceptversie wilde lezen. Dat wilde ik graag, want wie is er nu niet een geboren easycraat? Maar zodra we aan het werk zijn, worden we helaas vaak bureaucraten. Aslander en Witteveen beschrijven hoe je dingen makkelijk kunt doen en hoe je het jezelf en je klanten makkelijk kunt maken. In de easycratie speelt internet een belangrijke faciliterende rol; je vindt mensen makkelijker en dit versnelt innovatie enorm.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden