Ilse van Ravestein
‘Het is belachelijk dat dit boek geschreven moest worden. De kern van 100% consistent is namelijk dat organisaties moeten doen wat ze zeggen. Practice what you preach. Dit kleine boekje legt bloot dat dit niet altijd het geval is. De reden is dat er een kloof zit tussen de formele uitingen en de dagelijkse business en het gedrag van de medewerkers. Dat komt vooral omdat er onvoldoende afstemming is en dus niet overeenkomt wat een organisatie communiceert en hoe de mensen zich gedragen. En dat is ook voor een groot deel communicatie.’
‘Mijn tweede boek gaat over de stijl van het huis. Ik lees het met één en al verbazing. Het is schókkend hoe weinig de bankiers reflecteren, ze vragen zich niet af hoe de buitenwereld over hun manier van werken denkt. En ik weet zeker dat dit ook geldt voor sectoren als de zorg, het onderwijs of wat dan ook. Overal zie je dit soort tunnelvisie. Voor Luyendijk was het trouwens moeilijk om mensen te spreken; veel wilden niet praten en anderen waren heel bang om herkend te worden. Ze waren bang voor de afdeling communicatie die alle communicatie wil regisseren. Het is echt een verbijsterend boek.’
‘Mark Blok beschrijft gelukkig de oplossing met zijn boek over Breaking corporate silence. "Hou op met monologen. Ga met elkaar in gesprek over de olifanten waar iedereen van weet maar niemand over praat", zegt hij. Hoe collega’s met elkaar praten, is doorgaans ook hoe ze met de buitenwereld praten. Er is geen scheiding tussen interne en externe communicatie. Na de enorme centralisatie van de afgelopen jaren verwacht ik trouwens nu weer decentralisatie. Per afdeling een communicatieprofessional. En dan wordt het tijd dat iedere medewerker zelf wordt afgerekend op zijn communicatie.’